George RR Martin i hetluften efter rasistiskt beteende under Hugo awards

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
Hur tänkte folket bakom Hugo Awards när de försåg Martin med hjälp med uttalet och han sedan skickade dem en video där han inte klarade av uttalet?
En sak jag hört ifrån väldigt tveksamma källor så ta det med en knytnäve salt, är att Hugo Award bad Martin filma om och rätta till uttalet men att han inte ville göra det.
Jag hoppas det inte är sant, för det skulle ta Martin ifrån att vara passivt nonchalant till att vara aktivt Arrogant.

Hur som helst hade jag större problem att han pratade mer om sina egna bedrifter och om Campbell än han pratade om de nominerade. Men det tycks ju tyvärr vara lite av kutym på mindre prisutdelningar när de får dit någon "stjärna".
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Ingenting att göra med Hugo grejen men... Jag tycker det är spännande hur författare vågar gnälla över att han skriver långsamt. Det känns som att utmana ödet. Det blir jobbigt om de blir sena någon gång.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Nu måste jag nog ha missförstått va? För såhär läste jag det: de delade ut pris postumt till Campbell och Lovecraft på denna mässa. Och på samma mässa hyllar Martin Campbell - och blir då kallad rasist. Nä, så var det inte väl?

Edit: nog var det så?

”Among this year’s Hugo winners were the late writer H.P. Lovecraft, who was a known white supremacist, and the late editor John W. Campbell, a vocal proponent of slavery. Both were posthumously awarded Retro Hugos for their contributions to the sci-fi genre, and outside of simply bestowing upon them the awards, Martin also seemed keen to talk about Campbell’s work in particular. This was an odd decision considering the Hugo Awards’ recent decision to rename the “John W. Campbell Award for Best New Writer” to the “Astounding Award for Best New Writer” in 2019 following writer Jeanette Ng calling out Campbell’s views and the Hugos’ choice to associate its brand with him.”
 
Last edited:

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Nu måste jag nog ha missförstått va? För såhär läste jag det: de delade ut pris postumt till Campbell och Lovecraft på denna mässa. Och på samma mässa hyllar Martin Campbell - och blir då kallad rasist. Nä, så var det inte väl?

Edit: nog var det så?

”Among this year’s Hugo winners were the late writer H.P. Lovecraft, who was a known white supremacist, and the late editor John W. Campbell, a vocal proponent of slavery. Both were posthumously awarded Retro Hugos for their contributions to the sci-fi genre, and outside of simply bestowing upon them the awards, Martin also seemed keen to talk about Campbell’s work in particular. This was an odd decision considering the Hugo Awards’ recent decision to rename the “John W. Campbell Award for Best New Writer” to the “Astounding Award for Best New Writer” in 2019 following writer Jeanette Ng calling out Campbell’s views and the Hugos’ choice to associate its brand with him.”
Så det var alltså inte alls så konstigt att han talade om Campbell. Förmodligen för att förklara varför i helvete karln fick ett pris eftersom typ alla och deras morsa vet vem Lovecraft är?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,984
Location
Ett häxkräl
Yoon-Suin snubben skrev följande bloggpost på den här trådens tema för ett par dagar sedan. Den och de följande kommentarerna ekar diskussionerna här, plus något högertroll. Jag har inte sett någon annan i rollspelsbloggosfären ta upp det här, vilket troligen är lika bra.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
956
Yoon-Suin snubben skrev följande bloggpost på den här trådens tema för ett par dagar sedan. Den och de följande kommentarerna ekar diskussionerna här, plus något högertroll. Jag har inte sett någon annan i rollspelsbloggosfären ta upp det här, vilket troligen är lika bra.
OT: Kunde inte gå in på sidan från jobbet eftersom kommunens säkerhetssystem tydligen klassat den som "gambling". :D Får läsa hemma eller på mobilen.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Världen är ganska bra när man inte hittar något annat att bråka om än att någon uttalar namn fel eller refererar till en död snubbe som inte höll samma höga godhetsstatus som alla andra (påstår sig ha).
Ser det som ett gott tecken.

För övrigt så har jag ett efternamn som jag inte hört uttalas rätt en enda gång i mitt liv (av någon som inte känner mig) och inte en enda gång har jag tyckt att det är rasism. Men det kanske främst är för att jag inte behöver "tycka synd om mig själv-uppmärksamhet".

Dock så ifrågasätter jag källan starkt. Det är ju en skvallersida eller liknande. (Läs: sensationsmedia-trams)
"TABLOID = a newspaper having pages half the size of those of the average broadsheet, typically popular in style and dominated by sensational stories."
 
Last edited:
Top