Nekromanti George R Martin the Roleplaying Game

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jepp, det fanns ett kortspel. Och böcker. Och nu kommer vi snart kunna spela rollspel i George R Martins fantasyvärld. Någon som vill ställa sig på muren med mig? ^_-

Se bara!


Storuggla, ser faktiskt fram emot denna produkt
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
För oss outbildade. Förklara och berätta.

chrull
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Vad kul, George R R Martin tycker jag är en av de absolut bästa fantasyförfattarna, jag skulle till och med placera honom näst efter Tolkien på min lista. Jag har faktiskt gått runt och tänkt att ett rollspel baserat på hans värld skulle vara väldigt intressant.

Då jag tycker att sådana dära kortspel inte är någe att ha, så är det här väldigt roliga nyheter.
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Vad eller vilka böcker har han skrivit och vad handlar de om? Jag känner mig lat och orkar inte gå in på någon lämplig webbsida, förresten är det roligare att höra folk från forumets åsikter.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Frågan är förstås om hans verk går att överföra till ett rollspel. Det är ju inte precis världen som är unik för fantasy utan de människor som befolkar den och deras inbördes förhållanden och intriger. Jag är tämligen skeptiskt till en D20-version av spelet men man vet aldrig. Kommer det verkligen att funka att ge ut två separata regelböcker med olika sorters regler? Hur fungerar egentligen Tri-Stat systemet?
 

Erik_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
61
Location
Partille
Ett rollspel där man spelar George RR Martin (eller olika aspekter av honom) skulle kunna vara ganska fräckt. Kanske något för Guardians of Order att ta upp i en modul?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Ett rollspel där man spelar George RR Martin (eller olika aspekter av honom) skulle kunna vara ganska fräckt. Kanske något för Guardians of Order att ta upp i en modul?"

SL: "Vad gör du?"
Spelare: "Jag sätter mig ner vid ordbehandlaren och börjar skriva."

Spela George RR Martin eller en av hans aspekter? o_O


Storuggla, jävlas
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Kommer det verkligen att funka att ge ut två separata regelböcker med olika sorters regler?"

Det funkade finfint med Silver Age Sentinels. :gremsmile:


Storuggla, vill inte slåss med Billbo of the Gatespeople
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Martin är i mitt tycke den bästa nu levande fantasyförfattaren. Går egentligen inte att sammanfatta hans skrivande på tillfredställande sätt. Måste läsas.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Det funkade finfint med Silver Age Sentinels."

Ännu ett rollspel som jag knappt hör talas om. Är det samma utgivare och vad handlar det om?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Samma utgivare. Vad jag förstått av omslaget så är man stor. Och har åtsmitande kläder. Jag misstänker att man har superkrafter också, antingen det eller så är det bara ett maskeradrollspel.


Storuggla, vill hellre ha Tekumel av GOO
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Går egentligen inte att sammanfatta hans skrivande på tillfredställande sätt. Måste läsas.

Det enda jag vill läsa för tillfället är en förklaring till vad han skriver?

Standard-tråkfantasy av samma sak Smolkien, Kerre och Bordan skriver?

lepra-våldtäkts fantasy som Fånaldson?
Swårdz & Sorkeri a la Conan?

berätta berätta

chrull
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Martin står utanför den vanliga "tråkfantasy"-genren, visst, det finns drakar, magi, nekromanti, och lite andra klyschor, men Martin gör något eget av det. Hans värld fångar en storslagenhet med borgar, urgamla släkter och massor, massor av intriger. han porträtterar och fångar verkligen sina huvudpersoner, för han har flera i sina böcker, en för varje kapitel. Världen känns levande och dynamisk, även fast utvecklingen i den stagnerat så som den ofta gör i fantasyvärldar. Han lyckas fånga något av roms storslagenhet i det rike "the Seven Kingdoms" där det mesta handlingen tar plats, och intrigerna mellan de olika familjerna (några av dessa som förut varit kungar) är impnerande levande och spännande. Jag finner att jag kan skriva rätt så mycket om dessa böcker, men jag tror jag stannar här, folk får leta reda på honom i bokhyllorna själva, eller läsa någon recension.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Som Bearnie skriver här nedan, flera av de klassiska fantasyelementen finns där, men Martin får dem att verka som om han hittat på dem själv.

Det som gör Martins böcker så bra är att Martin, helt enkelt, är en jävligt bra författare - han har bra idéer och den konstnärliga förmågan att förmedla dem i text. Det som verkligen lyser är personteckningen. Martin ger sina karaktärer ett djup som man sällan skådar i någon form av litteratur över huvud taget.

Handlingen är mytisk och episk, men samtidigt väldigt jordnära och realistisk.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
hädelse

varför har inte jag fått reda på detta? direkt, alla nyheter som handlar om A Song of Ice and Fire måste gå direkt via mig basta

nu måste man ju börja spara pengar, skit jag som skulle bygga en dvdspelare och en mp3spelar

//Netfeed, besatt
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Ett smakprov från hans kommande bok finns i Dragon #304 eller #305 -- minns inte vilken, men det står på framsidan.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Go Martin! Go Martin!

Det som jag tycker är utmärkande för Martins böcker är hans otroliga förmåga att teckna gripande och realistiska personporträtt med bara några få penseldrag. Hans böcker kryllar av olika personer och aktörer, men man blandare ändå inte ihop dem som man annars lätt gör. Historien om maktkampen mellan olika adelssläkter är inte precis nya men får ändå nytt liv i Martins händer. Han är en riktigt bra författare helt enkelt, bra mycket bättre än många andra klåpare. Dessutom känns intriger och händelser bra mycket elakare och vuxna än i många andra böcker.
 
Top