Nekromanti Geografi och kartor...

Eriol

Veteran
Joined
20 Jun 2001
Messages
74
Location
Zinkgruvan, en byhåla i Närke
/images/icons/yikes.gif Hjälp! /images/icons/yikes.gif
Har suttit och skissat på en värld ganska länge nu och har kommit fram till villka raser som finns och ungefär hur världen är uppbyggd... men nu ska man börja skissa på hur världs kartan ser ut.. men Hjälp va svårt det va... Det är en fantasy värld, och det är i princip ett enda stort land som är typ som romariket var... sen resten är bara små regioner... det ska vara ca. 60% vatten.. och.. neeh hjälp.... ett kartprogram tycker jag ha hört mumlats om här på forumet men jag vet inte..

´tack på förhand... hoppas jag...
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Lite tips

Jag skulle börja göra kartan för hand, och sedan skanna in
den för digitalisering. Ett tips är att titta på vår världs kartor,
för att få kuststräckor och dyl. att se naturliga ut.
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
En tanke som kan vara värd att tänka på...

Var floder och liknande ligger, placera ut saker och ting hyfsat logiskt på kartan. Städer bör tex inte ligga mitt ute på en stepp, såvida det inte finns tillgång till vatten där. Alla städer behöver vatten, och dessutom gärna någon form av bränsle att elda sina spisar med. (Ved, torv eller dylikt). Tänk även på att vägar inte dras i allt för ologiska mönster, det är ju trots allt ganska troligt att de som vandrat längs vägarna har viljat ta den kortaste eller enklaste vägen.

Men jag håller med om föregående talare. Rita kartorna själv, scanna in dem och plita med texten på datorn. Det blir ofta bättre så. Jag tror att det är bäst att göra kartan själv för hand, man känner sig jäkligt nöjd när man är klar. Ett annat tips är att studera befingtliga fantasykartor. Jag har en kompis som gav sig den på att rita berg som de var i GEMINI boken, och efter några försök så hade han mycket riktigt lyckats.

Tappa inte modet /images/icons/king.gif
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Jag skulle vilja ställa en sub-fråga till denna.
<big>
<center>Vet någon hur Carl Johan Ström gjorde Eon-kartan?</center></big>

Den som får reda på det, snälla/images/icons/sad.gif, berätta för mej!

/Mask
"A noddscharch anytime you want, dear brother."
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Sök på gamla inlägg av Dante tidigare, han gjorde liknande kartor, extremt snygga och såg nästan ut som de var hämtade ur en kartbok.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Han gjorde dem i photoshop. Skulle jag gjort dem skulle jag dessutom använt Illustrator som komplement. Det är inte så svårt...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vet någon hur Carl Johan Ström gjorde Eon-kartan?"

I två delar. Först arbetade han i Photoshop med lager med relief-filter (det var innan Photoshop 5 på Mac, så lagereffekter fanns inte än). Därefter lade han på nationsgränser, namn och katsymboler i Illustrator.
 
Top