Nekromanti Geografi i Valhall

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
När det gäller geografi i Valhall så hade jag från början kartor över alla möjliga platser, men jag tänkter nu istället gå i pratchetts fotsteg och inte ta med kartor i boken utan istället bara mängder av beskrivningar med utgång från staden Valhall

Exempelvis under rubriken Kormt och Ormt står "Öster om Gladsheim, som står beskrivet ovan, ligger Trudvagn, Tors rike. Om man reser mellan de två så måste man dock korsa de två stora floderna Kormt och Ormt". Sedan följer en beskrivning av floderna... Inte världens bästa exempel, jag vet, men jag hoppas ni förstår vad jag försöker få fram.

De kartor som faktiskt finns i världen är ju långt ifrån korrekta och för en vandrare är ett värde i "Geografi" viktigt, för annars känner vanligt folk oftast bara till området kring deras hem och kanske att "huvudstaden ligger långt norrut". Jag tycker om idén att låta spelledaren och spelarna själva skapa sig en bild av hur Asgård ser ut.

Kommentarer?
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
När jag och en kompis höll på med ett rollspel som utspelade sig i Yggdrasil så var den enda karta vi ville ha med en karta över världen. Den här sidan innehåller ungefär vad vi ville ha med. Mer än så behövs inte tror jag, särskilt som berättandet var en viktig del av livet för vikingarna.

Med andra ord: Go go Pratchett!
 
Top