Nekromanti Genver och övriga religioner i Jargien

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Hej,

Spelar en Genver med bakgrund som spejare inom legionen (skugga/vildmark). Genverna har ju enligt boken en säregen syn på på förhållandet djur/människa. Hur speglar sig detta religiöst och kulturellt?
Vad har Genver för religion, om någon, förutom Daak?
Vi har diskuterat lite inom gruppen att de har någon form förfadersdyrkan, men egentligen inte specificerat mer än så. De anser ju att man kan få kraft från besegrade fiender och byten genom att äta valda delar av dessa.

Den egentliga frågan jag hade kommer från förra spelmötet då vi fumlade in oss på ett möte hos en hemlig kult i kloakerna under Randarro. Vi klarade oss undan döden(?) genom att avsvära oss Daak, vilket min karaktär inte hade några problem med. Det förekom blodsoffer av något mindre djur typ en höna och vi fick även lämna några droppar blod som bevis på att vi avsade oss Daak. Går det i linje eller stick i stäv med Genverisk tro och kultur?
Än så länge vet vi inget om kulten.

Jag valde att tolka riten som mer åt hednahållet , typ jordmodern med blot (dvs vanligt folk som offrar till sina gamla/förbjudna gudar) än att det var riktat till någon dödsgud. Jag tänker mig gärna att många av kulterna och dess medlemmar i Jargien är förhållandevis oskyldiga religiösa dissidenter som bara dyrkar nånting annat än just Daak.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag kan tänka mig att öppet så tillber Genver Daak (givetvis, annars blir det stålet och bålet) men privat är de nog närmare Adaserna i att de har sin egen hedna tro. Just vad Genvernas tro går ut på vill jag inte lova, men jag skulle gissa att den har något med jordmodern hållet att göra, kanske med mera koppling till djur än jord, dvs mer till jakt och kött än till säd och bröd.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Här är lite av mina egna tankar:

Det första som kan nämnas med genverna är att de lever utspridda och undanträngda av jargierna vilket gör att de olika genviska samhällena börjar skilja sig från varandra mer och mer. Trots det finns det ännu ett flertal idéer som passar in på de flesta genverna.

Genvernas egna "religion" är i grunden schamanistisk även om det är mer av ett kulturellt synsätt än en faktisk religion. De anser att den fysiska och spirituella världen är full av väsen som ska undvikas, sväras lojalitet till eller vördas. Daak är ett av detta väsen, likaså Jordmodern, förfäderandar, vulkanens ande eller draken Khatha.

De är ofta troende men samtidigt pragmatiska och flexibla. De genver som bor bland jargierna har ofta svurit sig till Daak men också gjort det av egen övertygelse vilket skiljer dem från adasiernas ytliga konvertering. Deras pragmatism och flexibilitet gör dock att de inte känner lika hög lojalitet till Daak som jargierna, inte heller låter de Daaktron definiera deras egen identitet i lika hög grad. Den spirituella delen är fortfarande viktig för genverna, så om de frånsäger sig en gud så är det för att de tar något annat väsen till sig – man vill inte vara vilsen i den spirituella världen utan någon som kan vaka över dig (men man klarar sig nog fint en kort tid).

Även om många genver faktiskt tror helhjärtat på Daak så behandlar inte kyrkan genverna bättre för det utan de hamnar ofta i samma hunsade fack som fedakerna och adasierna (vilket så klart gör genverna ännu mindre lojala till Daakkyrkan). Med det sagt finns det fortfarande genver som kan tänka sig att dö för sin tro (det beror ju lite på vilken religion som de har anammat), men de är färre än hos andra folkslag.

Vad det gäller genvernas förhållande till djur och människa så kan det uttrycka sig på lite olika sätt, exempelvis:
- De kan på fullt allvar anse att en hund är deras bästa vän.
- Till skillnad från de flesta andra så har genverna inget alls emot tirakerna, som inte anses mer främmande än zhaner och cirefalier. Det är inte alls ovanligt med starka vänskapsband mellan genver och tiraker.
- Genver kan verka "inhumana" då de kan behandla människor "som djur". Det kan exempelvis lämpa sig bra som slavjägare då det för dem inte är konstigare att bura in människor som det är att bura in djur.
- Sen nämns ju även ryktena om kannibalism och tidelag i grundboken.
 
Top