Nekromanti Genus - diskussionen som ingen ville ta i

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Re: Rätt teori på rätt population

Gurgeh said:
Sexuellt urval är en sund vetenskaplig teori. Det du bör invända mot är att det inte är helt enkelt att applicera den på människor eftersom människor har en mer komplex beslutsprocess än till exempel påfåglar.
Och motargumentet skulle naturligtvis bli att sexuellt urval fortfarande är fullt applicerbart på människor, man måste bara ta hänsyn till lite fler processer som arbetar paralellt..

Civilisationens tunna fernissa, and all that..
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Laowai said:
För det första, jag är inte på något sätt i en maktposition, varken i samhället eller i mitt förhållande, och har inte varit det i tidigare förhållanden heller, jag får trots det ligga.
+1

//Krank, som vis av erfarenhet låter bli att svara på en del forumiters inlägg överhuvudtaget...
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Måns said:
Om din analys hade stämt så skulle ju ca 5-10% av världens manliga befolkning avla alla kvinnors avkommor (och skulle även historiskt vara tvugna att ha gjort det). Men så är det ju inte. Det är många fler som får ligga (och föra sina gener vidare) än män med mycket makt (vilket enligt dig måste innebära att ap-poolen vid det här laget borde vara utraderad, tack och lov :)).

Ditt argument hade kanske kunnat funka om män med makt hade haft vett att bara knulla andra män med makt. Det hade varit en kort, men gyllene period av rena fina genpooler och en jävla massa stake!

Sedan måste jag bara kommentera den här märkliga passagen:

Jag säger istället att det är män som alltid har varit piskade att försöka se till att ha mer makt, för att endast de män med mer makt än kvinnor blir utvalda att få föra sina gener vidare till nästa generation.
Menar du då att makten, eller snarare graden av makt i relation till mäktiga kvinnor, smittar av sig på generna? Vidare, blir kvinnor i ett matriarkat lesbiska eller helt enkelt bara asexuella? Fast eftersom de enligt dig inte har någon sexdrift till att börja med förstår jag inte riktigt hur det kan ske.

Kort sagt, det är en hel del märkligheter i ditt inlägg. :gremsmile:
Det där 10-15% ligger nog i närheten vad det kan vara bland andra djur. Hos chimpanser är det alfahanen som står för 50% av flockens alla samlag. Hos människor är det rockstjärnor och filmstjärnor som har haft sex med 1000-tals kvinnor. Men det är annorlunda idag då det finns preventivmedel och abort. Och att det instiftades äktenskap och monogami i många kulturer. Av de människor som existerar idag, så är det 80% av kvinnorna och 40% av männen som förökat sig. Populära män har haft flera familjer.

Jag menar att kvinnor reagerar känslomässigt, genom att åtrå och bli kåta på män med makt och status. På ett sådant sätt hennes(och avkommans) tillgång till resurser och möjligheter till "överlevnad" kommer öka märkbart, dvs. män objektiferas som "försörjare" av kvinnor.

Angående att kvinnor blir lesbiska och asexsuella i ett matriarkat, så kan man ju titta på sverige, som är ett globalt sett väldigt icke-heteronormativt land, acceptansen för t.ex, homosexualitet, Pride-paraden etc. är väldigt stor och mainstream.

Kvinnor är fortfarande sexuella, men kommer att attraheras av en allt mer krympande skala män. När de är yngre så kommer de att vara attraherade av maskulina icke genuskorrekta "bad boys", det ser vi i sverige vi ligger bland toppen i världen i antal ensamstående mödrar.

När de blir äldre, kommer det bli som i fenomen som "sex and the city"-kulturen. Där kvinnor förblir singlar, men samlas i harem åt en allt mer krympande skala maskulina och högstatus-män. Vi i sverige ligger också i toppen när det gäller antal singlar.
 

auuus_UBBT

Veteran
Joined
29 Dec 2006
Messages
6
Location
Linköping
Ber om ursäkt ifall det blir fel med citaten, jag är ingen van användare av det här forumet.

Thermight said:
Haha! Helt underbart inlägg!

Du sätter på ett roande vis ord på det som är kärnan i problemet med feminist och genustänkandet.

Män som inte vill få sina gener raderade ur genpoolen, måste helt enkelt anpassa sig till manliga könsnormer från ap-tiden och grottmans-tiden.

Kvinnor attraheras av maskulinitet(testosteron), makt, tillgång till mer resurser än de själva, högre social status än de själva, på samma sätt som män attraheras av ungdom, bröst, rumpa, friskt blont hår (som tyder på hälsa).

Att lura män att ta till sig feminism och genus-teorier ser jag som ganska elakt mot dessa män, ingen kommer tacka dem, och de kommer inte få ligga.

Mystery, världens kändaste raggningsexpert hade en liknelse: Om du skulle hamna på en öde ö i en grupp på 50 personer, så måste du se till att bli flockledaren, eller att vara med i flockledarens grupp så att du har tillgång till hans resurser, annars kommer du inte få ligga.

Inom feminism och genus förklarar man om att det måste finnas dolda strukturer och könsmaktsordning som trycker ner kvinnor, annars skulle det inte finnas fler män än kvinnor på chef&maktpositioner, Jag säger istället att det är män som alltid har varit piskade att försöka se till att ha mer makt, för att endast de män med mer makt än kvinnor blir utvalda att få föra sina gener vidare till nästa generation.
Ber om ursäkt ifall jag missförstått hur du menar nu, men låt oss först och främst slå fast att det här som du hävdar är könsroller som funnits sedan stenåldern inte riktigt är sant.
Många gamla gravar som folk trodde att det låg män i på grund av att de var sådana här klassiska "jägargravar" låg det egentligen kvinnor i. Vi vet egentligen väldigt lite om hur det såg ut för så länge sedan, men av det vi kunnat hitta så verkar det som att den här bilden av att män var jägare och kvinnor samlare inte stämmer. "Yrkesrollerna" verkar inte ha varit särskilt uppdelade efter kön, utan tanken om att det skulle ha varit så är en efterkonstruktion som tillkommit just för att motivera uppdelningen i senare samhällen. På grund av att könsrollerna var så starka under 1800-talet, när intresset för historia och arkeologi först började blomstra, så var tanken på att kvinnor skulle ha gjort något annat än att ha passat barnen och plockat bär skrattretande.

Att säga att kvinnor attraheras av maskulinitet, makt, tillgång till mer resurser och högre social status, samt att män attraheras av bröst, rumpa, ungdom och friskt blont hår, är en extremt grov generalisering. Det finns tillräckligt mycket exempel som visar på det motsatta för att den mest logiska slutsatsen att dra ska vara att det handlar just om en socialt skapad företeelse än något genetiskt. Kvinnor har helt enkelt under så sjukt lång tid av historien varit beroende av mäns status att det hela är väldigt djupt rotat i samhällskulturen. Kvinnor får helt enkelt lära sig att de ska attraheras av framgångsrika män med mycket pengar och hög status.
Tittar vi dessutom på andra kulturer, eller på hur den västerländska kulturen sett ut historiskt så kan vi också se att vad som anses som attraktivt varierar väldigt mycket. Det vi framför allt kan se är att det som brukar anses vara attraktivt, av både män och kvinnor, är attribut associerat till överklassen, troligtvis för att det överlag är den mest maktstarka gruppen som formar samhällsnormen och vad som generellt sett börjar anses vara bra/dåligt, fint/fult, osv.
Solbrändhet är ett bra exempel på det här. Under 1700-talet ansågs blekhet vara väldigt attraktivt då det signalerade att personen var rik nog att inte behöva arbeta ute på fälten. Under 1950-90-talen ansågs snarare solbrändhet vara attraktivt eftersom de rika var de som hade råd med solsemestrar.

Det är sant att män som faller utanför normen får svårare att ligga, precis som kvinnor som faller utanför normen också ofta får. Det är för att vårt samhälle fortfarande är väldigt normstyrt, särskilt i frågor om kön. Men det vi kan se är att ju mer uppluckrade de gamla könsrollerna blir, desto större blir acceptansen för killar som inte beter sig klassiskt maskulint. Men det är klart att raggningstekniker fungerar, just för att de utnyttjar könsrollerna. Det är också därför det är viktigt att vi normaliserar beteenden som faller utanför dem; för att fler ska få ligga. Det ska dock tilläggas att de som en får ligga med när en följer de här könsrollerna också är folk som själva i mångt och mycket följer dem.

Saken med strukturer och könsmaktsordningen är att de drabbar både män och kvinnor. Precis som att kvinnor pressas till att anpassa sina utseenden efter vissa normer så pressas män till att försöka följa sina könsroller; alltså genom att vara tuff och framgångsrik. Könsrollerna (könsroller är en typ av strukturer) piskar alla. Sen hävdar många att kvinnor drabbas på värre sätt än vad män gör av dem, något jag håller med om, men det innebär inte att män inte drabbas. Frågan om vilka som har det värst är också ganska ointressant vad mig anbelangar i och med att lösningen på problemet är densamma.


Thermight said:
Jag skulle beskriva det som att det är kvinnor som håller uppe "könsmaktsordningen", genom att endast bli attraharade av med män med högre social status än de själva.

Och att det även är kvinnor är som håller uppe "stereotypa könsroller" genom att bli attraherade av just tecken på maskulinitet(testosteron).

Det finns två makter som styr över allt liv på jorden, och har skapat allt liv som nu finns på jorden. Makten att överleva. Makten att fortplanta sig.

Människan(mannen) har skapat civilisationen vilket har gett fler människor makten att överleva. Innan civilisationen så hade kvinnor större makt att överleva än män, män dödade varandra i konkurrensen om kvinnorna.

Nu när civilisationen finns, så har kvinnor fortfarande större makt att överleva än män, män offrar sig och dör i arbete, krig, våld, drogmissbruk, självmord på ett sätt som kvinnor inte gör.

Den sexuella makten har kvinnor alltid haft. Och kvinnor har alltid använt den som maktmedel mot män. En kvinna kan få män att betala henne för att få tillgång till sex. Medan en man måste arbeta sig till makt, resurser och social status att erbjuda en kvinna för att han ska få tillgång till sex.

Eller som Freud beskriver det, att civilisationen är skapad av undertryckt manligt libido.

Könsmaktsordningen upprätthålls av både män och kvinnor. Den upprätthålls av hela samhället, och människor som bryter från sina roller riskerar allt från ifrågasättande och social stigmatisering till våld och mord (vi känner alla till fenomenet "queerbashing"). Saken är helt enkelt den att könsmaktsordningen och könsrollerna reproducerar sig själva. Det finns "inbyggt" i de normsystem de är att folk som genom social inlärning får lära sig bete sig på vissa sätt också får lära sig att andra sätt att bete sig på är "fel", genom tidigare nämnda social stigmatisering och liknande. Folk vill helt enkelt inte vara med någon som beter sig "konstigt", och att bryta mot invanda könsmönster ses just som "konstigt".

Civilisationen har skapats av män och kvinnor tillsammans, för att den stärker människors överlevnadchans överhuvudtaget. Det här är inte riktigt en fråga om en relativ tävlan mellan män och kvinnor, utan det handlar om att alla nuförtiden har mycket lättare att överleva längre än vad de hade på stenåldern (grovt generaliserat, förstås).

Hela idén med kvinnors sexuella makt bygger helt och hållet på synen på kvinnor som givare av sex och män som mottagare av sex. Det här växte framför allt fram under industrialiseringen då kvinnor i främst den nya borgarklassen slutade vara nödvändiga i de familjestrukturer som fanns (i bondesamhällena behövdes kvinnor på grund av olika roller som i sig egentligen var ganska arbiträra) i och med att den ekonomiska makten flyttades ännu mer till männen (innan hade kvinnor i alla fall en liten del av den) vilket ledde till att män inte riktigt hade någon motivation till att gifta sig. Det ledde till att kvinnor började trycka ned sin egen sexualitet och använda sig själva som "handelsvara" just för att kunna garantera sig själva en försörjning. Det ledde också till att "lössläppta" kvinnor stigmatiserades något oerhört eftersom de hotade de andras försörjning, genom att ge tillgång till sex gratis. Det här skedde främst i de rikare samhällsklasserna, och vi kan också se att inom arbetarklassen så var synen på sexualitet väldigt mycket mer avslappnad, och vi hade t ex de så kallade "Stockholmsäktenskapen" (ungefär som samboförhållanden).
Idag lever de här strukturerna kvar, eftersom det helt enkelt tar väldigt lång tid för sådana att ändras, men vi kan se att de luckras upp allt mer.

Sen kan vi väl egentligen fråga oss hur stor den makten egentligen är, med tanke på att det är kvinnor som måste vara rädda för våldtäkter, och kvinnor som riskerar "slut-shaming" ifall de faktiskt försöker leva ut sin sexualitet i lika stor omfattning som män får/förväntas göra. Men den makt som finns har vuxit fram ganska sent och på grund av de patriarkala samhällsstrukturerna som mer eller mindre förbjöd kvinnor från att tjäna pengar och försörja sig själva.


Vänligen
auuus, blivande historielärare
(Ber om ursäkt ifall jag glömmer bort att svara sen. Brukar inte vara inloggad har särskilt ofta)
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Sven-Göran said:
Thermight said:
Det finns två makter som styr över allt liv på jorden, och har skapat allt liv som nu finns på jorden. Makten att överleva. Makten att fortplanta sig.
Kanske lite OT men är det inte så att de egenskaper som gjort människan framgångsrikt inte ligger i makt utan i anpassning. Många gånger hörs feltolkningar om att det handlar om styrka då det handlar om förmågan att anpassa sig till nya situationer och problem. Med det sagt skulle jag anta att de människor (såväl kvinnor som män) som fick sprida sina gener vidare var de som överlevde och överlevnad har i mängden av fall med rädsla och feghet att göra. Som någon en gång sa; Den människa som sprang ifrån lejonet på savannen istället för att stå och se på det var säkerligen den som hade störst chans att sprida sina gener vidare oavsett om det var en man eller kvinna.

Det jag vill ha sagt är med andra ord att den människa som överlever är den som har störst chans att sprida sina gener. Makt är något som istället är socialt-betingat och förmodligen har åtrån till den egenskapen uppstått i och med samhällets förändring. Att mannen sedan har något högre inkomst är socialt-betingat (skapat av normer och förväntningar) och inte en biologisk egenskap.
Jo du har rätt i det du skriver. När det gäller rädsla t.ex. så ser vi att vissa människor idag fortfarande är irationellt rädda för ormar och spindlar, som nästan ingen dör av idag, men däremot inte rädda för att åka bil, som många dör av.

Samma sak att många killar är rädda eller nervösa för att ta kontakt med okända tjejer, eftersom det kunde betyda döden på stenåldern, ifall flockledaren med mest makt blev arg. Eller att många tjejer är lite nervösa innan de är på väg att ha sex, för att bli gravid i fel situation kunde betyda döden på stenåldern, ifall hon inte skulle ha folk tillgängligakunde ta hand om henne när hon var gravid, eller att hon kunde dö när hon skulle föda barnet.

Jo precis som du säger. Det handlar om vem som uppfattas ha störst chans att överleva. De med mest makt har störst chans att överleva, antingen för att han har makt över andra människor, att han har andra män som följer honom. Eller andra saker som t.ex. våldsmakt, därav att många tjejer speciellt när de är yngre, är väldigt attraherade av sådana som uppfattas som "farliga killar" som är med i farliga gäng.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är korrekt att vi inte vet exakt hur det såg ut på stenåldern, vi var ju inte där. Men man kan konstatera att de flesta folk som lever på stenåldersnivå nu, eller fram till nyligen, som folk i Amazonas eller Nya Guinea exempelvis, lever på det sätt som de flesta historiker beskrivit. Eller snarlikt.

Dock är det inga bevis, det stöder den hypotesen bara. Och variationer kan ha förekommit. Givetvis.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Thermight said:
Jag skulle beskriva det som att det är kvinnor som håller uppe "könsmaktsordningen", genom att endast bli attraharade av med män med högre social status än de själva.

Och att det även är kvinnor är som håller uppe "stereotypa könsroller" genom att bli attraherade av just tecken på maskulinitet(testosteron).

Det finns två makter som styr över allt liv på jorden, och har skapat allt liv som nu finns på jorden. Makten att överleva. Makten att fortplanta sig.

Människan(mannen) har skapat civilisationen vilket har gett fler människor makten att överleva. Innan civilisationen så hade kvinnor större makt att överleva än män, män dödade varandra i konkurrensen om kvinnorna.

Nu när civilisationen finns, så har kvinnor fortfarande större makt att överleva än män, män offrar sig och dör i arbete, krig, våld, drogmissbruk, självmord på ett sätt som kvinnor inte gör.

Den sexuella makten har kvinnor alltid haft. Och kvinnor har alltid använt den som maktmedel mot män. En kvinna kan få män att betala henne för att få tillgång till sex. Medan en man måste arbeta sig till makt, resurser och social status att erbjuda en kvinna för att han ska få tillgång till sex.

Eller som Freud beskriver det, att civilisationen är skapad av undertryckt manligt libido.
Jag tycker att du drar på alldeles för stora växlar på driften efter makt och sex här.

För det första så är inte makthunger och erövring den stora enskilda kraften som drivit mänsklig evolution framåt (Som du verkar antyda när du säger att det finns två makter som skapat och styrt allt liv på jorden) Människan är ett flockdjur, likt andra flockdjur så är handlingar av omvårdnad, beskydd och samarbete ligger lika mycket i våra instinkter som erövring och tävlan. Stammar av människor som kunde samarbeta hade ett evolutionärt övertag över stammar som inte kunde samarbeta.

Dessutom, evolutionen för inte fram individer, utan gener. Individuella organismer är bara bärare av dessa gener, och eftersom generna delas av flera organismer så får de en evolutionär fördel om de kan få dessa organismer att ta hand om varandra. Det kan till och med vara evolutionärt fördelaktigt för en gen att uppmana mig att ta hand om min systers barn (där samma gener finns) istället för att skaffa egna barn.

Jag har bara läst The Selfish Gene och Varför zebror inte får magsår i evolutionslära, men nyare vetenskap lyfter fram det omvårdande och samarbetet ännu mer i evolutionen.

För det andra så har kvinnor inte alls haft den sexuella makten i vår civilisations historia. I den största delen av vår historia har, så vitt jag vet, äktenskap varit något som arrangerats av familjen snarare än en den enskilda kvinnan, och utom- eller föräktenskapliga affärer har fördömts. Det är alltså fäder som har haft den sexuella makten snarare än kvinnan.

Man skulle ju kunna tänka sig att detta visar på kvinnans förföriska makt som tyglats och kontrollerats under historien, vi har ju i kristendom, islam och säkert judendom en lång tradition av att mystifiera sexualitet och kvinnor, göra dem till lömska fresterskor som med sexuell makt förvrider huvudet på män.

Förutom att detta är ett oerhört sunkigt sätt att betrakta kvinnor och sexualitet, som traditionellt används för att fientliggöra och omyndigförklara kvinnor (bara det räcker tycker ju jag) så tycker jag inte att det håller.

- Varför är det evolutionärt för män att gifta bort sina kvinnor med gemål de väljer? Deras döttrar kommer ju föra vidare sina gener hur de än gör. Det handlar snarare om en ekonomisk och social vinning. David Graeber skriver fascinerande om detta i sin bok Debt - The first 5000 years, och menar där att vår historia av ekonomi, valuta och slavar ledde till att döttrar blev en sorts hedersvaluta för sina fäder. Den far som inte behövde sälja sin dotter till slav utan kunde gifta bort henne som oskuld till en respekterad man hade bevisat att han kunde ta hand om sin familj.
- På vilket sätt skulle det vara makt för en kvinna att sälja sin sexualitet, som du skriver i ditt inlägg? Har verkligen en hora mer makt än en rik man? Den prostituerade måste göra sig själv till ett objekt istället för ett subjekt: Det är inte hennes vilja som styr transaktionen, utan kundens. Den här kvalitén, att få vara ett subjekt, att få styra över sitt liv, att få vara den man själv vill, att vara aktiv är vad människor värdesätter. Visst, det är bekvämt att män öppnar dörren åt en, men det ger mer livskvalitet att vara den som öppnar dörrarna.

För det tredje, sex är inte det som driver människor idag, det är tillhörighet, trygghet och identitet. Ingen kommer till terapi och säger "Jag får aldrig ligga!", utan "Jag känner mig ensam" eller "Det är som att jag inte är bra nog"

Kommer någon och säger "Jag får aldrig ligga" så visar det sig snart att det är något annat som ligger under det, och att få ligga har snarare blivit ett sätt att handskas med detta. "Om jag får ligga en massa så är ju det ett bevis på att jag duger"

Jag har också läst The Game och slogs av hur nördiga raggningsartisterna var. De var grabbar som hade problem med självkänslan, alltid blivit avvisade, och så hade de börjat hitta dessa tricks för att besegra de jocks som alltid fick brudarna. Men hur slutar hela boken? Jo, raggningsartisterna blir nördar igen. De slutar öva på sitt game för själva sexet, deras game blir ett självändamål. Att träna tekniker blir viktigare än att få vara med brudarna.

Alltså, jag tvivlar inte på att det finns kretsar där detta är en verklighet, att oschyssta killar får ligga och schyssta får det inte, men jag tvivlar på att detta är normen. Framförallt så tvivlar jag på att de oschyssta killarna har ett bättre liv än de schyssta.

Snarare än djupa sanningar om människans sanna natur eller feministisk konspiration så ser jag en subkultur med en livsstil för att tolka världen och sig själva, bland många andra. Men om man tar in att vi levt i en kultur med traditioner i flera tusen år, att vi inte vet så mycket om Environment of Evolutionary Adaption, att vi har ett språk, ett abstrakt tänkande och ett socialt samspel som går så långt mycket längre än sexualitet, att det finns så många sätt att uttrycka och uppleva sexualitet och könsidentitet på, att vi bedriver politik för att leva i det samhälle vi vill leva i, inte det som våra (spekulation här) instinkter lutar åt, och slutligen att det inte är att få ligga som är det stora som utgör människors lycka, sorg, stolthet, skam och tankeverksamhet... så krymper detta för mig till en väldigt liten bit i ett väldigt stort pussel.

Det vi verkligen borde fråga oss är, vad är relevansen för genuspolitik? På vilket sätt påverkar detta det som vi diskuterar här? På vilket sätt borde feminism eller genusteori ta hänsyn till detta?
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Måns said:
Thermight said:
Det finns väldigt mycket fakta! Du kan googla på "sexual selection", det är klassisk evolutionsteori.
För nyare information kan du googla på "seduction community" och vad som kommits fram till där.
Bör dock påpekas inte ens Darwins samtida gav så mycket för teorin och det är ganska uppenbart (från alla skitstormar) att många män och kvinnor tycker att seduction community är kvinnoförnedrande trams.

Jag klassar inget av detta som fakta.
Jo visst att många kan tycka att seduction communitys är kvinnoförnedrande trams. Men det förhindrar inte att det är just detta kvinnoförnedrande trams hos män som gör att kvinnor finner dem sexuellt attraktiva.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Evolutionspsykologin som jag tror att du pratar om har blivit utsatt för mycket kritik.

Jag citerar ur en artikel av Sharon Begley från The Daily Beast:

Why do we rape said:
Called behavioral ecology, it starts from the premise that social and environmental forces select for various behaviors that optimize people's fitness in a given environment. Different environment, different behaviors—and different human "natures." That's why men prefer Ms. 36-25-36 in some cultures (where women are, to exaggerate only a bit, decorative objects) but not others (where women bring home salaries or food they've gathered in the jungle).

And it's why the evo psych tenet that men have an inherited mental module that causes them to prefer young, beautiful women while women have one that causes them to prefer older, wealthy men also falls apart. As 21st-century Western women achieve professional success and gain financial independence, their mate preference changes, scientists led by Fhionna Moore at Scotland's University of St Andrews reported in 2006 in the journal Evolutionand Human Behaviour. The more financially independent a woman is, the more likely she is to choose a partner based on looks than bank balance—kind of like (some) men. (Yes, growing sexual equality in the economic realm means that women, too, are free to choose partners based on how hot they are, as the cougar phenomenon suggests.) Although that finding undercuts evo psych, it supports the "it depends" school of behavioral ecology, which holds that natural selection chose general intelligence and flexibility, not mental modules preprogrammed with preferences and behaviors.
Källa

Det här betyder så klart att det mycket väl kan stämma att det i vissa fall blir en praktisk överlevnadsstrategi att använda sexuell makt för att få sin framtid säkrad, men det betyder inte att det är något nedärvt, utan något som ligger i den kultur som finns runtom oss.

Why do we rape said:
Where, then, does the fall of evolutionary psychology leave the idea of human nature? Behavioral ecology replaces it with "it depends"—that is, the core of human nature is variability and flexibility, the capacity to mold behavior to the social and physical demands of the environment. As Buller says, human variation is not noise in the system; it is the system.
Det här innebär också att när omgivningarna förändras och människor får mer utrymme och frihet, så kommer också de mönster som ses som lyckade och framgångsrika att förändras. Det finns undersökningar som visar att urvalsprocessen för att hitta en partner förändras beroende på vilka förutsättningar man har. Det beror på, helt enkelt.

Tanja Suhinina har en intressant vinkling på kvinnlig sexuell makt. Det handlar inte bara om att kvinnor har möjlighet att ligga sig till fördelar. Det handlar också om vilka som har de fördelar som kvinnorna kan tänkas vilja ligga sig till. Oftast handlar det om män. Och det som ofta glöms bort i debatten är att det ligger mycket arbete bakom att vara snygg. Jag tycker hon har många poänger i sitt blogginlägg, så läs gärna.

Kvinnors sexuella makt

Min poäng är dock att allt det här är relativt. Att det ser ut på det här viset just nu är inga garantier för att det kommer att fortsätta att se ut på det viset, och det är heller inga garantier för att det ser ut så överallt. Det beror helt enkelt på vilka strategier som fungerar. Det har inget med våra gener att göra. Det ligger i vår kultur.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Thermight said:
Av de människor som existerar idag, så är det 80% av kvinnorna och 40% av männen som förökat sig. Populära män har haft flera familjer.
Oj. Du har inte någon källa som kan backa upp det påståendet?

Thermight said:
Jag menar att kvinnor reagerar känslomässigt, genom att åtrå och bli kåta på män med makt och status. På ett sådant sätt hennes(och avkommans) tillgång till resurser och möjligheter till "överlevnad" kommer öka märkbart, dvs. män objektiferas som "försörjare" av kvinnor.
Det låter inte alls känslomässigt, det låter väldigt pragmatiskt och rationellt. Är kvinnan alltså extremt förnuftig? Eller är det en biologisk drift att kunna nosa sig till makt och status? Kan de kanske känna av vilka som har "it" för att på så sätt sno guldklimpen framför någon annan?

Thermight said:
Angående att kvinnor blir lesbiska och asexsuella i ett matriarkat, så kan man ju titta på sverige, som är ett globalt sett väldigt icke-heteronormativt land, acceptansen för t.ex, homosexualitet, Pride-paraden etc. är väldigt stor och mainstream.
Ja det stämmer. Menar du att homosexualitet är smittsamt?

Thermight said:
Kvinnor är fortfarande sexuella, men kommer att attraheras av en allt mer krympande skala män. När de är yngre så kommer de att vara attraherade av maskulina icke genuskorrekta "bad boys", det ser vi i sverige vi ligger bland toppen i världen i antal ensamstående mödrar.
Får se om jag förstår dig rätt här nu. Du menar att det finns många ensamstående mödrar i Sverige för att det finns för få män med makt som är uttalad icke-feminister så att de inte räcker till alla kvinnor?

Thermight said:
När de blir äldre, kommer det bli som i fenomen som "sex and the city"-kulturen. Där kvinnor förblir singlar, men samlas i harem åt en allt mer krympande skala maskulina och högstatus-män. Vi i sverige ligger också i toppen när det gäller antal singlar.
Ok, så de som inte är ensamstående mammor lever i harem.

Ok, tack, jag tror att jag har klart för mig hur din framtidsvision ser ut nu. Intressant, men jag tror mer på att Elvis återvänder från Månen än att den slår in... :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
auuus said:
Vänligen
auuus, blivande historielärare
(Ber om ursäkt ifall jag glömmer bort att svara sen. Brukar inte vara inloggad har särskilt ofta)
Auuus, jag vet inte om jag sagt det, men jag tycker om dig. Ditt inlägg var som balsam för själen. Tack. Asbra, på det hela taget. Välpåläst och konkret.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Thermight said:
Samma sak att många killar är rädda eller nervösa för att ta kontakt med okända tjejer, eftersom det kunde betyda döden på stenåldern, ifall flockledaren med mest makt blev arg. Eller att många tjejer är lite nervösa innan de är på väg att ha sex, för att bli gravid i fel situation kunde betyda döden på stenåldern, ifall hon inte skulle ha folk tillgängligakunde ta hand om henne när hon var gravid, eller att hon kunde dö när hon skulle föda barnet.
Men även om vi låtsas att det bara finns två kön och bara heterosexuella människor i världen...

...så är både män och kvinnor nervösa i alla möjliga sammanhang där de tar kontakt med okända män och kvinnor.

Vidare så råder inom psykologin ingen tvekan om att våra relationsmönster är något så upprepar sig i olika situationer (oavsett om du är KBT eller psykodynamiker) och som vi lär oss i tidiga upplevelser, framförallt anknytning till föräldrar. (Tillbaka till Freud igen!) Mamma påverkar alltså mer hur du tar kontakt med kvinnor än evolutionen.

Självklart går ångesten upp när det finns en sexuell spänning i ett möte, det förnekar jag inte, men det handlar inte om en rädsla att bli klubbad av alfahannen. :gremsmile:
 

auuus_UBBT

Veteran
Joined
29 Dec 2006
Messages
6
Location
Linköping
knark said:
Auuus, jag vet inte om jag sagt det, men jag tycker om dig. Ditt inlägg var som balsam för själen. Tack. Asbra, på det hela taget. Välpåläst och konkret.

Tack så mycket! Det var väldigt snällt sagt =)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Thermight said:
Samma sak att många killar är rädda eller nervösa för att ta kontakt med okända tjejer, eftersom det kunde betyda döden på stenåldern, ifall flockledaren med mest makt blev arg. Eller att många tjejer är lite nervösa innan de är på väg att ha sex, för att bli gravid i fel situation kunde betyda döden på stenåldern, ifall hon inte skulle ha folk tillgängligakunde ta hand om henne när hon var gravid, eller att hon kunde dö när hon skulle föda barnet.
Det här citatet illustrerar litegrann faran med evolutionära förklaringar, nämligen att det alltid går att dikta ihop ett narrativ som låter någotsånär trovärdigt och passar ihop med fakta. Evolutionsbiologen Stephen J. Gould kallade dem "Just so Stories", efter Rudyard Kiplings sagor med samma namn om "hur elefanten fick sin snabel", "hur leoparden fick sina fläckar" osv.

Ska man vara uppriktig får man konstatera att vi inte vet hur evolutionen gick till, eftersom den består av oräkneliga individuella händelser som förlorat sig i tidens mörker, och att det inte går att dra någon strikt gräns mellan vad som är "biologisk" och vad som är "socialt", eftersom även det sociala vilar på biologisk grund, och det biologiska alltid uppstår i och formas av en social kontext.

När det gäller ovanstående exempel kan man påminna om att det finns fler anledningar att vara rädd för främlingar än bara den mytiske "flockledaren" (jägar-samlarsamhällen är allmänt väldigt egalitära, men misstänksamheten mot främlingar är starkt rotad i oss), att män kan vara nervösa även inför att inleda romanser med kvinnor de känner väl, att det finns fler skäl att frukta en graviditet än bara risken att dö, som det faktum att man plötsligt blir ansvarig för ett annat liv (och varför skulle evolutionen lära oss frukta fortplantning, det är kontraintuitivt), och så vidare.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag visste att du skulle producera mirakeltext :heart:
Du är min hjälte och jag är så jävla stolt att känna dig.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Dnalor said:
Det här citatet illustrerar litegrann faran med evolutionära förklaringar, nämligen att det alltid går att dikta ihop ett narrativ som låter någotsånär trovärdigt och passar ihop med fakta.
Min bror har berättat en historia för mig från hans studietid. Den går som följande: första föreläsningen i Psykologi A ska precis börja. Läraren kommer in, lägger sina papper på podiet, kollar så micken är på och börjar prata. Läraren säger "under andra världskriget så fick svarta soldater från landet fler medaljer än vita från stan i den amerikanska armén. Varför tror ni det var så? Diskutera!" Och folk började diskutera med varandra, och de kom fram ett antal förklaringar. Som, när läraren frågade, kom fram. När ett antal förklaringar tagits upp och läraren skulle förklara vilken förklaring som stämde så sa läraren "jag ljög bara. Egentligen så var det vita från stan som fick flest medaljer. Varför, tror ni? Diskutera!" Och folk diskuterade, och kom på förklaringar på det också.

Vad var poängen med hela den historien? Jo, poängen var att när man accepterat en slutsats som sann så kan man i stort sett alltid, oavsett vad man har för data, förklara varför datat stödjer ens slutsats. Det blir, med andra ord, lite missvisande att påstå att det du tar upp är ett problem för evolutionära förklaringar eftersom det pekar på att det här är ett problem som andra förklaringsmodeller inte har, vilket inte är sant.

Sen ser evolutionära förvisso lite extra trovärdiga ut eftersom alla vet att evolutionsteori är vetenskap och vetenskap är ju sann. Det tror jag är den stora orsaken till att evolutionspsykologin är så poppis bland lekmän samtidigt som min bror bedömt området att vara bland det flummigaste han läst (och då har han, förutom psykologi till D-nivå även läst flumets högborg Sociologi till D-nivå), det ser vetenskapligt ut och därför litar man på det trots att man inte har någon större försåelse för ämnet.

Übereil, som är osäker på hur mycket detta egentligen bidrog
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
:heart: :heart: :heart: :heart:
Auus och Arvidos får dela broderligt på mina hjärtan och komplimanger. Bra jobbat, kamrater!
 
Top