Re: Detaljism - realism
"Jag sätter "dock" lite varstans av ren vana."
Ah. Jag förstår. Jag trodde att du hade en mening med det, med tanke på att du (åtminstone i den där regel-pdf:en) har ett jädra raffinerat språkbruk. Fett med cred för det :-D
"1) likhet med verkligheten och/eller 2) försök att skapa en känsla av verklighet."
Då tycker jag att du motsäger dig själv när du säger att de övre punkterna på den där listan är mer realistiska än de som är längre ner. Alla punkterna är lika mycket i likhet med verkligheten och ger en känsla av verklighet. Enda skillnaden är metoden man uppnår den realismen på - varierande grader av detaljism.
Så, vi säger fortfarande emot varandra i våra mest grundläggande definitioner.
... faaast, är det det som den här diskussionen egentligen handlar om? Du har nog fattat vad jag är ute och far om nu, så nu kan jag sluta bråka om ord och istället gå på vad som det här egentligen handlar om - att bygga regelsystem för strid i rollspel.
Min analys av vad som skiljer oss åt, då:
Du är beredd att offra lite tid framför bokföringen för att ha regler för genomslag. För mig räcker det gott med att ta differensen mellan ett rustningsvärde och ett skadevärde. Men visst, sådant är det alltid. Folk gillar olika grader av detaljism, och den grad av detaljism som du eftersträvar är en fullt sansad sådan.
Du tycker att ditt system berikas av det, och det gör det nog - för dig. Om jag skulle använda systemet skulle jag bara irriteras över en jobbig regelmekanism som bara tillför detaljer, och inte skänker någon extra trovärdighet, realism (eller ens är rolig att använda!)
Där är nog egentligen skillnaden: du vill tillföra detaljer med hjälp av regler, och jag vill tillföra detaljer med hjälp av godtycke. När jag vet att du har blivit Allvarligt Skadad kan jag berätta att du blöder ordentligt ur bukhålan och att något känns brutet. Ditt regelsystem berättar alltihopa det där för oss - mer konsekvent, fast mer arbete.
Min poäng är att jag också i slutändan uppnår "* Person A genomborrar person B:s lever med ett kortsvärd. B blöder ihjäl." (Eller tja, man får nog inte veta direkt att levern är träffad, för det är ju rätt svårt att avgöra direkt.) Mina regler säger dock bara att "* A träffar B under (för A) gynnsamma omständigheter. B dör." Resten kommer från godtycket.
Äh, nu har jag upprepat mig tillräckligt
Zap