Nekromanti Genesis rollspelsroadtrip: The Krönika

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,749
Location
Göteborg
Norrköping: I'll Feng Shui your face!

Nu är jag tillbaka från en lång Australienvistelse, och har hunnit glömma allt som jag inte hann skriva ned. Så det kommer nog mest att bli korta spelrapporter om de kvarvarande tillfällena. Krank har ju varit snäll nog att skriva en rapport om speltestet av Evolutionens barn, så där slipper jag en del arbete.

Nåväl. Efter Linköping drog jag och Pilzeman iväg till Norrköping och besökte Han och Lexx. Jag har länge velat att Han skall demonstrera Feng Shui, som han tjatar oavbrutet om, och nu fick jag äntligen chansen. Brasklapp dock om att det var hans moddade Feng Shui som spelades, så jag kan inte dra så många slutsatser om originalspelet, trots allt.

Det blev mycket häftiga actionstrider, som väntat. Jag hade väldigt kul med beskrivandet av coola moves. Detta var dock inte riktigt något som kom från regelsystemet, utan kom mer av stämningen runt bordet och förväntningarna (och Hans spelledarstil). Därmed naturligtvis inte sagt att en stor del inte var spelets förtjänst. Regelsystemet var ganska traditionellt, så man kan nog spela på samma sätt i BRP. Frågan är vad i spelet som uppmuntrar till spelsättet? Jag gissar på en kombination av den starka genrekopplingen och spelledartipsen.

Nåväl. Vi misslyckades med uppdraget (men det var till stor del på grund av att Han använde fel värden till slutbossen, så att han blev apbra). Vi han även med en omgång Time Soldier X, i vilket Hitler blev uppäten av hungriga likmaskar i rymden, när han försökte spränga jorden med en jättelik hakkorsrymdstation som kunde förvandla sig till en mecha, och som bemannades av nazimarsianer. Good times.
 
Top