Nekromanti Genesis rollspelsroadtrip: The Krönika

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Jag har en stund över och tittar in på 7-Eleven i Göteborg, och tänkte passa på att skriva ned några av mina intryck hittils av min roadtrip (som är långt ifrån avslutad). Jag har inte jättemycket tid, så det kan komma att bli kortfattat.

Först av allt: alla forumiter hittils har varit underbara. Jag slås av hur trevliga och hjälpsamma alla är mot en medforumit, samt hur engagerade folk är i rollspel, något som ger fantastiskt spel. Ni som är kvar (ganska många): de följande har satt ribban ganska högt!

Jag skriver de olika besöken i olika deltrådar, tror jag, så blir det lättare för mig att följa upp dem med mer kommentarer när jag kommer hem. Dock kommer jag att dra till Australien i två veckor direkt efter turnén, så kommentarerna kan tvingas dröja tills minnena bleknat ...
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Ingen fara, vi fyller ut dem. :gremwink:

Bearnie drog med mig för att bli en del av Genesis roadtrip mer eller mindre av en slump. Jag kan intyga att vi hade sketaroligt med Oskrivna Blad. På en rokokointernatskola i rymden fick jag slutligen möjlighet att vara cheerleader med ditmålad mouche och valbensunderkjolar. F'låt. Inte cheerleader. "Un Mademoiselle Dansant" :gremlaugh:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Dag ett och två: Malmö

Anländer vid lunchtid till Malmö och blir mött av Bearnie. SMHI hade sagt mig att det skulle vara regnigt, så jag hade bylsat på mig med skinnjacka. Dock hade SMHI fel, och jag fick släpa min tunga hockeytrunk genom hela Malmö i stekande värme, eftersom vi skulle iväg till stranden och bada.

Till slut kom jag dock till hans lägenhet, och på kvällen så satte jag mig med Bearnie och Ymir och vi provade på mitt Historiens vingslag -- ett spelvärldsbyggarspel som är löst knutet till Oskrivna blad. Ymir verkade störtförtjust, och vi skapade en kort men intressant historia om en stad. Dock avslutade vi innan staden var riktigt färdig. Men vi hann med ett flertal konflikter mellan de olika folken, ett av vilka degenererades till apmänniskor av De gamlas vrede, och det andra folket flydde, utom deras ledare som även han blivit korrumperad av De gamla och förvandlats till en odödlig lich (typ) som höll till i sitt urgamla mausoleum. Efter hand så skulle han bilda dödskult och ta över provinsen och bryta sig ur imperiet, men bli kullkastad och få sina kroppsdelar spridda för att han inte skulle återuppstå. En hel del mer historia hanns med, men jag hinner inte detaljera det här. Om Ymir eller Bearnie vill skriva en mer detaljerad redogörelse, kör i vind. Annars låter vi det bero.

På kvällen drog jag ut med Bearnie, Vavva och Lycan (samt en massa ickeforumiter, men vem bryr sig om dem?). Dansade hela natten och kollapsade fattig och trött framåt femtiden på morgonen. Awesome!

Dagen därpå satte vi (Jag, Bearnie och Vavva, som alla hade sovit hemma hos Bearnie, samt Ymir, som tittade över) oss och lirade Oskrivna blad. Här har Bearnie lovat att skriva en spelrapport (men jag kan inte anklaga honom om han inte gör det, då jag tidigare brutit dylika löften), så jag skall hålla mig kort. Utgångsläget vi kom fram till var "Collegedrama i rymden, med 1700-talsestetik". Satan, så häftigt det blev. Tre av fyra rollpersoner var intrigerande damer, medan jag var nykomlingen, inspirerad av Bruce Willis i "Last Man Standing". Komplexa intriger, 1700-talsdekadens, gott om sexanspelningar och långa beskrivningar av häftiga miljöer.

Därefter fick jag dra vidare, mot Kalmar och Foggmock. Jag hade farligt roligt hos malmöiterna, och ett av de bästa spelmöten i Oskrivna blad (och överhuvudtaget) som jag haft. Puss på er, allihop!
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Dag ett och två: Malmö

God beskrivning. Jag minns det där mötet med ömhet!

Sedan var det kanske en miss att vår utekväll(natt) uppenbarligen var för mycket för mitt åldrande hjärta efterosm jag fortfarande var bakfull när jag började jobba 03:00 natten efter.

Du är hjärtligt välkommen tillbaka, och nästa gång drar vi dig någon annanstans än KB. Om du dyker upp andra lördagen i månaden nån gång så släpar vi dig till Vogon, tyngre musik, vackrare människor och lättare att få Lycan att stanna hela natten. :gremwink:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Dag tre: Brädspel i Kalmar

Kalmarvistelsen blev inte så mycket ett rollspelsbesök, då det var svårt att få tag på spelare, men jag fick istället prova på Tide of Iron, ett strategispel om andra världskriget (föga förvånande så förlorade jag stort). Förutom detta, även en hel del Wii, som jag aldrig provat tidigare. Tur att jag inte har någon, annars så skulle jag säkert spela hela dagen. Dessutom hann jag få ordentligt med spö (typ 28 - 8 ) i Dead or Alive.

Trots att det inte blev något rollspel så fick jag i alla fall tillfälle att träffa en medforumit, och jag hade mycket trevligt. Efter att ha närapå missat tåget så kom jag dock iväg på resan vidare mot Göteborg.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Dag fyra: Neotech 3!

Den stora aktiviteten på min resa till Göteborg var försök att hitta någonstans att bo. Efter mycket runtringande och dålig telefontäckning så kommer jag fram till Göteborg en kort stund innan spelmötet skall börja, utan att veta var jag skall spendera natten. Som tur är så är flurtis min skyddsängel, och har bokat ett rum åt mig på ett vandrarhem i Kungälv. Tack, flurtis, för att jag slapp sova under bar himmel!

Nå, till mötet. Dagens spel var betatest av Neotech 3, med flurtis, Marco och RipperDoc (samt Rippers bror och en till ickeforumit). De bad om ursäkt i förväg och varnade att det skulle kunna komma att bli en del spelavbrott för regeldiskussioner och -ändringar, men det är ju vad jag lever för! Regeldesign är ju hur kul som helst, och jag ser mig som mycket privilegierad för att jag fått vara med (om än ännu så litet) i skapelseprocessen.

Jag vill inte skriva en massa om systemet, då en hel del säkert kan komma att ändras, och det är inte min roll att avgöra hur mycket som skall släppas ut till allmänheten, i vilket fall som helst. Det räcker att säga att Neotech 3 känns mycket fräscht och modernt, och att jag nog kommer att införskaffa ett exemplar när det kommer (och det är gott betyg, då jag införskaffar få rollspel). Även om en hel del av tiden, som förutspått, kom att handla om regeldiskussioner, så fick vi in en hel del faktiskt spel, också, och jag hade väldigt roligt i rollen som Mac, malaysisk lustfylld raggaraktivist som inte brydde sig särdeles mycket om sin organisations strävan utan mest var med för brudarnas skull. Dock så hade han i den episka slutscenen en uppenbarelse och insåg vikten av det pathos som organisationen står för, så han vände sig mot sina tidigare kamrater och förhindrade (kanske) tusentals människors död. Dessutom fick han en snygg brud på köpet.

Ögonblicket då Mac insåg det rätta var, tillsammans med sabelduellen i Oskrivna blad i Malmö, ett av två Awesome!-ögonblick hittils på min roadtrip. Jag är övertygad om att det kommer fler.

RipperDoc, flurtis och Marco var alla fantastiskt roliga att spela med, och jag hoppas att det inte var sista gången jag spelar med dem. Ett extra tack till Marco, som skänkte mig ett signerat Noir-exemplar. Jag märker tydligt att forumiter är fantastiska rollspelare som kan skapa ohyggliga mängder kul.

Och nu är det dag fem. Jag har inget spel inplanerat idag, eftersom Göteborgsvistelsen tvingades förlängas. Får se om jag lyckas fixa en bostad ikväll. Imorgon blir det Nobilis med Arvidos &co. Jag skall spela Mardrömmens ädling. Det blir jag alldeles pirrig i magen av. Den här roadtrippen är den bästa idén jag haft.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Re: Dag fyra: Neotech 3!

Genesis said:
Dagens spel var betatest av Neotech 3
Satan! Nu kunde jag iofs inte vara med men jag nu när jag vet att du var där känns det ännu tråkigare! :gremfrown:
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Dag ett och två: Malmö

Jag hade migrän natten till lördagen, jag var helt utpumpad! Annars hade jag stannat till stängning, bergis! Trots att KB suger :gremlaugh:

Och Vogon finns inte längre :gremfrown:

Men vi kan ju gå på Neostalgia eller Diz iz elektro eller något.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Dag ett och två: Malmö

Va, har de stängt ner Vogon! :gremfrown: Fan, där fick man för att man knappt går dit längre...

Hoppas migränen är helt släppt och borta nu vännen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Dag senare: Nobilis!

Jag orkar inte hålla koll på dagarna längre, eftersom jag nu ligger efter en hel del i rapporteringen (på grund av att ha varit alltför upptagen med att resa och spela rollspel för att skriva).

Jag spenderade onsdagen rollspelslös i Göteborg, men utnyttjade dock dagen till att relaxa, läsa en bok i Slottsskogen och se den alldeles utmärkta La Zona på Biopalatset.

Torsdagen, däremot, lirade jag Nobilis med Arvid(os) och hand spelgrupp.

WAAAGH! Nobilis är bäst, juh! Fan, så mycket det spelet rockar. Jag hoppade in i en pågående kampanj som ädlingen av mardrömmar, som skulle giftas bort av sin mor, Drottning Natt, till en av rollpersonerna (närmare bestämt ädlingen av metall). Kampanjen hade en hel del historia redan, och tillsammans med den svårfattade världen så hade jag svårt att komma in i spelet i början. Jag hängde mest med och spelade halvtrilsk tonårsdotter.

Efter ett tag så började jag dock hänga med, och drog ut på en stor turné över världen tillsammans med ädlingen av folktro, och vi skapade mardrömmar och vandringslegender om folk som fick sina själar insugna i internet. Efter den vildsinta ritten så satt vi och diskuterade i en bar i en stackars killes mardröm (killen stod och läste poesi naken inför en publik av hungriga monster, vill jag minnas). Efter att ha supit mig dyngrak så kastade jag mig över Klaus (ädlingen av folktro) och blev avvisad, då han redan var förlovad. Nu började jag agera och röra om i grytan. Förträffligt!

Ett tag senare så uppfattade ädlingen av metal att det var något underligt mellan mig och Klaus, och avgjorde att vi legat med varandra. Eftersom han hatade Klaus fru, Fumiko (typ ädlingen av fåglar och etikett, eller nå't) -- som nyligen hade gjort bort sig inför sin make och gjort en Minor Destruction of Awkwardness som förvandlat henne till en bild av absolut artighet, men alldeles tom på innehåll -- så bestämde sig ädlingen av metall för att använda sin nyinskaffade insikt för att sabba för henne. Han berättade att jag och Klaus hade legat med varandra, och när hon sedan, oförmögen att tro honom, talade med mig, så bekräftade jag detta och sade att han kastat sig över mig. Hon blev alldeles förtvivlad och vred på Klaus, och vägrade ens tala med honom. Både Klaus och Fumiko blev sårade, och medan min fästman sög ut mirakelpoäng ur Fumikos olycka, så tömde jag Klaus, varpå jag uppenbarade mig ovanför honom på min blixtrande, svarta mardrömshäst, med mitt röda hår fladdrande i vinden och sade "Jag är Mara, ädlingen av mardrömmar och dotter till Drottning Natt. Mig avvisar man inte!" och försvann därifrån. Klaus blev helt vansinnig, och började förinta hela sin förläning (som, eftersom han är stormfurste, är rätt fucking stor). Halva riket hade förintats och uppgått i intighet innan Luna, rollpersonernas Imperator, steg ned för att ta hand om situationen.

Djävlar, så coolt det var. Nobilis är ett underbart spel, och Arvid är en utmärkt spelledare, även om hans prestation i Dogs in the Vineyard ett par dagar senare var än mer imponernade (mer om detta senare).

Jag ryser fortfarande när jag tänker på den där sista biten, när Klaus förintade sitt rike (och alla som bodde där). Jag har även bestämt mig för att se till att titta ned till Göteborg fler gånger för att lirka spel ur Arvid. När jag spelade Berättelser från Staden med honom på GothCon blev det bland de häftigaste historier jag varit med om, och den korta biten Bliss Stage vi också hann med då hade ett skitintensivt ögonblick (för mig, i alla fall). Nobilis blev, som ni kan se ovan, underbart mot slutet, och Dogs senare var också fantastiskt. Den mannen kan leverera awesome som ingen annan. Hatten av för dig, Arvidos!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Interludium: The Committe for the Exploration ...

Det spelet har ett riktigt långt namn. ... of Mysteries, skall ämnesraden sluta med, men det fick inte plats. Och då är ändå själva kommitténs namn ännu längre. Tror att det fullständiga namnet är The Committe for the Exploration of Mysteries and the Betterment of Mankind. Spelet tänker jag i alla fall förkorta till CEM.

Efter Nobilis så åkte jag nämligen till Pilzeman för att sova över, och vi hann med, tillsammans med Jos, som skall ha en användare med ett inlägg någonstans på forumet, att köra igenom en halv expedition med CEM. Efter att vi lirat Snippra med flurtis (mer om detta senare) så spelade vi sedan färdigt med Jos utbytt mot flurtis.

Jag orkar inte gå in på detalj, men vi fick till en skön expedition. Vi var tre djärva äventyrare: en starkeman från cirkus (jag) som ville bevisa för sin flickväns far att han var mer än bara ett korkat köttberg, en förrymd brottsling (Pilzeman) som ville rentvå sitt namn, samt en gammal professor (Jos/flurtis) som ville bevisa sina kontroversiella teorier om gravitationen för sina kollegor.

Medlet för att uppnå allt detta var en expedition till Atlantis (i Bermudatriangeln, såklart), för att finna en legendarisk antigravmaskin som en gång hade tillåtit staden att sväva ovanför vattnet. Resan blev kantad av sabotage och onskefulla nazister, ledda av Hans Timmerman, enögd SS-officer. Coola saker som hände:

* Vi slogs en massa mot nazister.
* Vi slogs även mot maffiosos.
* Vi släppte ut pappersmassa i hamnen i New York för att ta hand om problemet med de kraftiga elladdningarna och hajarna.
* Vi träffade på ett pygmésjöjungfrufolk som först verkade vara onda men visade sig vara snälla.
* Deras prinsessa låsades vara kär i mig, bara för att sedan falla för mig på riktigt, och SS-officeren visade sig vara kär i henne.
* Vi slogs mot cybernetiska sabeltandade ekorrar som lyckligtvis visade sig vara ett hologram.
* Vi upptäckte att Atlantis innevånare fortfarande levde, att det var de som var upphovet till Nazismen, samt att de planerade att ta över världen.
* Pilzeman dödade Hitler.

Till slut kom vi hem med antigravmaskinen, och jag fick min blivande styvfars välsignelse. Pilze, däremot, blev arresterad som krigsförbrytare för att ha dödat Hitler, och orsakade därmed andra världskriget, som tyskarna vann. Och professorns teorier visade sig inte stämma med hur antigravmaskinen fungerade, medan Einstein (som jobbade för tyskarna) listade ut hur det höll ihop och byggde hovertanks åt nazisterna.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Snippra: Feelgood i miniformat

Jag och Pilzeman fick över flurtis till Pilzes hus och vi lirade Snippra, som är flurtis eget ... ja, "spel", kanske är att ta i -- det var snarare mer som ett friformsscenario. Tanken bakom det kan säkert flurtis berätta mer om, men det handlar i alla fall om tonårssnippror som gör uppror mot de torra äldre snipprorna, i samma tradition som Grease och Sista natten med gänget. Snippror är stora som en tumme och lever i våra hus, utan att vi själva vet om att de är där. De har luvor, och tonårssnippror är väldigt inspirerade av storisarna och framförallt de häftiga filmerna som visas på deras TV-apparater.

Jag har inte tid att skriva en omfattande rapport (Pilze och/eller flurtis är välkomna att skriva mer utförligt som ett svar på detta inlägg), men det var riktigt skönt lir. Vi var busiga, vi blev mobbade av Svarte Surve och mobbade tillbaks, vi anordnade den häfigaste festen i mannaminne i en bashögtalare, och vi blev nedkastade i källaren, där det inte fanns några zombier, men väl en Knarkfarfar och en tekno-nå'nting. Allt slutade lyckligt, som sig bör.

Jag har verkligen inte tid att skriva mer utförligt, så fyll jättegärna i, grabbar. Flurtis, jag hade skitkul, och feelgoodkänslan infann sig verkligen (även om det blev litet olustigt när Svarte Surve var ute efter oss).
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Interludium: The Committe for the Exploration

Det roliga med att jag dödade Hitler där, var att jag gjorde precis detsamma igen några dagar senare. Då i omlopp runt jorden, med hjälp av massa hungriga likmaskar, assisterad av Han och Lexx. Då avslutade detta istället ett krig, men det var det stora Jordisk-Marsianska kriget of 3000-nånting.

/Pilze, on a side note
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Dogs in the Fire and Ice

Härnäst: Dogs in the Vineyard, med Arvidos som spelledare och mig, Pilzeman och Jos (från Committe for blablabla). Arvid hade skapat scenariot med utgångspunkt från en fantasybok (serie?) som han läst, vid namn A Song of Fire and Ice.

Jag har ägt Dogs i typ två år, men aldrig spelat det, så jag såg mycket fram emot det. Vi satte igång med rollpersonsskapandet, som tog mycket lång tid (fast kanske mest för att vi flummade runt så mycket). Den sista biten, när man spelar igenom en konflikt som är avgörande för ens rollperson, var skitbra, men det gjorde ju också att rollpersonerna tog lång tid att skapa. Å andra sidan kan man ju se det som faktiskt spel, och då gör det ju inget. Min rollperson var den enda som lyckades med sin konflikt. Hon lyckades bevisa att hon kunde skjuta med pistol minst lika väl som pojkarna, trots hennes olust inför vapen. Pilzes karaktär, däremot, lyckades aldrig riktigt komma över sitt obildade ursprung som bergsfolksman och lära sig skriften, och Jos rollperson blev ansedd som rätt kocko när han menade att han hörde Livets kungs röst i sitt huvud.

Vi gjorde en paus efter rollpersonsskapandet för att göra pastasallad samt en tredubbel sats negerbollar (såhär i efterhand kanske en överdriven mängd, med tanke på att vi var fyra personer ...).

Väl inne i spelet så började jag snabbt digga upplägget. Våra rollpersoner hade liksom en moralisk överlägsenhet över andra, men de var tvugna att akta sig, då de kunde komma att hållas upp som exempel. Dessutom hade ju vi som spelare möjligheten att göra moraliska bedömningar av rollpersonernas ageranden, vilket gav spelet mycket djup.

Stället vi kom till var en ganska stor stad, och allt hade verkligen gått åt h-vete. Två syskon hade sex med varandra, stewarden var död, och kvinnan som hade tagit över byns prästroll sanktionerade syskonens förhållande och höll på med, blev vi senare varse, demoner och skit. Vi började försiktigt, eftersom hon hade folkets stöd, men allteftersom så rörde vi om rejält i grytan. Ett väldigt minnesvärt ögonblick var när min rollperson gav efter och vigde syskonen och skickade iväg dem från staden. Ett annat var när vi uppsökte den unge killen som, på sin systers befallning, hade dödat stewarden och sade att vi skulle komma tillbaka en timme senare med scheriffen, och om han var kvar så skulle han bli arresterad.

Slutet blev en hemsk strid där Mehetabel, som kvinnan med demonerna hette, höll på att bränna ned hela sitt hus. Vi lyckades rädda barnen från att brinna inne, men hennes man, som blivit besatt av hennes demoner, avled, och även min rollperson dukade under, medan hon med sin gudabenådade röst sjöng en tröstande sång för Pilzes rollperson så att han skulle kämpa vidare. Hans öga kokade bort, och han såg ljuset i slutet av tunneln, men blev bryskt tillbakaryckt av (den ateistiske) scheriffens hjärt- och lungräddning.

Allt som allt, ett riktigt höjdarscenario. Nu vet jag hur Dogs bör spelas, och jag skall försöka köra ett scenario eller två med min spelgrupp därhemma.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Sorcerer: Blaha samt tankar om förberedelselöst

Det finns inte så mycket att säga om det här speltillfället. Sorcerer hemma hos Pilze fick aldrig någon fart. det blev mest tråkigt och oengagernade. Det var jag som spelledde, men jag hade inte koll på hur spelet borde spelas, och hade även såklart missuppfattat vissa regeldetaljer. Jag är dock glad över att det blev av (även om vi nog hade haft roligare med ett annat spel), för jag nådde vissa insikter om spelet, och jag kan nog göra det bättre nästa gång.

För den nyfikne så var det principiella felet återigen att jag inte pressade tillräckligt på att rollpersonerna skulle ha tydliga och konkreta mål (samma fel som jag gjorde första gången jag spelledde Don't Rest Your Head). Sorcerer handlar om frågan "Vad är du beredd att göra för att få det du vill ha?" och om det inte är rakt av tydligt definierat vad rollpersonen vill ha så funkar det inte.

Jag måste bli bättre på det här. Jag är fortfarande hyfsat ny på förberedelselöst spelledande, och jag har nu beslutat att varje rollperson måste, när jag spelleder, antingen:

* ha ett tydligt och konkret mål som hon vill uppnå, eller
* ha något värdefullt som hon bryr sig om, som jag kan hota eller ta ifrån henne.

(Okej, sedan finns det ju Task Force-liknande spelsätt, som i InSpectres, men Sorcerer funkar inte så väl med det konceptet, tror jag.)

Jag specificerade ju det där för länge sedan när jag skrev Oskrivna blad, som bygger på just ovanstående för att fixa till förberedelselöst spel, så det är ju underligt att jag fortfarande inte fixar det när jag är SL. Jag tror att det har att göra med att jag inte vågar refusera koncept.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Haragada med maffian

Jag sitter och skriver på en Sidewalk Express-terminal på Arlanda. Det här blir den sista krönikeposten innan jag åker till Australien.

Efter den långa vistelsen i Göteborg så var det dags att dra ut på järnvägen igen. Jag drog med mig Pilzeman och vi satte kurs mot Linköping, Sveriges Chicago. Vi hade bestämt träff med Linköpings motsvarighet till The Chicago Outfit, den fruktade Linköpingsmaffian.

Vi anlände till staden tidigare än väntat, och tryckte i oss ett varsitt uppsvällt exemplar av det lokala snabbköket, varpå vi väntade utanför en pittoresk kyrka i centrum. Vi hade tagit kontakt med den beryktade Dimfrost, känd för att ha styrt hela forumet med järnhand för en tid sedan, och han hade beviljat oss en audiens. Men Dimfrost är en upptagen man, och han tycker om att låta folk vänta, för att låta dem stuvas litet i sin egen svett. När vi nästan hade givit upp hoppet så anlände han, och bjöd in oss till sin nya lya. En lång promenad genom vindlande gränder ledde oss rätt, men vi insåg snart att vi var beroende av Dimfrosts goda vilja för att någonsin kunna hitta tillbaka.

Väl inne i lägenheten visade han runt oss med en nonchalant attityd, och snart så satt vi ned vid bordet, och jag skulle demonstrera mitt verk, Oskrivna blad, i väntan på maffians toppskikts andra medlemmar, Martin "Lucky" Ackerfors och Tobias "Babyface" Radesäter, aka "Gurgeh".

Oskrivna blad gick bra, även om vi inte kom mycket längre än spelvärldsgenereringen. En dystopisk och fascistoid noir-miljö skapades, med alkoholsmugglare, det opaka Ministeriet och zombiemutanter i de nedre stadsskikten. Vi behöver inte gå in närmre på historien, som gick väldigt snabbt, men i sin korthet var den tillfredsställande.

Efter att Ackerfors anlänt så hann vi nu med typ tio minuter Time Soldier X innan Gurgeh också var där och vi kunde sätta igång med Haragada, som var det egentliga målet med kvällen.

Staden Haragada plågades av en solförmörkelse som inte ville försvinna, och folket förtvivlade. Såsom varande Oraklets uttolkare i den mäktiga Solgudens tempel var jag tvungen att ta tag i situationen. Det blev knappast bättre av att en av mina anhängare (Gurgeh) gav uttryck åt den hädiska åsikten att solen försvunnit till andra sidan världen, och att vi måste gå ned i underjorden till den andra sidan för att hitta den. Folk verkade lyssna till honom, så jag spärrade in honom, men han lyckades fly.

Medan Gurgeh anlitade Ackerfors, en blind guide som tidigare varit ledare för mörkerkulten, och som nu planerade sälja alla pilgrimmarna till rövare, så fick jag höra på att en av härskarens hovastrologer (Pilze) hade hittat en alternativ förklaring, nämligen att ett jättestort sandmoster av det slag som dykt upp sedan solförmörkelsens början hade ätit upp solen och ruvade nu på den någonstans i underjorden.

Historien fick sitt klimax när jag och Pilze hittade sandmonstret och jag befallde solen att stiga rakt igenom dess kropp! Solen lämnade ett gigantiskt hål rakt igenom Haragada, och kunde fortsätta sin gång, rut till andra sidan, där pilgrimmarna kom ut och hyllade sin store profet som förutsagt att solen skulle finnas där.

Haragada var ett riktigt schysst spel. Systemet var visserligen ganska generiskt narrativistiskt, och hade kunnat bytas ut mot till exempel systemet från Berättelser från Staden utan att man märkt mycket skillnad, men det gjorde sitt jobb och lät oss skapa intressanta historier i spelvärlden, som jag tycker är spelets verkliga förtjänst, då den är en rik och myllrande grogrund för svettiga och dunkla Sword and Sorcery-äventyr.

Jan snappade även upp ett par spelledartekniker från Dimfrost, utan att han märkte det. Score!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Dag senare: Nobilis!

Ett tag senare så uppfattade ädlingen av metal att det var något underligt mellan mig och Klaus, och avgjorde att vi legat med varandra. Eftersom han hatade Klaus fru, Fumiko (typ ädlingen av fåglar och etikett, eller nå't)
Det här tyckte jag Glenn (Som spelar Xerxes, ädlingen av metall) skötte urballt. Ädling av metall är en 16 meter lång orm, och allt han vet om människor och vad det innebär att vara människa har han läst sig till. När Klaus och Mara försvann tillsammans och kom tillbaka och verkade besvärade så drog han slutsatsen att de måste HAFT SEX! (För det är sånt som människor gör i böcker)

Vi har bara haft en nässelrit (Att suga ut energi ur en annan ädling när man förstör eller korrumperar något viktigt för denne) i kampanjen tidigare, och nu hade vi tre inom loppet av en kvart! Notera också att det var genom att ha sönder byn under Xerxes beskydd som Klaus kunde göra en nässelrit på sin bror, och då fick tillräckligt med mirakelpoäng för att kunna utplåna hela sitt rike - nåja, halva blev det ju.

Nässelriten samlar dynastipoäng också. Dynastipoäng kan användas som en mirakelpoängspool hela familjen kan dra av, men samlar man ihop 25 så kan man "levla" sin Imperator, vilket är en jäkligt stor grej. Eftersom Xerxes samlade ihop 12 med sin dundernässling av Fumiko så kan du förstå varför spelaren gjorde en glad liten dans.

Det hela slutade med att den vredgade Luna lät utvisa sina ädlingar ur deras eget Rike, vilket också är en ganska stor grej. Riket är en manifestation av Imperatorn, så det stör deras koncentration i försvaret mot De bleka ryttarna när någon försöker förinta det, så att säga.

Fumiko är ädlingen av fåglar, bara stereotypiskt japansk, därav etikettmanin. :gremsmile:

Jag har även bestämt mig för att se till att titta ned till Göteborg fler gånger för att lirka spel ur Arvid.
Hurra!

Tack, tack, jag hade också toppenkul.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Dogs in the Fire and Ice

Håller med om att det var två höjdpunkter. Skulle jag skriva en rapport över mötet så skulle jag nog helt enkelt ta upp mina tre favoritbitar:

1) Syskonen Broder Jebediah och Syster Sybril har i hemlighet haft ett romantiskt förhållande, och Jebediah är far till Sybrils barn, snarare än hennes döde make Bartholemew. Deras synd har lett till att demonerna (inavel) fått makt över den tioårige sonen Jeduthan, som är grym och har ett fruktansvärt temperament. När hundarna konfronterar Sybril och pressar henne på varför hon inte sögjer Bartholemew blir hon upprörd och rusar därifrån. Jeduthan ställer sig framför hundarna med en högrep och morrar åt dem att lämna hans mamma i fred. Hans lillebror, Theophilus, ropar att han ska lugna sig, för han skrämmer Teophilus kattunge. "Håll tyst!" vrålar Jeduthan och krossar kattens skalle med skaftet på grepen.

Underbar scen som fick spelarna att rygga tillbaka med ett "Whoa, this is fucked up"-uttryck.

Jeduthan springer, hundarna springer efter och trycker ner honom i vägdammet. De läser högt ur Livets Bok och kletar helig jord i pannan på honom tills han sansat sig.

2) Broder Jebediah konfronterar Syster Patience (Simons rollperson) och ber henne att viga honom med sin syster Sybril. Han säger att det hon kallar synd är balsam för två trasiga själar som inte har någon annan stans att vända sig. Det är kärleken som är god, inte lagarna säger han, och bevisar det genom att (Med våld!) stjäla en kyss från Patience. Patience som haft en crush på Jebediah som liten ger efter, muttrar en vigselcermoni över de två syskonen och skickar ut dem ur staden i hemlighet. Att Simon gav sig i den här konflikten var skithärligt, och visade verkligen svaghet/tvivel/mänsklighet hos Syster Patience tycker jag.

3) Syster Mehetable hade luskat ut syskonens hemlighet, och fått gehör för sina läror. Mehetable var en dogmatiker: Hon läste Livets Bok, men hon följde bokstavligen istället för att följa sin tro. Hennes falska predikan släppte in demonerna i staden, och hon hade övertalat sin lättpåverkade lillebror att döda den gamla stewarden, Bartholemew. Hundarna ville låta "federal law" ta hand om Mehetable för mord, men insåg att hennes bror skulle råka mest illa ut. De sökte upp lagmannen mitt i natten och berättade hur det låg till, men också att han skulle vänta en timme med att hämta in Mehetable och hennes bror. Hennes bror bodde fortfarande med familjen, och därefter gick de bort dit och knackade på och berättade hur låg till. Efter en avskedscen som vi inte spelade ut direkt, men som ändå kändes väldigt allvarlig och stark så red den ångestfulla lillbrodern iväg i "the dead of night", för att aldrig återkomma.

Är det några Ice and Fire-fans (Inte Fire and Ice som jag felaktigt sa) som vill veta exakt hur byn var upplagd så säg till. Jag funderar på att lägga upp den.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Haragada med maffian

Genesis said:
Jan snappade även upp ett par spelledartekniker från Dimfrost, utan att han märkte det. Score!
Vafan, har jag sådana? Det trodde jag inte. Berätta! :gremgrin:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Re: Haragada med maffian

Dimfrost said:
Vafan, har jag sådana? Det trodde jag inte. Berätta! :gremgrin:
Det var nog tankekarta-tekniken för att se till att allt knyts ihop på ett snyggt sätt som jag tänkte på.
 
Top