Nekromanti Generiska stats i äventyr

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,150
Location
Göteborg
I mellandagarna ska jag äntligen få spela lite rollspel (spelleda ett gammelskoligt labyrintutforskande på svenska med mina egna förenklade OD&D-regler).

När jag ligger i hotellsängen och skriver på äventyret funderar jag på det här med att skippa systemspecifika stats.

Kan man beskriva varelser och effekter och annat utan att hänvisa till regler alls? Använda allmänna adjektiv och prata om att göra prov för att lyckas utan vara specifik med hur?

Jag funderar på hur långt man kommer med tre nivåer av värde på allt. Där första nivån är att inget nämns, man är helt enkelt normaltålig, normalstark, normalsmart etc.

Men sedan kan en varelse vara stark eller mycket stark, tålig eller mycket tålig, obepansrad, lätt bepansrad eller mycket bepansrad, och så vidare.

Skulle tre steg räcka eller behövs fyra eller fem? Vad ger fler steg? Vad händer om man begränsar sig till få steg? Hjälp mig gärna tänka på för- och nackdelar!
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag funderar ofta kring det här. Tre nivåer känns intuitivt - de motsvarar ju exempelvis normalfördelningskurvan med 0, +1 eller +2 standardavvikelser. Du får då samma realistiska (i bemärkelsen som vi har det på jorden just nu) känsla som 3T6 (som också i stort skapar en normalfördelning). Möjligen kan du tillåta svag och mycket svag (alltså -1, -2) om du vill låta kompensera för andra bättre egenskaper.

Ska du köra heroiskt/episkt kanske en eller två nivåer till kan vara på sin plats. Övermänskligt stark, typ.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,150
Location
Göteborg
Just! Nollnivån är en medelfigur bland äventyrarna i miljön, och egenskaper kan gå från -2 till +2. Jjag gillar inte negativa värden för spelarfigurer, men detta är ju för NPC och monster. Figurerna använder de stats som det system man använder kör. Sedan får man ha någon form av idé om vad en stark respektive mycket stark varelse är i respektive system. Och SL kan alltid kräma i lite extra.

Dave Arneson körde väl länge med tre nivåer på figurgrader i Blackmoor: Vanlig, Hjälte, och Superhjälte (som går igen i krigartitlarna Hero för grad 4 och Superhero för grad 8).
 
Top