Nekromanti Generiska d20/DnD produkter som man måste ha

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Vad finns det för D20 böcker som kan vara intressanta för personer som inte spelar D20? Jag letar efter böcker som innehåller få regler men många allmänna tips och trixs. Rent allmänt vill jag ha den stil som många GURPS böcker har.

så... tippsa mig!

CGH - som inte år så hemma på dungeons and dragons, men som kan ha missat nått.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Poängen är väl den att det ofta finns mycket mer regler i d20-böcker än i GURPS-böcker, och därför lämpar sig d20-böckerna dåligt för icke-d20-spelare. I och för sig har jag inte läst särskilt många generiska d20-böcker men fixeringen vid nya feats, prestige classes och liknande är ofta ganska hög. Och det finns ju ändå GURPS-böcker för det mesta, så varför bry sig? :gremwink:


/Dimfrost - gillar egentligen inte GURPS-reglerna heller.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Huga

Svårt läge. De flesta d20-böcker innehåller mycket regler. Men de kan vara användbara ändå.

The Book of the Righteous - en komplett panteon med kyrkor och allt
Dynasties&Demagogues - regler för politik som går att anpassa till andra system tror jag
Nyambe - afrikansk fantasy där världen säkert går att använda (finns en hel del d20-specifika regler, men det är en bra värld)
Traps&Treachery - fällor och annat kul att placera i äventyr
Requiem for a god - Vad händer i en kampanjvärld om en gud dör?
When the sky falls - vad händer när troberg äntligen får rätt... :gremgrin: eller egentligen Vad händer när en meteor slår ner i din kampanjvärld

I alla dessa finns det mycket d20-regler, men en hel del bra tankar och idéer. Om man är villig att acceptera detta så är ovanstående bra böcker. Inte lika "generiska" som GURPS, kanske, men ändock användbara.

MVH

Magnus
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Nyambe

Jag hörde talas om Nyambe för ett tag sedan och sökte runt lite på nätet. På projektets hemsida hittade jag detta dokument, en slags prototyp till den riktiga modulen. Trevligt med folk som släpper så pass mycket material gratis, tycker jag.


/Dimfrost
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
A Magical Medieval Society: Western Europe

Helt suverän!
Finns att ladda ner från www.rpgnow.com, men finns även som trycksak.
A Magical Medieval Society: Western Europe är utgiven av Expeditious Retreat Press och är en stämningsfylld avhandling av hur ett "magiskt medeltida" samhälle fungerar. Massor av bra idéer - och en fantastiskt hjälp för att skapa realistisk och tät stämning i fantasyrollspel!

Ja, det är vad jag tycker i alla fall. Men jag är inte ensam om att gilla AMMS:WE. Den har fått en unikt stor andel positiva recensioner!

/Carl
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Är man GURPS-spelare och kollar i d20 så tror jag det går bra.
De flesta feats i d20 har sin motsvarighet i Advantages i GURPS.
Man kan säkert sätta upp en tabell: lvl 1 i d20 = 100 pts i GURPS, för varje extra level lägg på 25pts på gubben.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: A Magical Medieval Society: Western Europe

Massor av bra idéer - och en fantastiskt hjälp för att skapa realistisk och tät stämning i fantasyrollspel!
Det där är en lovsång jag måste få stämma in i. En helt underbar produkt!

/Mikael
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Man kan säkert sätta upp en tabell: lvl 1 i d20 = 100 pts i GURPS, för varje extra level lägg på 25pts på gubben.
Jag skulle nog börja på 0 eller 25 poäng (glöm inte att man har 40 poäng disadvantages...) för level 1. 100 poäng är en fullt duglig person, betydligt merän en level 1.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tanken var att vid lvl 1 i DnD får man ha 4 skillranks, 4*25= 100pts.

Dessutom finns inte disadvantages i DnD, så jag skulle antagligen försöka skapa en GURPS-värld där karaktärerna hade färre disadvantages.

Det finns dock en viss risk för att disadvantages dyker upp igen i Unearthed Arcana om den innehåller det jag tror den gör.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Tanken var att vid lvl 1 i DnD får man ha 4 skillranks, 4*25= 100pts.
Men jämför dem sida vid sida... GURPS 100-poängare spöar D&D-level 1-aren 999 gånger av 1000.

GURPS poängskala är inte linjär. Man behöver ett visst antal poäng för att få en grundkaraktär (25 räcker fint om man har 40 p disads). Då har man sansade grundegenskaper och de skills man är expert på. 25 poäng till så får man lite fördelar och några färdigheter till. Efter det så börjar poängen plötsligt ge väldigt mycket skills, och vid 100 så har man en bred (vissa säger för bred) allmänbildning. Vid 150 (som då skulle motsvara lvl 3 för dig) är man expert på nästan allt, vid 200 (lvl 5) är man da Vinci, Einstein, Hulken, Bohr, Picasso, Tesla och Sherlock & John Holmes på samma gång.

Sätt början på 25 eller 50, men öka betydligt långsammare än 25 p per level.

Dessutom finns inte disadvantages i DnD, så jag skulle antagligen försöka skapa en GURPS-värld där karaktärerna hade färre disadvantages.
Det tycker jag däremot inte. Sänk hellre värdet på dem, de är en viktig del av karaktären.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
OK (level+3)*10pts
Detta betyder lvl 20 = 230pts

jag har för mig att det ska ta ett par spelsessioner att uppnå 10 pts i GURPS vilket väl motsvarar att gå upp 1 lvl i Dnd.

Jag tycker kopplingen (level+3) är bra för det är max skillranks för respektive lvl i DnD.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
OK (level+3)*10pts
Detta betyder lvl 20 = 230pts

jag har för mig att det ska ta ett par spelsessioner att uppnå 10 pts i GURPS vilket väl motsvarar att gå upp 1 lvl i Dnd.

Jag tycker kopplingen (level+3) är bra för det är max skillranks för respektive lvl i DnD.
Låter vettigt för mig. Du har fått den officiella "Troberg seal of approval". Du får härmed hitta på en lämplig logga för detta och använda som kvalitetsmärkning på ditt spel.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tackar :-D

Låter vettigt för mig. Du har fått den officiella "Troberg seal of approval". Du får härmed hitta på en lämplig logga för detta och använda som kvalitetsmärkning på ditt spel.
Tackar :-D
Vilken logga som helst?
Med tanke på den senaste tidens diskussion så väljer jag en... kvinnlig bröstvårta. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Tackar :-D

Vilken logga som helst?
Med tanke på den senaste tidens diskussion så väljer jag en... kvinnlig bröstvårta.
Varför snåla? Ta två!
 
Top