Nekromanti Generica - ett fantasyrollspel

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
Hej. Jag har börjat plita ihop mitt egna rollspel, precis som alla andra. Grunden för just det här rollspelet är tredelat:
Det är spelarna som ska slå tärningar, inte SL.
Strider ska gå snabbt (Vi har spelat M:UA under flera år…).
Mekaniken ska på något sätt belöna rollspelande (ljus och mörk princip i det här fallet).

Om man tittar på sidan två på rollformuläret så står det hur det är tänkt att fungera. Man slår bara när man försöker göra något svårt och det är bara spelarna som slår. Då slår man två T6 och jämför med resultatutläsningen: 2-6= misslyckat 7-10= lyckat men SL beskriver hur (fnurra) 11+ Lyckat. SL beskriver vilka modifikationer som gäller för slaget och spelaren motiverar vad hen inkluderar i sitt slag. Då ger att använda sin styrka (Kropp, Tanke, Magi eller Tur) +1T6, fördel/nackdel ger +1/-1, att använda en färdighet +1t6, specialisering ger +2 på slaget.

På framsidan finns det kryptiska "Ljus" och "Mörk" princip. Där ska man fylla i den kulturella princip ens karaktär har att förhålla sig till. Till exempel: Gör mot andra som du vill att de ska göra mot dig (Ljus), Gör som du vill utan att ta hänsyn (mörk). Det ska vara något som man ska försöka få i spel men som också ska vara lite dilemma-artat för karaktären. Varje gång karaktären hamnar i en situation där den följer den ljusa eller mörka principen får man en plupp i det. Om man vid spelmötets slut (och bara då, så har man fem redan kan man inte få fler av samma färg) har fem ljusa så får man ett erfarenhetskryss. Om man har fem mörka också. Har man tre ljusa och tre mörka så får man ett, fyra av varje två och fem av varje är storpotten, då får man tre erfarenhetskryss. Har man cashat in så nollställs de.

När man skapar sin karaktär så får man dela ut tre pluppar på ljus/mörk-skalan. Ett slags fingervisning om vad karaktären har haft för sig tidigare.

Sen får man SEX stycken kryss att dela ut. Ett av dessa måste användas för att välja en styrka. Man får bara välja en styrka från början oavsett att det står max två på formuläret.

De andra fem kryssen sätter man ut i kolumnen ”vald” för att välja färdigheter. Man kan också hitta på egna färdigheter där det är tomma rader. Man kan också växla in kryss för att göra specialiseringar till färdigheter, det är de tomma strecken i den högra kolumnen. En färdighet kan ha hur många specialiseringar som helst. Bara det görs tydligt vart de hör till.

Kolumnen ”Erf.” är för när man spelar. Varje spelmöte väljer spelaren och SL vars en färdighet som kryssas i denna kolumn. Varje gång färdigheten slås och resultatet blir minst 7 så kryssas en erfarenhetsbubbla i på baksidan av formuläret. När man är uppe i fem så suddas de ut och man får ett kryss. Detta kan användas till att skaffa en andra styrka, få en ny färdighet eller utveckla en ny specialisering. Man väljer i början av varje spelmöte och kan byta eller köra samma som förra gången.

Igårkväll fick jag ihop början på fluffet också (jag spoilertaggar för er som inte orkar läsa):

Generica
Staden Generica reser sig ur den omgivande öknen som ett monument över envishet. Det som arkeologerna anser ursprungligen var ett ensamt berg mitt emellan två bergskedjor är numera en spiralformad stenstad med ett centralt fort som höjer sig över de omkringliggande husen likt ett mörkt ruvande hot.

Men trots sitt föga inbjudande yttre är Generica den kända världens nav. Här möts folk från alla väderstreck för att byta sina varor och kunskaper i förhoppning om att få med sig några av Genericas mer esoteriska vinster som pris. I basarerna trängs nomader från de norra stäpperna, röda ryttare från södern bortom öknen, dvärgar, vättar och allsköns folk som alla har haft sina egna skäl till att ta sig till världens mitt.

Generica är en spiralformad stad som rymmer runt 100.000 invånare enligt magikerskolans beräkningar, men det är ingen som egentligen vet. Någon officiell folkräkning finns inte i att uppbringa i några arkiv trots att en del av dessa täcker väldigt långa tidsrymder. Det gamla kejsarslottet i mitten kallas numer bara Templet och är inte längre boning för vare sig diktatorer på livstid, oändliga kejsare eller solens smorda kungar. Nu är det Balansens Mästare som har sitt högsta tempel på platsen där endast överdåd tidigare regerat.

Balansens Mästare är en munkorden som följer principen om balans; man ska aldrig ge efter för sina känslor. Ej heller ska man vara döv för sina känslor och leva avskilt från livet. Man ska istället vandra den oändligt svåra vägen som balanserar dessa ytterligheter på ett så utsökt sätt som möjligt. Åtta gånger om året bjuder de in till Arenan, det gamla rustningstorget i Templet. Där bjuds åskådarna att se dessa munkar utföra olika hisnande balansövningar för att belägga sin filosofi. Orden är öppen för alla men en blivande munk måste rekommenderas av en befintlig medlem. Nästan varenda nu levande munk är man och dvärg.

Resten av staden och stadsdelarna är uppdelad mellan de olika gillena och skråna som alla har representanter i det styrande rådet. Mycket makt vilar även hos de tre stora kriminella syndikaten; Vita Handen, Tre Stjärnor och Syskonhorden. De enda egentligen neutrala områdena är området runt Templet som kallas Tempelgården samt området längst ut i spriralen. Området som breder ut sig innanför Karbanak, stadens södra och största port, kallas kort och gott Basaren och det är de flesta utlänningarna hamnar.

Genericas befolkning utgörs till två femtedelar av dvärgar och en fjärdedel människor. Resten utgör en blandning av hela världens folk som har sökt sig dit. På Genericas gator ska man inte bli förvånad om man stöter på mullfolk eller kentaurer trots att de rent av anses som sagor på andra platser.

Stadens tidigare härskare har alla bedrivit gruvdrift efter de ädla metaller som berget besuttit i stora mängder. I jakten på rikedomarna fann man för länge sedan vatten trots stadens torra omgivningar. I de gigantiska gruvrum som återstår har man sedan urminnes tider bedrivit svampodlingar, vilket är grunden till stadens nuvarande rikedom. Över 300 olika sorters svamp, med olika egenskaper och möjliga användningsområden, står för majoriteten av såväl matförsörjning som rekreationell användning samt export.

Geografi
Staden ligger i det gränsland som utgör gränsen mellan den stora Öknen i söder och de norra stäppmarkerna. Bortom horisonten österut kommer man först till kullfolkets land innan man når de himlaskrapande bergen i Världsmuren. Denna ofantliga bergskedja sägs omfamna hela världen från den brännande södern till den isande norden.

Söder om Öknen vet ingen vad som finns förutom de röda ryttarna och de tiger. De kommer med sina karavaner av fågelryttare och bringar alltid med sig ofattbara skatter i kryddor, textilier och parfymer som de byter mot Genericas skatter. Men aldrig att någon får veta varifrån allt kommer.

Norrut breder sig de Norra Stäpperna ut sig. De magra markerna utgör såväl stäppnomadernas som Hippatriernas territorier. Vad som finns norr om stäppmarkerna är det ingen som riktigt vet men ryktena florerar. Enligt många källor så sträcker sig stäpperna hela vägen till där Världsmuren och Steniga Bergen går ihop och det finns inget av intresse i denna gigantiska återvändsgränd. Enligt andra källor så når man den Eviga Isens land om man färdas över stäpperna. Där finns bara en kall död att hämta. Återigen andra hävdar att den kalla norden är Barbarhordernas hemvist och att det är ett troll som man gör bäst i att inte väcka.

Västerut från Generica går den Västra Handelsvägen. Fyra kärror kan drivas i bredd längs dess slitna stenläggning. Ingen vet längre vem som lät bygga den men den går rakt som en kompasslinje med bågvalviga broar över de få vattendrag och raviner som finns i denna torra trakt. Med metronomisk regelbundenhet möter man värdshus och brunnar på en halv dagsmarsch från varandra. Varenda en byggd i samma standardiserade stil och varenda en utgör navet i en orchby.

Västra Handelsvägen når den mäktiga bergskedjan Steniga Bergen vid den kända världens andra stad: Stenstaden. Arkitekter och kännare har aldrig enats om vilken stad som är det mest imponerande byggnadsverket; Generica eller Stenstaden, men alla är rörande överens om att Stenstaden är den vackraste.

Jag står naturligtvis i stor skuld till Apocalypse World men hoppas att även detta kan bli kul att spela. Vi ska köra igång med första speltest nästa vecka och förhoppningsvis hinner jag skriva lite mer fluff tills dess.



 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Jag har sedan sådär 10 år sedan pysslat med ett generiskt rollspel som råkar heta just Generica.

Jag tänker inte säga att du inte får kalla ditt spel för Generica, jag har inga egentliga åsikter om det, men rent praktiskt så kan det komma att uppstå en del förvirring om vi har samma namn på två olika svenska rollspel, så du kanske vill ta en funderare om du verkligen vill krocka med ett (relativt) inarbetat namn.

Det sagt, gillar din setting, den har potential om du ger den lite mer kött på benen. Go for it!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Man kanske kan säga att namnet, um, är generiskt?

Edit: damn, slösade jag just mitt inlägg nr 4000 på det här?
 

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
LOL som man säger. Det var jag som var lat, jag googlade bara, jag glömde att använda forumets funktion. Jag tänkte att det var lite för bra att namnet Generica inte redan var använt.

Från början tänkte jag göra ett generiskt rollspelssystem skräddarsytt för mina spelledarbehov, dvs inga svåra regler eller värdlssimuleringar att hålla reda på. Sen kom settingen för mig och mental göteborgare som jag är så blev det som självklart att klichéfantasystaden skulle heta Generica.

Nu tror jag ju inte att det blir mer av det än att vår grupp spelar med det men skulle jag få för mig att utveckla det så får jag väl göra som dödsmetallbanden och ändra stavning eller nåt för att skilja dem åt :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Ironjens said:
Nu tror jag ju inte att det blir mer av det än att vår grupp spelar med det men skulle jag få för mig att utveckla det så får jag väl göra som dödsmetallbanden och ändra stavning eller nåt för att skilja dem åt :gremwink:
GÖNERICÄ!

Feck, det är ju ett coolt namn på en fantasystad!

Fast undvik Gönöricä, det blir lite för likt gonorré...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Det går ju att sätta trema över i och e: Gënërïcä.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag är lite nyfiken på hur du tänkt när du bestämt vilka färdigheter som är med. Är det ett privat dansintresse som jag anar ("Dvärgar älskar att dansa! Linjedans!)?
 

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
Ah det är ju lätt att tro. Men svaret är tudelat: Dels såg det så tomt ut under Kroppsfärdigheter, dels så tänker jag mig en värld där mycket av den sociala interaktionen är förstelnad och ritualiserad. Där är dans en viktig del av verkligheten för de bättre bemedlade. Tråkigt, men sant.

Jag funderar på att kalla spelet för något annat än Generica nu. Något som passar bättre ihop med fluffet.
 

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
Jag tänker mig nog att spelet inte alls ska heta Generica, utan det bara är en stad i fluffet. Spelet ska nog heta Aftonvärlden. Det är säkert redan taget det med. Här är lite uppdaterat fluff i alla fall:

Aftonvärlden
Världen är gammal, sliten och levd i. Överallt finns spår efter tidigare kungariken för den som vet att leta. Den märkligt formade kullen bredvid handelsvägen kan vara grunden till en för länge sedan raserad herrgård. Det som istapparna på bergsväggen hänger från ser i rätt ljus ut som det valvliknande utsprång som utgör början av en svunnen bro. Inte ens den stora Öknen är fri från spår av forna civilisationer. Oseende spanar vindpinade statyer ut i den stora varma tomheten och oaser är stensatta med märkliga röda stenar vars like inte finns i den delen av världen.

Men inte bara världen är trött, även de som befolkar den är stukade. Där kungar förr ledde arméer i krig mot andra nationer och religiösa ledare förkunnade att gudarna krävde den ena eller andra invasionen finns nu bara ett stilla accepterande av situationen. Historiker vid magikerskolan i Generica har framfört teorier om att universums urverk har börjat sakta ner som en förklaring men faktum är att ingen vet varför världen är som den är. Det som är oomtvistligt är att såväl missnöje som nyfikenhet har stått tillbaka för idéer om balans och harmoni och var saks plats i den Stora Bilden.

Generica
Staden Generica reser sig ur den omgivande öknen som ett monument över envishet. Det som arkeologerna anser ursprungligen var ett ensamt berg mitt emellan två bergskedjor är numera en spiralformad stenstad med ett centralt fort som höjer sig över de omkringliggande husen likt ett mörkt ruvande hot.

Men trots sitt föga inbjudande yttre är Generica den kända världens nav. Här möts folk från alla väderstreck för att byta sina varor och kunskaper i förhoppning om att få med sig några av Genericas mer esoteriska vinster som pris. I basarerna trängs nomader från de norra stäpperna, röda ryttare från södern bortom öknen, dvärgar, vättar och allsköns folk som alla har haft sina egna skäl till att ta sig till världens mitt.

Generica är en spiralformad stad som rymmer runt 100.000 invånare enligt magikerskolans beräkningar, men det är ingen som egentligen vet. Någon officiell folkräkning finns inte i att uppbringa i några arkiv trots att en del av dessa täcker väldigt långa tidsrymder. Det gamla kejsarslottet i mitten kallas numer bara Templet och är inte längre boning för vare sig diktatorer på livstid, oändliga kejsare eller solens smorda kungar. Nu är det Balansens Mästare som har sitt högsta tempel på platsen där endast överdåd tidigare regerat.

Balansens Mästare är en munkorden som följer principen om balans; man ska aldrig ge efter för sina känslor. Ej heller ska man vara döv för sina känslor och leva avskilt från livet. Man ska istället vandra den oändligt svåra vägen som balanserar dessa ytterligheter på ett så utsökt sätt som möjligt. Åtta gånger om året bjuder de in till Arenan, det gamla rustningstorget i Templet. Där bjuds åskådarna att se dessa munkar utföra olika hisnande balansövningar för att belägga sin filosofi. Orden är öppen för alla men en blivande munk måste rekommenderas av en befintlig medlem. Nästan varenda nu levande munk är man och dvärg.

Resten av staden och stadsdelarna är uppdelad mellan de olika gillena och skråna som alla har representanter i det styrande rådet. Mycket makt vilar även hos de tre stora kriminella syndikaten; Vita Handen, Tre Stjärnor och Syskonhorden. De enda egentligen neutrala områdena är området runt Templet som kallas Tempelgården samt området längst ut i spiralen. Området som där breder ut sig innanför Karbanak, stadens södra och största port, kallas kort och gott Basaren och det är de flesta utlänningarna hamnar.

Genericas befolkning utgörs till två femtedelar av dvärgar och en fjärdedel människor. Resten utgör en blandning av hela världens folk som har sökt sig dit. På Genericas gator ska man inte bli förvånad om man stöter på mullfolk eller kentaurer trots att de rent av anses som sagor på andra platser.

Stadens tidigare härskare har alla bedrivit gruvdrift efter de ädla metaller som berget besuttit i stora mängder. I jakten på rikedomarna fann man för länge sedan vatten trots stadens torra omgivningar. I de gigantiska gruvrum som återstår har man sedan bedrivit svampodlingar, vilket är grunden till stadens nuvarande rikedom. Över 300 olika sorters svamp, med olika egenskaper och möjliga användningsområden, står för majoriteten av såväl matförsörjning som rekreationell användning samt export.

Ledaren för svampodlargillet har den ärevördiga titeln Matmästare och är den som är ordförande i Genericas styrande råd. Men ordförandestolen har stått tom de senaste femtio åren. Istället har klubban förts av Gonad, Avfallsfursten, ledaren för avfallsgillet. Då stadens avfall har varit vikt åt svampodlingarna har de två gillena alltid haft nära band men inte ens som svar på direkta frågor har Gonad avslöjat varför Matmästaren inte längre deltar i rådsmötena. Men så länge avfallsgillet ser till att svamparna når ovan jord är det ingen som ifrågasätter honom.

Folk som bor i Generica uppvisar långt lägre födelsetal än någon annanstans. Om det beror på maten, något i vattnet eller någon magisk egenskap hos den uråldriga staden är det ingen som vet. Men för de flesta som bor i staden är detta ett billigt pris att betala för att leva i världens centrum.

Med sitt läge i utkanten av Öknen är staden utsatt för sandstormar. Vintern är den enda lugna perioden på året. Det är då de flesta handelsmän och karavaner anländer till staden och bygger upp stora tältläger på den norra sidan. Men Öknen är nyckfull och när som helst kan det blåsa upp trots meteorologernas prognoser. När en sandstorm närmar sig är det gillenas ansvar att se till att portar och fönsterluckor i de områden de styr är stängda och att sätta samman städpatruller som sedan ser till att den sand som kommit in återbördas till utsidan.

Omkringliggande Geografi
Staden ligger i det gränsland som utgör gränsen mellan den stora Öknen i söder och de norra stäppmarkerna. Bortom horisonten österut kommer man först till kullfolkets land innan man når de himlaskrapande bergen i Världsmuren. Denna ofantliga bergskedja sägs omfamna hela världen från den brännande södern till den isande norden.

Söder om Öknen vet ingen vad som finns förutom de röda ryttarna och de tiger. De kommer med sina karavaner av fågelryttare och bringar alltid med sig ofattbara skatter i kryddor, textilier och parfymer som de byter mot Genericas skatter. Men aldrig att någon får veta varifrån allt kommer.

Norrut breder sig de Norra Stäpperna ut sig. De magra markerna utgör såväl stäppnomadernas som Hippatriernas territorier. Vad som finns norr om stäppmarkerna är det ingen som riktigt vet men ryktena florerar. Enligt många källor så sträcker sig stäpperna hela vägen till där Världsmuren och Steniga Bergen går ihop och det finns inget av intresse i denna gigantiska återvändsgränd. Enligt andra källor så når man den Eviga Isens land om man färdas över stäpperna. Där finns bara en kall död att hämta. Återigen andra hävdar att den kalla norden är Barbarhordernas hemvist och att det är ett troll som man gör bäst i att inte väcka.

Västerut från Generica går den Västra Handelsvägen. Fyra kärror kan drivas i bredd längs dess slitna stenläggning. Ingen vet längre vem som lät bygga den men den går rakt som en kompasslinje med bågvalviga broar över de få vattendrag och raviner som finns i denna torra trakt. Med metronomisk regelbundenhet möter man värdshus och brunnar på en halv dagsmarsch från varandra. Varenda en byggd i samma standardiserade stil och varenda en utgör navet i en orchby.

Västra Handelsvägen når den mäktiga bergskedjan Steniga Bergen vid den kända världens andra stad: Stenstaden. Arkitekter och kännare har aldrig enats om vilken stad som är det mest imponerande byggnadsverket; Generica eller Stenstaden, men alla är rörande överens om att Stenstaden är den vackraste. Stenstaden klättrar uppåt på Steniga Bergens branta utlöpare likt en jättelik förstenad växt. Överallt är det tinnar och torn som likt inverterade istappar sträcker sig mot den kalla skyn. Allting täckt med abstrakta sniderier i den hårda ljusgrå stenen.

Det måste ha tagit stenmästare åtskilliga livstider att färdigställa detta enastående byggnadsverk som säkert skulle rymma hela Genericas befolkning utan knot. Men Stenstaden saknar Genericas svampodlingar och dess karga omgivningar ger ingen mat att mätta invånare med. Vattenförsörjningen sköts från den underjordiska floden Lisgo med iskallt smältvatten från Steniga Bergens toppar. Numer ekar Stenstadens hallar tomma då mindre än en sjundedel är bebodd. Befolkningen består av hårda bergsbor och bärare som livnär sig på den livliga handeln mellan Generica och världen bortom Steniga Bergen. All denna handel går genom Stenstaden och följer den snirklande vägen upp genom Aurelians Pass innan den kommer ner på västra sidan. Då Steniga Bergens toppar är isklädda året runt är det ingen lätt sak att ta sig genom passet, ens för de erfarna bergsguiderna.

Väster om Steniga Bergen
Den väg som leder ner från Aurelians pass på Steniga Bergens västra sida når Stenstadens västra motpart; Tullby. Orten är allt som oftast insvept i en dimma från Kastfallet, den kända världens största vattenfall, som slutar i höjd med Tullby. Där tar istället Tullfloden vid som rinner vidare ut mot havet.

Där Stenstaden talar om forntida arkitektoniska stordåd talar Tullby bara om katastrof. Hela samhället består av tälthus uppförda på de minst skadade stengrunder som utgör resterna av det som en gång i tiden var en större stad. Ingen vet vad det var för katastrof som lämnade staden skövlad på ett så fullständigt vis men det har aldrig gjorts något försök till återuppbyggnad. Numer är Tullby bara ett fuktigt omlastningsställe för handelskaravanerna och de bofasta utgörs av ett fåtal envisa själar.

Västerut följer Västra handelsvägen Tullflodens ringlande flöde mot havet. Landskapet består av ödehedar bevuxen med kort ljung och här och var låga buskage. Det är en öde trakt med fåtalet herdar som enda invånare. Precis som i resten av världen kan man här och var finna spår av forna tiders byggnader. Av en oförklarlig anledning ökar mängden ruinrester ju längre norrut från Västra handelsvägen man kommer. Det ryktas även att där hedarna övergår i kullar längre norrut gömmer det sig hela ruinstäder befolkade endast av olycksaliga andar. Det är hur som helst trakter dit ingen vettig person skulle ta sig så de förblir rykten.

Söder om Tullfloden breder liknande hedar ut sig många dagsmarscher söderut innan de når Södra Träsket. Då det är en plats sjudande av sjukdomar och osundheter förblir det outforskat, förutom möjligen av de stamfolk som ryktas leva där.

Den stora svarta stenpelaren som kallas Plattan markerar var hedarna slutar och slättlandet börjar. Bredvid Västra Handelsvägen förvandlas Tullfloden för ett ögonblick till Låga Fallen innan den igen rinner ringlande ut mot slätten. Folk med känsla för magi kan känna att själva luften vibrerar med tillbakahållen potential i närheten av Plattan. Men redan efter några timmar i dess närhet blir den blixtrande huvudvärken och synrubbningarna för mycket för de flesta. Till och med personer med väldigt låg magisk känslighet påverkas av närvaron. Om Plattan har byggts med något särskilt syfte vet man inte men en effekt som den har på omgivningen är att bergsidan av den nästan alltid är dimmigt medan slättlandet oftast har vackert väder.

Slättlandet utgör ett bördigt jordbruksområde mellan hedarna och Träsket och det är här som Träskfolkets rikedomar stammar från. I långa rader på ofantliga fält står solkornen planterade. Skadedjurspatruller för en ojämn kamp mot gnagare och fladdermöss som gärna vill njuta av solkornen. Överallt kan man se de röda vimplarna sticka upp som markerar var patrullerna befinner sig.

Precis som orchbyarna längs Västra Handelsvägen på andra sidan bergen ligger här byar på korta avstånd från varandra längs vägen. Då vägen ringlar sig fram ligger byarna på ojämna avstånd men alltid nära Tullfloden. Byarna är mestadels bebodda av de vättar som brukar landet och utgör skadedjurspatrullerna. Folket är välmående och nöjda trots den tribut de betalar till Träskfolket. Varför de betalar tribut och vad som händer om den uteblir är förlorat i tidens dimmor, men slättborna är ett väldigt traditionsbundet folk.

Västra handelsvägen följer Tullfloden till dess lopp blir svårt att följa där den rinner ut i det stora träsket mellan slätten och havet. Där blir vägen istället en låg stenbro som sträcker sig två dagsmarscher in i träsket innan den når Oulovai: Träskfolkets stad. Oulovai är en stad helt utan likar. Byggd mitt i ett träsk vilar staden på sten- och träpelare ovanför vattnet. Äldre stenbebyggelse står vägg i vägg med nyare trähus och stylthus och överallt svärmar det av Träskfolk i full aktivitet. Närmast landbron finns Träskbasaren som är stadens största handelsplats. Västerut, mot havet, finns en stenpir vid en utgrävd hamn där exotiska skepp ligger förtöjda. Där är den näst största handelsplatsen belägen. Den kallas kort och gott Krabban.

I Oulovai bor det uppskattningsvis 30.000 skattskrivna Träskfolk och staden styrs av den kända världens enda kunglighet: Markisinnan.

Inte direkt korrekturläst eller färdigt, men en utgångspunkt. Den stora hemligheten/frågan i världen är ju varför den är så välordnad. Vättar för sig, nomader för sig, orcher för sig. Och en jättestad dit alla sticker som inte känner sig hemma med ordning och reda. Mystiskt värre...
 
Top