Nekromanti Generellt rollspels suplement

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Hm.. så var tiden kommen. Den nesliga kursen "projektarbete" har jag blivit intvingat i nu senast. Eftersom jag tydligen måste hitta ett ämne med yttersta hast arbetade min hjärna på högvarv under tryga 30 min; detta är vad jag kommit fram till, och vad jag behöver både feedback och hjälp med;

Jag tänkte på att konstruera ett litet rollspelshjälpmedel. Meningen med det är att det ska vara fristående från de rollspel som finns idag och de som kommer att finnas, och innehålla sådant som inte står i själva produkterna, men som dock kan förhöja stämning, ge inspiration och kanske lite insikt.
Om denne idé blir verklighet kan det även tjäna till att kanske bistå de som jobbar på den svåra processen att skapa ett eget rollspel.

Några konkreta exempel på vad som kommer att inkluderas kan vara t.ex;

Intriger - Med lite inspiration från "the 36 dramatic plots" (kommer ej ihåg författarens namn). Lite tips och tricks som man kan använda för att krydda en kampanj, olika typer av intriger etc.

Supplement - Exempelvis en grundlig utläggning om den männskliga kroppens dekomposition till spel som t.ex. kult som ibland verkligen behövs.

Stämning - Tips och idéer på sådant som förhöjer stämningen i olika rollspel och sammanhang.

Länkar - Till existerande hemsidor i samma anda (bl.a. rollspel.nu självklart).

...samt även mycket, mycket mer. Men det är här jag behöver hjälp av er, mina vänner.
Brainstorma fritt om vad som behövs generellt i rollspel, men som aldrig eller sällan inkluderas i regelböcker och tillägg.
Vad använder ni för varianter på att förhöja stämningen på spelmöten?
Samt allt annat ni möjligen kan komma på rörande ämnet.

Jag uppskattar all feedback jag kan få, och kommer att vara mycket aktiv på den här tråden.

//Impen - Late for class *sigh*
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Författaren heter Georges Polti. (nt)

NT = Närkisk Torrfluga
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Artiklar som jag tycker är intressanta att läsa handlar ofta om generella råd till SL. Tex kan det vara tips på hur man bygger ett äventyr och då framför allt vilka beståndsdelar det skall innehålla mm. Även hur man bygger en historia och en värld är mycket intressant men tyvärr finns det mindre skrivet där. Inom literaturen finns det 2 bra allternativ på vad jag menar och det är Tolkien där han har skrivit en hel del och sedan är det Eddingss som skrivit en bok om sin värld och även bakat in en del mycket bra tipps.

Var det detta du frågade efter eller har jag missförstått?
 

Daison

Veteran
Joined
30 Aug 2003
Messages
21
Location
Linköping, Östergötland
Hmm... kan tänka mig att Eddings guide kan vara bra... om man gör tvärt om mot vad han har gjort med sin värdl så blir det nog ganska bra?

Angående orginalfrågan så kan jag börja med att säga att jag tycker att det är en bra idé, jag och ett par kompisar skrev själv om matematik i rollspel som projektarbete och det fungerade ganska bra.

Tycekr att det finns bra material i en del komersiella spel, t.ex. neotech. Annars tycker jag att Krille har en fin samling tips och tricks på www.foxtail.nu.

Lycka till!

/Daison
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
nej, du har inte missförstått mej. men jag vill gärna ha mer detaljer; vad är viktigast att tänka på? varför? vad ska man börja med? sådanna saker. Jag har redan byggt ett antal världar själv men lite andra åsikter är alltid välkomna.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
jo, det är sant. det finns en hel del trevliga supplement till många spel, men det finns också mycket man saknar i komersiella spel, och det är dessa jag vill veta. vad skulle vara bra att generellt ha vid sin sida i olika genrar i olika typer av spel-genrar? som inte finns med i supplementen eller grundreglerna?
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Jag tycker att det är viktigt med logik. för att fantasy skall bli trovärdigt och kännas äkta så underlättar det om vissa element är lika som vår egen värld. det känns helt enkelt lättare att acceptera det då.

Lite konkret så tycker jag följande är viktigt.
Dels allt sådant som är ganska naturligt när man tänker på en värld så som länder mm.
Vad knyter ihop världen? (handel, religon, historia, folkslag)

När det gäller hur man skall börja så är det nog välldigt subjektivt. Själv börjar jag oftast med ett land och skissar på det. När jag sedan får en ide som inte passar in så lägger jag den ideen som ett annat land eller vad det nu kan vara. Jag fortsätter på detta sätt och bara stutsar runt i olika ideer som jag utvecklar slumpmässigt. När jag edan fått ihop en del material så försöker jag strukturera upp det och börja lägga till den röda tråden. Rita kartor och dra upp de stora riktlinjerna som skall gälla.
 

Daison

Veteran
Joined
30 Aug 2003
Messages
21
Location
Linköping, Östergötland
Tja, som jag tror andra har påpekat tror jag att saker och ting rörande spelledande och rollspelande generellt sett är intressant. Vi skrev ihop en del sådant till vårt projektarbete, jag kan ta och kolla där´och se om jag hittar något, i så fall säger jag till.

/Daison
 
G

Guest

Guest
Stackare, jag sitter och pillar med mitt eget projektarbete och lider verkligen med dig :gremfrown:

Vad använder ni för varianter på att förhöja stämningen på spelmöten?

Ordlistor, har just börjat använda mina egna små ordlistor och de har förhöjt stämningen rätt så rejält.
Jag har t.ex. skrivit en för sjömän, så en sjöman kan babbla på i flera minuter om att focka brassen vid fyrkant och gira storseglet babords. Mycket lättare än att lära sig vad sakerna faktiskt är och gör...
Det är inte så viktigt att veta vad orden faktiskt betyder, i.a.f. inte i sjömännens fall. Det är bara för att höja stämningen.

Andra ordlistor jag pillar med just nu är en några gängordlistor till Neotech, och jag har tankar på att göra en obducentordlista..

Jävligt användbara och dessutom inte särskilt vanliga, så sådana får du gärna peta ihop ett par stycken.
 
Top