Hur generella och välfungerande är egentligen generella regelsystem(D20, Tristat, Gurps, finns det några fler?) i praktiken?
Jag skulle säga att de är generella inom rimliga gränser. Min erfarenhet är inom GURPS, och det har jag framgångsrikt använt inom så olika genrer som fantasy, nutid, historiskt spel, pseudorealistisk SF, space opera, cyberpunk, superhjältar, alternativa verkligheter (Prisoner & Riverworld), vampire, nephilim, kult, skräck och allmänt flum.
GURPS funkar bäst när spelvärlden har ungefär samma skala på mäktighet som vår värld. Höglevel high fantasy i stil med nidbilden av D&D funkar inget vidare (dock funkade supers fint av någon anledning). Det sagt så är man inte låst till grisodlarstuket, det går utmärkt att göra saker i stil med Star Wars eller För en handfull dollar.
Det funkar inte heller lika bra med väldigt extrema konceptvärldar. Några av Risings ideer platsar i den kategorin.
Folk brukar klaga på att generella system saknar känsla. Jag håller med. Jag ser det som en fördel. De har ingen egen känsla, de har den känsla jag väljer att ge dem i varje givet läge. De är ett blankt papper som jag kan fylla med precis de känslor jag vill. Det är så jag vill ha det. De färgar inte upplevelsen med sin egen färg, utan får den färg jag väljer. Vissa klarar inte att hantera det (det är antagligen samma folk som köper högtalare med massor av dunka-dunka-bas i stället för att lyssna på musiken som artisten menade att den ska låta), men jag gillar det.
Finns det några som är bättre än andra?
GURPS. Dels för att det har ett enkel, okomplicerat regelsystem som är lätt att greppa (Speciellt om man spelar i miljöer där rustning inte används. Rustningsreglerna kunde varit mindre soppiga.), men framför allt för att det har en massiv support av bra världar och material. Det släpps något i stil med en GURPS-produkt varannan vecka, och de håller genomgående mycket hög kvalitet. Hittils har jag inte blivit missnöjd med något jag köpt till GURPS.
Vilken version av ett rollspel brukar vara bäst, orginalversionen eller den med generella regler?
Generella regler, jag vill inte lära mig ett nytt system bara för att jag ska spela skräck i 1890-talets London i stället för 1890-talets vilda västern, pulpaction på 30-talet eller cyberpunk på mars.