luddwig
Vagabond i världsrymden
- Joined
- 30 Jan 2013
- Messages
- 6,062
... konceptet "fail forward" ...
Kommer fail forward som begrepp/metod från Fate?
... konceptet "fail forward" ...
Från en svenska horisont, som även inkluderar internationella spel, skulle listan kunna se ut så här:
70-tal: D&D och Traveller
80-tal: Drakar och Demoner och Call of Cthulhu
90-tal: Vampire the M. och vågen av nischade indiespel
00-tal: Drakar och Demoner v6
10-tal: Fate och PbtA
20-tal: OSR och D&D v5. Kanske M:YZ? Min spaning är som vanligt att solospel kommer att fortsätta växa under resten av 20-talet
Min personliga lista ser ganska annorlunda ut. Lustigt nog har jag sämst koll på 10-talet, trots att jag både spelade och skrev aktivt då. Jag ägnade årtiondet helt åt BRP/KSR antar jag.
Snart dags för Små grodorna - Skräckrollspelet.
Kommer fail forward som begrepp/metod från Fate?
Det är väl att de är knutna till aspekter som är spelarskapade korta fraser som säger något meningsfullt om karaktärerna. Har spelen på 80-talet det också?Är det nån större skillnad på Fate points jämfört med liknande poäng i ett flertal spel från 80-talet?
Kommer fail forward som begrepp/metod från Fate?
Jo, men det känns som den nog är en bra kandidat för att vara spelet som fick det att ”tippa över”/bli en grej.Jag har kanske missat nåt, men är inte Mörk Borg OSR?
Jag har kanske missat nåt, men är inte Mörk Borg OSR?
Jodå det skiljer sig inte så mycket, typ i snitt en t6 i skada, det är bara att konvertera lite löst i stundenDet är en stark ehhhh på om det är det. Det är inte kompatibelt med gamla D&D.
Jodå det skiljer sig inte så mycket, typ i snitt en t6 i skada, det är bara att konvertera lite löst i stundenmen oavsett så är det sprunget ur den traditionen så ändå tillräckligt nära för att hamna i det facket, om man nu måste facka.
Oavsett, det är för sent för att vara definierande.