Nekromanti GenCon och D&Ds framtid

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
De senaste veckorna har Mike Mearls skrivit en rad kolumner om hur man kan göra D&D mer modulärt. Det vill säga välja till eller från hela skolor av regler så som skills, feats, domains eller vad det nu kan vara. Vissa anar att denna diskussionen är en förberedelse för en ny D&D-upplaga medan andra tror att hela affärsmodellen med upplagor får stryka på foten till förmån för ett levande webbdokument. Vem vet? Hursomhelst kanske vi får en liten glimt in i framtiden under helgens GenCon.

Vad tycker du? Ska Skills och Feats vara en del av kärnreglerna eller ska Skills och Feats vara optional?
Kommer det en 5E eller blir D&D ett begrepp som omfattar flera standardreferensdokument på DDI?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Ja, i vilket fall som helst kommer jag ju att hänga på Twitter och andra kanaler klockan 16:00 på lördag. :gremlaugh:

Rent personligen så tror jag nog att färdigheter (Skills) och knep (Feats) har kommit för att stanna i D&D. Jag tycker inte att det är meningsfullt att göra ett spel saknar dessa mekanismer. Möjligtvis kan man finslipa implementationen - man slog ju samman många färdigheter i 4e - men de två dimensionerna behöver finnas som standard, tycker jag.

Vad gäller 5e är det ju tydligt att WotC har två husgudar som de tillber - prenumerationer av online-tjänster (aka DDI) och försäljning av samlarkort (Fortune Cards, Character Themes, etc). Jag misstänker att de mer och mer kommer att försöka renodla dessa två försäljningskanalerna och hålla rent bokförsäljande till ett minimum. Det innebär antagligen att ett versionsnummer blir meningslöst.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Ett mycket mer modulärt D&D hade jag kunnat digga. Jag hoppas att D&D återigen kan bli ett spel för alla. Alltså alla ifrån de som gillar simpliciteten i de äldre versionerna och de som gillar de tungrodda pilliga nya versionerna. Mer tillbaka till principen att spelet är mer en verktygslåda såsom AD&D, ODD, och classic D&D. Fast med bra och strömlinjeformade och moderna regler och valmöjlighet. Samt översiktligt för oss casualspelare.

Att i D&D ha möjlighet att ta bort skills, feats, powers, domains och massa annat jox och ha ett helt fungerande spel(utan massa extra jobbigt pill själv), hade i alla fall kunnat få mig hoppa på D&D tåget igen.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Oldtimer said:
Vad gäller 5e är det ju tydligt att WotC har två husgudar som de tillber - prenumerationer av online-tjänster (aka DDI) och försäljning av samlarkort (Fortune Cards, Character Themes, etc). Jag misstänker att de mer och mer kommer att försöka renodla dessa två försäljningskanalerna och hålla rent bokförsäljande till ett minimum. Det innebär antagligen att ett versionsnummer blir meningslöst.
Det här är intressant. Jag tror mycket väl att utvecklingen kan gå denna vägen. Jag kan tänka mig att en rollfigur i större utsträckning defineras av vilka utrustningskort jag har än vilken klass jag valt. Samtidigt tror jag inte att det är vad kunderna vill ha. När jag pratar med rollspelare märker jag att de är fast i övertygelsen om att ett rollspel är en till tre böcker. Annars kunde man ju rollspela Castle Ravenloft men det har jag svårt att tro att någon gör. En sak är (nästan) säker: Wizards kommer släppa en bomb på GenCon.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Ja, det är inte utan att man får en känsla av att R&D arbetar febrilt med nästa stora grej samtidigt som någon står och kastar kvartalsrapporter i knät på dem. Det är som att de bygger på något unikt, stort och vackert men att de måste frångå bygget för att producera julpynt en gång i veckan.

Att ge bort sin egen marknad är så klantigt. Det var den öppna, befriande och framför allt framgångsrika OGL som öppnade för dagens fiasko, men det var med den mer restriktiva och sig själv närmast-policy som följde med 4E som marginaliserade dem. De brände allt sitt förtroendekapital bland kunder och tänkbara samarbetsparters i en enda stor heja oss-brasa. Lovar man evig öppenhet och bryter löftet vid första bästa tillfälle med hjälp av en juridisk micklagrej så förtjänar man misstro.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Oldtimer said:
Rent personligen så tror jag nog att färdigheter (Skills) och knep (Feats) har kommit för att stanna i D&D. Jag tycker inte att det är meningsfullt att göra ett spel saknar dessa mekanismer. Möjligtvis kan man finslipa implementationen - man slog ju samman många färdigheter i 4e - men de två dimensionerna behöver finnas som standard, tycker jag.
Jag tycker de ska bort. De fyller ingen funktion. En gång i tiden när man spelade utan färdigheter så såg man att det kanske var något som fattades. Man sneglade på andra spel och såg att de hade färdigheter. Detta försökte man sedan införa under ett antal år innan det blev accepterat. För egentligen behövdes inte färdigheter utan införandet skedde mest "bara därför att". Och för att alla andra hade dem. Kloka spelare gick inte på det utan fortsatte använda ability scores som bas för allmänna checks. Du vet bättre än jag: Tog det 20 år att införa färdigheter? Det kan ju inte varit något skriande behov i varje fall.

D&D är ju klassbaserat. Att införa färdigheter i D&D är ju som att införa klasser i DoD. (Det funkade inte heller så bra).

Knep, var ju gimmicken till 3E. De var roliga men redundanta när 4E infört gimmicken powers (vet inte hur du översätter det). Knep är en blindtarm som ska klippas bort innan den självdör. Jag är hård mot de svaga.

Färdigheter och knep kan få vara splatbooks i min värld. Nu inser jag ju att du har rätt (i verkligheten) eftersom kunderna förväntar sig färdigheter och knep skulle de betrakta ett D&D utan färdigheter och knep som ofärdigt.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Nu är jag ju så uppfostrad att jag inte bara vill avfärda en företeelse utan att presentera ett alternativ. Så här kommer en mycket kort redogörelse:

En D&D-karaktär kan bestå av tre olika saker. Ras, Roll och Klass. Så du kan skapa en Elven Explorer Fighter, eller en Dwarven Healer Cleric, eller en Human Sage Wizard eller annan kombination.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
rjonas said:
Att ge bort sin egen marknad är så klantigt. Det var den öppna, befriande och framför allt framgångsrika OGL som öppnade för dagens fiasko, men det var med den mer restriktiva och sig själv närmast-policy som följde med 4E som marginaliserade dem. De brände allt sitt förtroendekapital bland kunder och tänkbara samarbetsparters i en enda stor heja oss-brasa. Lovar man evig öppenhet och bryter löftet vid första bästa tillfälle med hjälp av en juridisk micklagrej så förtjänar man misstro.
Personligen tycker jag ju att OGL var det bästa sedan skivat bröd, men hur man efter åtta år av, mer eller mindre, Open Source plötsligt kunde tro att det gick att tvärvända och stänga in alltihop igen, övergår mitt förstånd.

Ryan Dancey sade ju en gång att "the genie is out of the bottle" och där hade han rätt. Visst kunde man (bevisligen) göra en ny stängd version av D&D, men till vilket pris? Och de vann inget nytt förtroendekapital med Essentials (även om reglerna som sådana innehöll många nya och bra idéer). Lanserar de nu ett förklätt 5e, så tror jag att de kraschar och brinner. Vilket är tråkigt, eftersom Hasbro då förmodligen låser in varumärket något decennium i väntan på bättre tider.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Ursäkten jag hörde var att det fanns för mycket riktigt uselt tredjepartsmaterial att de var rädda att det skulle svärta ner varumärket. Men jag håller inte med. New York innehåller nog också en del uselt tredjepartsmaterial men det hindrar ju inte stan från att vara Greatest City in The World.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
rjonas said:
En gång i tiden när man spelade utan färdigheter så såg man att det kanske var något som fattades. Man sneglade på andra spel och såg att de hade färdigheter. Detta försökte man sedan införa under ett antal år innan det blev accepterat. För egentligen behövdes inte färdigheter utan införandet skedde mest "bara därför att". Och för att alla andra hade dem. Kloka spelare gick inte på det utan fortsatte använda ability scores som bas för allmänna checks. Du vet bättre än jag: Tog det 20 år att införa färdigheter? Det kan ju inte varit något skriande behov i varje fall.
Nej, det tog egentligen bara ett år att införa färdigheter. Fast det var länge bara en klass som hade tillgång till dem, tjuven. D&D var ju från början konstruerat så att varje klass i princip hade sitt eget regelsystem och färdigheterna fanns bara i tjuvreglerna. Sedan gjorde man ett första försök att generalisera i Wilderness Survival Guide i form av Non-Weapon Proficiencies, men det var först i 3e som man gjorde ett enhetligt regelsystem och alla klasser fick tillgång till färdigheter.

rjonas said:
Knep, var ju gimmicken till 3E. De var roliga men redundanta när 4E infört gimmicken powers (vet inte hur du översätter det). Knep är en blindtarm som ska klippas bort innan den självdör. Jag är hård mot de svaga.
Jag tycker i och för sig att båda gimmickarna fyller en funktion. Talanger (powers) är oftast resurser man behöver hushålla med och planera när man skall använda, medan knep är kryddor som ger rollfiguren vissa unika särdrag. De är en rollfigursbyggnadsresurs, medan talanger är mer en speltidsresurs.

Men jag tror nog mer på att skala bort dem till ett supplement än färdigheter.

rjonas said:
Färdigheter och knep kan få vara splatbooks i min värld. Nu inser jag ju att du har rätt (i verkligheten) eftersom kunderna förväntar sig färdigheter och knep skulle de betrakta ett D&D utan färdigheter och knep som ofärdigt.
Jo, knep skulle nog gå att ha i ett supplement, utan att grundreglerna känns torftiga. Färdigheter? Det vete sjutton. Om man kokar ner färdighetsreglerna till ett minimum så är det ju bara en lista på saker man kan göra med sina olika grundegenskaper ("Jaså, du vill klättra över muren? Då testar du Styrka") och ett antal +5-kort som man kan använda på vissa av dessa saker. Man vill ju ändå ge lite vägledning om vilken grundegenskap som passar för vilken uppgift och att man sedan kan placera ut +5 på vissa av dessa uppgifter känns inte som en stor sak. Det blir ju liksom inte mycket kvar till ett supplement i så fall.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
rjonas said:
Nu är jag ju så uppfostrad att jag inte bara vill avfärda en företeelse utan att presentera ett alternativ. Så här kommer en mycket kort redogörelse:

En D&D-karaktär kan bestå av tre olika saker. Ras, Roll och Klass. Så du kan skapa en Elven Explorer Fighter, eller en Dwarven Healer Cleric, eller en Human Sage Wizard eller annan kombination.
Kalla det för Ras, Tema och Klass, så tror jag du är något på spåret. Jag tror säkert att det skulle gå att kompakt system runt de tre dimensionerna. Sedan handlar det ju om hur mycket valfrihet man vill bygga in från början - skall alla som väljer temat Explorer ha +5 på tester av Styrka när de försöker klättra? Eller vill man kunna anpassa temat? Hur mycket av ett minispel vill man ha rollfigursbyggandet?
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Oldtimer said:
Kalla det för Ras, Tema och Klass, så tror jag du är något på spåret. Jag tror säkert att det skulle gå att kompakt system runt de tre dimensionerna. Sedan handlar det ju om hur mycket valfrihet man vill bygga in från början - skall alla som väljer temat Explorer ha +5 på tester av Styrka när de försöker klättra? Eller vill man kunna anpassa temat? Hur mycket av ett minispel vill man ha rollfigursbyggandet?
Med modern terminologi skulle Tema ge dig Utility Powers. Det är ett misstag att ge rollpersoner möjligheter som inte balanserats mot level. Det vill säga det ska krävas att du är tredje nivån innan du kan klättra över en mur och då ska du kunna det mer eller mindre automatiskt. (Så att DM kan förlägga kampanjen på andra nivån om han vill att murar ska vara ett verkligt hinder). Samma resonemang som ligger till grund för magin: Fly först på Paragon, typ.

Det slår mig att vissa klasser gör sig bättre som Tema, faktiskt. Paladin kan vara ett tema, säger jag och väljer det mest kontroversiella exemplet. En liten lista på vettiga roller:

Explorer - Ger powers som har att upptäcka att göra.
Healer - Ger powers som har med läkning att göra.
Artificier - Ger powers som låsdyrkning och fällröjning.
Sage - Ger powers som har med kunskap att göra.
Mystic - Ger powers som har med ritualer att göra.
Diplomat - Ger powers som har med interaktion att göra.
Shadow - Ger powers som har med smyga att göra.
Adventurer (icke-valet) - Ger nåt allmänt plus på saves.

Klasserna renodlas till ett vapenslag/stridsroll:

Ranger: Ranged Striker (dessa begrepp utgår)
Rogue: Melee Striker
Fighter: Melee Defender
Wizard: Ranged Controller
Cleric: Melee Controller

Jag tar inte upp Leader för det kan man ju låta vara ett Tema. En Paladin blir då en Human Leader Cleric. Fast man kan ju se på det från olika håll. Inget spel är ju heller komplett om man inte mappat upp Ninja; Human Shadow Rogue.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
rjonas said:
Att ge bort sin egen marknad är så klantigt. Det var den öppna, befriande och framför allt framgångsrika OGL som öppnade för dagens fiasko, men det var med den mer restriktiva och sig själv närmast-policy som följde med 4E som marginaliserade dem. De brände allt sitt förtroendekapital bland kunder och tänkbara samarbetsparters i en enda stor heja oss-brasa. Lovar man evig öppenhet och bryter löftet vid första bästa tillfälle med hjälp av en juridisk micklagrej så förtjänar man misstro.
Mja, jag är inte så säker på att den analysen är korrekt ur affärssynpunkt. Den håller för fansens reaktioner - men det är långt ifrån säkert att WotC hade klarat sig med näsan över vattenytan om de avstått från att göra något. Förtroendekapital är nämligen inte alls samma slags kapital som räknas i årsredovisningarna. Och i mycket av det som WotC eller Hasbro sagt om släppet av 4th ed, tyder på att de gjorde stora förluster på det mesta som släpptes till 3.5 mot slutet.

Om det i sin tur berodde på OGL eller på "träd-effekten"* i att ha många varandra (mer eller mindre) uteslutande produktlinjer samtidigt är svårt att avgöra förstås. Men ser vi på hur hur WotC handlat, så har iaf. de dragit slutsatsen att båda sakerna skadade deras affärer. (Båda har ju strypts i WotC produktioner...)

(* Dvs. att varje produktlinje innebär ett val - val mellan olika settings t.ex. Och varje val leder längre ut på en allt smalare gren - kundbas - vilket betyder minskad omsättning och minskad vinstmarginal ju fler saker som publiceras inom en enstaka gren...)

Jag tror (och detta är så klart en gissning...) att WotC själva gärna hade velat fortsätta med ungefär samma affärsmodell som tidigare, även efter att 4th ed lanserats. (Det var åtminstone rätt mycket så de kommunicerade direkt efter lanseringen.) De antydde att mycket av 4th ed också skulle komma att omfattas av en - eventuellt lite snävare - OGL. Och att tredjepartsmaterial var välkommet. Men jag tror att Hasbro drog i tömmarna när 4th ed tappade marknadsandelar.

Om jag ska fortsätta att spekulera, utifrån de få tecken som jag har uppfattat - Hasbro som företag är betydligt mer vana vid att locka nya kunder. Deras huvudsakliga leksakslinjer måste alltid vinna nya målgrupper med fyra, fem års (som mest) mellanrum, eftersom barn växer och ändrar lekvanor. De tycks ha sett det som ett mindre problem, och sagt åt WotC att i valet mellan att hitta nya kundgrupper eller återvinna de trogna rollspelarna, så gäller det att satsa på nya.

Och jag är inte säker på att det är helt fel - ur affärssynpunkt. Bland oss "vanespelare" finns det alltid en viss sannolikhet att vi ska återvända vad WotC än gör. (Även om vi är missnöjda nu, kanske vi gillar nästa setting de släpper eller nästa version eller en speciell serie av what ever...) Men de ungdomar som aldrig börjar spela, är förmodligen en för alltid förlorad kundkrets.

Hasbro kan ha fel. I så fall (om jag har rätt i att de dikterat villkoren för WotC) så är det sannolikt att de kommer att sälja av WotC inom ett par år. (Innan vinstmarginalen är helt borta.) Jag tror inte alls att de kommer att låta företaget gå i konkurs, så länge de kan sälja det. (Allt annat vore dåligt för lönsamheten.) Jag tror inte heller att de - om WotC trots allt går i konkurs - skulle tjuvhålla på ett varumärke de kan sälja eller hyra ut. (Det vore också dålig lönsamhet...)
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
rjonas said:
Ranger: Ranged Striker (dessa begrepp utgår)
Rogue: Melee Striker
Fighter: Melee Defender
Wizard: Ranged Controller
Cleric: Melee Controller
Var inte det här själva grejen för att attrahera de köpstarka dataspelskidsen? Hur kan det vara dåligt?
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Wizards försökte under de senaste åren att skaffa sig ett jämnare flöde av pengar. DDI ska man prenumerera på och jag tror de tänkte sig att plastfigurerna skulle komma bli en evergreen. Grundregler är, stötvis, en stor inkomstkälla men det är svårt att styra en produkt med så djupa andningar som D&D.

DDI har fortfarande inte lossnat och det beror nog dels på att produkten inte presterat som utlovat och att kunderna faktiskt är mer konservativa än man kan tro. Jag är inte prenumerant och kommer nog inte bli det. För mig är det en fast kostnad för ett sällan-nöje.

Hur Wizards hanterar figurerna är minst sagt mystiskt. De har plöjt ner massor av pengar i gjutformarna men av någon anledning vill de inte mjölka dem. Är det en ren förlustaffär av blåsa plast i en befintlig form? Nä, jag tror de utvecklar 3D-print-on-demand just nu och ger ut brädspel under tiden. De behöver flöde i kassan och traditionellt har brädspel haft jämnare försäljning, än rollspel, över tid. Men det har så många andra insett just nu att nya brädspel har en livscykel som börjar likna dataspelens. De har fortsatta utmaningar att ta itu med.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Necross said:
rjonas said:
Ranger: Ranged Striker (dessa begrepp utgår)
Rogue: Melee Striker
Fighter: Melee Defender
Wizard: Ranged Controller
Cleric: Melee Controller
Var inte det här själva grejen för att attrahera de köpstarka dataspelskidsen? Hur kan det vara dåligt?
Jag tror rollspel måste rycka tag i dig och skaka igång fantasin. "Controller" frammanar bilder av kostymer och inte böljande kappor i mitt sinne. Jag tror de ville bygga in transparens för hur reglerna fungerar med den terminologin.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Necross said:
rjonas said:
Ranger: Ranged Striker (dessa begrepp utgår)
Rogue: Melee Striker
Fighter: Melee Defender
Wizard: Ranged Controller
Cleric: Melee Controller
Var inte det här själva grejen för att attrahera de köpstarka dataspelskidsen? Hur kan det vara dåligt?
Är verkligen dataspelkidsen köpstarka? Det är faktiskt inte min uppfattning, i varje fall inte om man jämför med den traditionellt starkaste (och största?) kundgruppen inom hobbyn; vita män över tjugofem år.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
rjonas said:
Jag tror rollspel måste rycka tag i dig och skaka igång fantasin. "Controller" frammanar bilder av kostymer och inte böljande kappor i mitt sinne. Jag tror de ville bygga in transparens för hur reglerna fungerar med den terminologin.
Precis, "styrekonom" som jag kallar det. Helt otroligt katastrofalt för inlevelsen enligt mig, att blanda konstruktionssnack i speljargongen.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Vitulv said:
Är verkligen dataspelkidsen köpstarka?
Jo, det var väl lite ironi där från mig. Men dataspelskidsen är iaf mååånga :gremsmile:

Vitulv said:
Det är faktiskt inte min uppfattning, i varje fall inte om man jämför med den traditionellt starkaste (och största?) kundgruppen inom hobbyn; vita män över tjugofem år.
Jo, men ibland känns det inte som att WotC har den rätta målgruppsanalysen. Den har Paizo :gremsmile:
 
Top