Nekromanti Geminis Undergång

Waeras

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
1
Först vill jag säga att Gemini är ett av de bästa rollspel jag spelat, men vi har blivit lurade av Cell.
Alla som äger en kopia av boken vet nog om att det är ett "citatfel". Det står nämnligen att Dantero sagt: Människan skapar sina egn gudar, när det var Cyrus som sade det. Inte skulle väl ett spelföretag skriva ett sådant grovt fel? Nej, det skulle de inte.
Dantero dog för tusen årsedan.
Cyrus Levde då, Cyrus lever nu.
Min slutsats är att Cyrus har tvillingarna, Cyrus är Dantero.
Vad tror ni?

//MVH Elias L. Ekström
 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
Ligger något i vad du säger där, men frågan som följer är då:

vad behöver han Malachdrim till?


Can you say kuh-THOO-loo?
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Kan väl vara trevligt att ha stt gäng lydiga järnalver. Det skulle jag vilja ha. Rätt bra avledande manöver, faktiskt.



/Korp
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
skulle ej tro det...

Men varför slår Cyrus inte bara ihjäl ungarna?
Och vad ska Cyrus med järnalverna till? Han kan ju bara dräpa tvillingarna och så är det problem ute ur världen.
Och med tanke på vilken sanslöst låg natur han har borde de två reliker han bär vara ganska störande...
Jag tycker det låter ganska långsökt...
Och det där med att Cyrus ÄR Dantero, skulle Cyrus tagit över Danteros hjärna? Cyrus steppade ju ut genom Järnporten för bara ett par år sedan och Dantero är enligt beskrivningen rätt gammal...
Jag tror på citatfelsteorin, alla gör misstag. Dessutom borde de ha nämnt det någon annanstans också om så vore fallet... //weatherman
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
SL eller Cell

Det spelar ju faktiskt ingen roll om Cell skrev citatet med avsikt eller av misstag. Det är hur varje SL personligen tolkar det som spelar roll.

/Horus - RIP Blümchen
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Intressant tanke

Jag skulle nog tro att det är ett citatfel, men det gör ju ingenting.
Man skulle ju kunna använda det i något äventyr om inte annat.

En liten grupp religiösa någonstans är övertygade om att Dantero och Cyrus är samma person och kommer att göra allt för att stoppa Dantero fastän de egentligen är på samma sida. Argumenten som de använder är de som du nämnt (förutom felcitatet).
Det enda problemet är att man kan bli tvungen att ändra i Geminis framtid och om Cell gör det själva senare så kanske det inte stämmer så bra överens.

- Zire
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: skulle ej tro det...

"Men varför slår Cyrus inte bara ihjäl ungarna?"
han vill använda dem till sina egna syften såklart. Det är ju tydligt att de har potential att bli rätt mäktiga om de fostras rätt...

"vad ska Cyrus med järnalverna till? "
Kanske är de en skenmanöver, eller kanske samlar han bara styrkor till den slutgiltiga kampen mellan mörkret och kyrkan.

"med tanke på vilken sanslöst låg natur han har borde de två reliker han bär vara ganska störande..."

Nja. Hans svärd är skyddat så att inga kättare ska kunna ana att det är heligt. Heliga föremål skadar kättare, och alltså borde svärdets helighet vara helt innesluten. Jag antar att något likannde gäller för rosen. Det verkar dumt att bara dölja vapnets helighet om han ändå bär runt på rosen.

"skulle Cyrus tagit över Danteros hjärna? "
Nepp. Han är bara undercover.

"Cyrus steppade ju ut genom Järnporten för bara ett par år sedan och Dantero är enligt beskrivningen rätt gammal"

Jo, det är väl vad mörkret vill att folk ska tro...
Cyrus är ju förresten rätt gammal också. Sådär tusen år eller däromkring.

Hur som helst tror jag inte att Cell har tänkt att Dantero ska vara Cyrus, men som synes är det lätt att vinkla saker som man vill.

"Is that thunder, or are you just rolling damage"? - Sett på WebRPG
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: skulle ej tro det...

"han vill använda dem till sina egna syften såklart. Det är ju tydligt att de har potential att bli rätt mäktiga om de fostras rätt..."
Är inte det en ganska dum chansning? Och att dessutom springa runt i världen är väl ganska korkat... Om de ska uppfostras kan han väl göra det vid sitt citadell där mörkrets inflytande är som störst.

"Kanske är de en skenmanöver, eller kanske samlar han bara styrkor till den slutgiltiga kampen mellan mörkret och kyrkan."
Han har dem ju redan via Lazarus i sin tjänst. Varför ska han använda järnalver (som dessutom bara blir färre och färre) till att jaga en imaginär fiende?

"Nja. Hans svärd är skyddat så att inga kättare ska kunna ana att det är heligt. Heliga föremål skadar kättare, och alltså borde svärdets helighet vara helt innesluten. Jag antar att något likannde gäller för rosen. Det verkar dumt att bara dölja vapnets helighet om han ändå bär runt på rosen."
Vettigt svar. Menskulle han inte kunna slänga påsen med prylarna genom järnporten så att två av kyrkans mäktigaste reliker är ur världen?

"Nepp. Han är bara undercover. [...] Jo, det är väl vad mörkret vill att folk ska tro...
Cyrus är ju förresten rätt gammal också. Sådär tusen år eller däromkring."

Så du menar att Curys aldrig blev inkastad genom Järnporten av markis Dantero? tja, det är ju inget fel med den synen, men då förminskas ju hela storheten med Järnporten, när inte den mörke frälsaren stegar ut ur den när den öppnas...


Det spelar inte så stor roll vad som är rätt eller fel (det är ju rollsepel vi pratar), det vi diskuterar är väl hur bra teorin går ihop med Geminis världsbild? Annars har inte jag så mycket att komma med...

/weatherman
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: SL eller Cell

SL har ju alltid rätt, men om alla svar på teorier är "tolka själv" blir diskussionerna meningslösa och tråkiga.

/weatherman
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: skulle ej tro det...

"Om de ska uppfostras kan han väl göra det vid sitt citadell där mörkrets inflytande är som störst."
På samma sätt kan man fråga sig varför inte Dantero tar med sig ungarna till Katedralen i Ravarra, eller någon annan säker plats. Kanske finns de redan där, men man försöker sprida ut rykten som säger annat för att tjäna lite extra tid innan motståndarsidan får reda på det.

"Han har dem ju redan via Lazarus i sin tjänst. Varför ska han använda järnalver (som dessutom bara blir färre och färre) till att jaga en imaginär fiende?"
Om kyrkan får reda på att järnalverna söker land och rike runt efter Dantero och ungarna kommer de förmodligen svara med samma medel. På så sätt hoppas han kanske splittra kyrkans trupper och skapa lite kaos.

"skulle han inte kunna slänga påsen med prylarna genom järnporten så att två av kyrkans mäktigaste reliker är ur världen?"
Fast bakom järnporten finns mörkrets källa. Om de kom in dit skulle de kunna skapa ännu större problem. Kanske försöker han använda dem till något annat.

"Så du menar att Curys aldrig blev inkastad genom Järnporten av markis Dantero?"
Jag menade nog att Cyrus faktiskt kastades in genom järnporten, men att han nu har återvänt. Kanske är hans utseende helt förändrat efter 1000 år, eller så använder han magin för att dölja sitt riktiga utseende. Sedan har han nästlat sig in i kyrkans led och kallat sig Dantero.

Den teorin stöds av att alla som jag har visat bilden av Dantero i grundboken för har tyckt att han ser ondskefull ut :)

"det vi diskuterar är väl hur bra teorin går ihop med Geminis världsbild?"
Precis.

"Is that thunder, or are you just rolling damage"? - Sett på WebRPG
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: SL eller Cell

Exakt. Något måste vi väl ha att göra här på forumet?

"Is that thunder, or are you just rolling damage"? - Sett på WebRPG
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: skulle ej tro det...

"På samma sätt kan man fråga sig varför inte Dantero tar med sig ungarna till Katedralen i Ravarra, eller någon annan säker plats"
Det står i boken att han måste vara på resande fot för att det finns förrädare även inom kyrkan. Har svårt att tänka mig att Cyrus är orolig för att det finns förrädare i hans citadell.

"Om kyrkan får reda på att järnalverna söker land och rike runt efter Dantero och ungarna kommer de förmodligen svara med samma medel. På så sätt hoppas han kanske splittra kyrkans trupper och skapa lite kaos."
Ja, det är ju en taktik och jag är ingen strateg så jag har svårt att bedöma om den är effektivare än någon annan.

"Fast bakom järnporten finns mörkrets källa. Om de kom in dit skulle de kunna skapa ännu större problem. Kanske försöker han använda dem till något annat."
Kanske det... Lite väl många kansken och frågetecken i resonenmanget men, men...

"Jag menade nog att Cyrus faktiskt kastades in genom järnporten, men att han nu har återvänt. Kanske är hans utseende helt förändrat efter 1000 år, eller så använder han magin för att dölja sitt riktiga utseende. Sedan har han nästlat sig in i kyrkans led och kallat sig Dantero."
Men Cyrus kom ju (enligt min och regelbokens mening) till världen vid järnportens öppnande, och tvillingarna föddes vid samma ögonblick. Dantero lär ju ha varit till åren även vid järnportens öppnande (han har iaf ett riktigt tomteskägg på bilden) och då borde Cyrus ha varit tvungen att ta över hans hjärna... Hoppas du missförstår mig rätt.

"Den teorin stöds av att alla som jag har visat bilden av Dantero i grundboken för har tyckt att han ser ondskefull ut :)"
Såg _någon_ i regelboken som ser god ut!

//weatherman
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: skulle ej tro det...

"Det står i boken att han måste vara på resande fot för att det finns förrädare även inom kyrkan"

Väger man fördelarna med att ta sig till Ravarra mot nackdelarna kommer man nog fram till att det vore klokast att återvända. Ungarna lär inte vara i större fara där än ute i vida världen där de jagas av järnalverna och Cyrus hantlangare. Dessutom skulle jag tro att resor är ganska avancerade saker i Geminis värld. De tar tid och ork och passar verkligen inte för en gammal man och två barn. Dantero har ju inte mycket mer att sätta emot ett större hot än stigmata, och om han använde sig av det skulle nyheten om var de var snabbt sprida sig.

"Kanske det... Lite väl många kansken och frågetecken i resonenmanget men, men..."

Självklart är det totalt omöjligt att komma med direkta fakta baserade på endast ett stavfel. Alla mina åsikter om det hela kan inte bli annat teorier. Ändå tycker jag att det inte finns några motargument som är helt vattentäta. De heliga föremålen skulle lika gärna kunna vara pricken över i:et i Cyrus förklädnad, eller så är mörkret inom honom så koncentrerat att det upphäver föremålens normalt skadliga effekt.

"Men Cyrus kom ju (enligt min och regelbokens mening) till världen vid järnportens öppnande, och tvillingarna föddes vid samma ögonblick. Dantero lär ju ha varit till åren även vid järnportens öppnande (han har iaf ett riktigt tomteskägg på bilden) och då borde Cyrus ha varit tvungen att ta över hans hjärna... Hoppas du missförstår mig rätt."

Men å andra sidan har väl inte Dantero varit någon välkänd person? Många blev ju, om jag minns rätt, förvånade över att han valdes till den som skulle finna barnen. Cyrus skulle kunna ha nästlad sig in i kyrkans led, för att sedan skaffa sig gott inflytande och förfalska uppgifter om sitt förflutna. Det finns nog gott om korrumperade abbotar och andra höjdare inom kyrkan som skulle kunna hjälpa honom med det.


"Is that thunder, or are you just rolling damage"? - Sett på WebRPG
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Förrädare finns överallt

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Har svårt att tänka mig att Cyrus är orolig för att det finns förrädare i hans citadell.<p><hr></blockquote><p>Jodå. På samma sätt som kättare infiltrerar kyrkan infiltrerar inkvisitorer mörkret.

/Horus - RIP Blümchen
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: skulle ej tro det...

Tja, nu har iaf jag inget mer vettigt att säga i diskussionen, då den nu gått över till mer eller mindre antaganden och spekulationer, inget fel med det men jag ser ingen mening med att argumentera emot dem. Hursomhelst var det en trevlig diskussion!

Den sammanfattas ganska bra med Hoberts ord: "det inte finns några motargument som är helt vattentäta".

//weatherman
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Re: skulle ej tro det...

Den Ende inkarnerade sig i en av tvillingarna, men den andre är en inkarnation av mörkret. Problemet är att de ju är identiska och ingen kan skilja dem åt, inte heller Dantero. Därför vet han inte vilken han ska döda, om han nu ville döda dem, vilket inte är säkert.

Malachdrim kanske behöver Cyrus och har slutit något avtal med honom, och Cyrus använder som vi har sagt alverna för sina egna syften.

Teorin om tvillingarna finns inte i boken, men jag tycker den är intressant. Dessutom undrar jag lite varför den Ende skulle bli två personer...

/P.
 
Top