Nekromanti Gemini?

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Vad handlar detta spel om, vilken "epok", vilken genre? Jag skulle kort o gott vilja ha så mycket info som möjligt, om det går...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Gemini är ett dark fantasy rollspel. Det "utspelar" sig på slutet av 1400- talet. Själva idén till spelet är: Var 500:e år så förmörkas solen, och det är på denna dag/natt som Mörkret, (alltså demoner och sådant) kan tränga sig ut genom den port som håller ute Mörkret. Denna port är förseglad av den Ende och många av de heliga markiser som vill i för alltid stänga Mörkret ute. Spelet utspelas i en mörk period, det är ständigt mörkt på himlen och det ända man kan se är förmörkelsen upp i det svarta intet.

Ps. När jag kör äventyr med mina spelare, så brukar jag inte leva upp till dessa saker, som t.ex. förmörkelser å sånt. Man klarar sog bra utan dem. Men det är ju iförsig en häftig spelidé att använda sig av, tycker jag iallafall!!
Vill du veta mer så kan du ju läsa om det på andras hemsidor som är om Gemini.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Gemini är ett spel som utspelar sig in mycket mörk pseudomedeltid. Handlingen utspelar sig i en värld fylld av konflikter, Mörkret bekämpar Kyrkan - Kyrkan bekämpar Mörkret och försöker att åter samla världen under sitt styre - Furstarna slåss sinsemellan mot Kyrkan och mot Mörkret. Sen har vi Järnalverna som en joker och dvärgarna som är som en utstött art levandes bland människoran och deras misstänksamhet. Spelet verkar vara nästan helt fokuserat på dessa konflikter och passar utmärkt för en episk Krig mot Ondskan-kampanj. Trevligt är också att alla fraktioner rör sig i gråszonerna och har sin egen bild av vad Ondskan är.

Svagheter med spelet är för det första den obefintliga utgivningen, det något tunna regelsystemet (om man nu anser det vara en svaghet) och den relativt låsta spelvärlden.

IMM är spelets största fördel den mycket häftiga bakgrunden.

Se om du kan få tag på det lilla informationsbladet om Gemini (kanske finns kvar i någon spelbutik) där spelet sammanfattas bra.

weatherman - kanske man skulle pröva att spela Gemini med Dnd 3eds regeler?

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 
Top