Nekromanti gemini

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
jag tror att gemini är allmänt underskattat och feltolkat.
som jag ser det kan man inte spela gemini som man spelar EON eller Drakar och Demoner, man måste tänka om helt.

Det kan också vara så att som SL förstår man inte grejen med Gemini och tar bort den mörka och kusliga känslan över spelet.

T.ex om man möter en demon i slutstriden är det kanske inte tänkt att man ska så ner honnom det första man gör utan man ska uppmana personen (som demonen har tagit över) att kämpa
mot och på så sätt undvika att t.ex prinsen eller dylikt dör och ändå klara av äventyret på ett galant sett.

Let's face it,
Gemini rocks..<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Mambo on 2001-07-16 11:36.</EM></FONT></P>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
jag tror att gemini är allmänt underskattat och feltolkat.
som jag ser det kan man inte spela gemini som man spelar EON eller Drakar och Demoner, man måste tänka om helt.


Jag tror att många fler än du verkar tro redan har förstått det. Idén med "gotisk fantasy" är faktiskt inte så ruskans svår att begripa sig på - problemet (om man får kalla det det) är nog snarare att de flesta vill spela som i Eon eller DoD.

Det kan också vara så att som SL förstår man inte grejen med Gemini och tar bort den mörka och kusliga känslan över spelet.

Emellanåt kanske, men de flesta sådana lägger nog ifrån sig spelet redan när de läser det och upptäcker att det inte finns några balla monster att hacka på...

Själva grejen: Gemini är ett (ytterst välgjort) nisch-spel, avsett att spelas på ett visst sätt, av spelare med en viss smak. Sådana spel kommer nästan oundvikligen att dra till sig en liten skara inbitna entusiaster men lämna den breda publiken rätt ointresserad. Det bara är så, liksom.

Mitt favoritrollspel är också ett nisch-spel och brukar väcka precis samma reaktioner - några få blir heltända, de flesta uppskattar inte dess stämning eller den sortens scenarier det är gjort för - några försöker spela standardfantasy i det ändå och upptäcker att det bara inte funkar - och börjar istället lira nåt spel som tilltalar en bredare smak.

(Notera att spel som inriktar sig på en specifik stil, av nödvändighet också är mer begränsade och mindre flexibla än spel som Eon eller DoD, som ju kan spelas på många olika sätt och fortfarande fungera. Det är alltså inte fråga om "bättre" eller "sämre", bara en fråga om att nischa sig.)

--
Åke
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Jag beskrev Gemini för en kompis en gång som "Kult fast i fantasymiljö". Jag vet inte om beskrivningen är klockren men det går alldeles utmärkt att spela spelet enligt den mallen... Mörker, ångest och blod. Då blir det bra...= )

/Liner
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
hmm
ja det låter bra..

tycker fortfarande att det är jävligt bra though

Let's face it,
Gemini rocks..
 
Top