Nekromanti Gemini - vilken typ av rollspel?

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Re: Dark Fantasy?

Jag anser att Dark Fantasy kännetecknas av att skillnaden mellan gott och ont är tämligen vag, men att det finns en massa saker som är mer onda än goda. Något som dessutom kan sägas höra ihop med Dark Fantasy är att en lätt undergångsstämmning vilar över världen (något som sannerligen gäller för Gemini, med den förmörkade solen och det krig mot mörkret som närmar sig alltmer). Då Dark Fantasy ju mer eller mindre är synonymt med skräck och stämmningsrollspelande snarare än väpnade konfrontationer bör dessutom strider vara sällsynta i världar och äventyr som aspirerar på att vara Dark Fantasy (Gemini är för övrigt det enda rollspel som jag har stött på där det uttryckligen står att rollspersonerna ska få erfarenhetspoäng för att lösa konflikter utan våld).

/Odd
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Dark Fantasy?

<I>Jag anser att Dark Fantasy kännetecknas av att skillnaden mellan gott och ont är tämligen vag, men att det finns en massa saker som är mer onda än goda. Något som dessutom kan sägas höra ihop med Dark Fantasy är att en lätt undergångsstämmning vilar över världen</I>

Det där tyckte jag iofs lät som en rätt bra beskrivning på Warhammer Fantasy Roleplay, som jag knappast skulle beteckna som "synonymt med skräck"... (-:

--
Åke
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: Dark Fantasy?

Tja, tänker man efter så ÄR faktiskt warhammer-världen väldigt mkt Dark Fantasy. Ondskan som håller på att ta över hela världen och sånt där.
Det är bara det att inga av världens invånare verkar bry sig...

/Horus - RIP Blümchen
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Recensioner, fortfarande OT

Vet inte så mycket om varken Gondica eller Aristosoferna, är Aristosoferna för en totalitär stat?

Låg faktiskt och bläddrade i Wastelands igår, blev nästan lite sugen på att spelleda det... Byrr är riktigt häftiga och Hederlige Harry också!

"Det riktigt mysko var att han inte verkade vända sig mot att det fanns tyranniska arbetsläger i vad han tyckte var en kommunistparallell - det han opponerade sig mot var att arbetsläger framställdes som nånting dåligt....."

Sjukt... Det verkar blåsa rätt friskt med vänstervindar inom rollspelshobbyn, inget ont i det men det verkar som om vissa inte gillar rollspel som de finner vara mot deras ideologier (skulle man inte kunna uppskatta en fet actionrulle med agent 007 som nedkämpar onda kommunister bara för att man inte delar hans åsikter?). Syftar med detta rätt mycket på Bosses recension (läste den igår), där han antyder att commukids inte vill spela Gondica för dess "politiska inriktning"...

Till sist en fråga, har allvarliga planer på att skaffa Gondica, kommer det släppas mer material i bokform eller kommer det vara helt nätbaserat i fortsättningen?

weatherman
------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Dark Fantasy?

Oki oki.. Det var så han skrev.. Men det var så jag menade.. Ursäkta om mitt budskap nådde ända fram.
Har bara svårt att förstå varför denna recensent skall knyta samman allt som finns med i rollspel med verkliga världen. "Ahaa de är kommunister hela bunten".. "Aha kristen propaganda".. "Aha Sagan om Ringen handlar om anra världskriget"...

I'm just thinking aloud, is not thinking allowed?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Recensioner

Jo men Recensioner är ju tvugna att innehålla recensentens egna smak. Men han skall väl försöka lugna sig lite med sitt inblandande av ideologier och trosåskådningar (det har inget med tjuvittandet på kvinnor med underkläder att göra).

I'm just thinking aloud, is not thinking allowed?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Recensioner

<I>Men han skall väl försöka lugna sig lite med sitt inblandande av ideologier och trosåskådningar (det har inget med tjuvittandet på kvinnor med underkläder att göra).</I>

Tja, en <I>annan</I> recensent har ju kritiserat Gemini för att man sällan ser till några kvinnor i spelvärlden... (-:

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Recensioner, fortfarande OT

<I>är Aristosoferna för en totalitär stat?</I>

De vill inrätta sig själva som nya makthavare och tycker att de som motsätter sig dem ska undanröjas med våld, så jag antar det...

<I>det verkar som om vissa inte gillar rollspel som de finner vara mot deras ideologier</I>

Trots det verkar de inte ha nåt emot att spela i platser som Ereb Altor, styrda av enväldiga monarker som tillsätts genom arv... (-:

Blah - rollspel är och ska vara en hobby, tycker jag; börjar man betrakta det som ett politiskt åsiktsverktyg har man nog lyssnat lite för mycket på Piff&Puff. Jag är också rätt tveksam till om det verkligen skulle vara <I>användbart</I> som ett sådant, även om man försökte...

<I>har allvarliga planer på att skaffa Gondica, kommer det släppas mer material i bokform eller kommer det vara helt nätbaserat i fortsättningen?</I>

Bra fråga; all support för spelet kommer iaf i första hand att vara nätbaserad så länge det inte finns någon ny distributör värd namnet ute på marknaden. Det finns faktiskt diffusa funderingar på att ge ut en tryckt version av ett bestiarium som är under utveckling, men som det ser ut i nuläget kommer den först att bli en "Monsterboken Light" som PDF, och släpps eventuellt i en utbyggd version på papper nån gång senare. (Det vore ändå ingen bra idé att ge ut en sån just nu, med <I>Jorges Bestiarium</I> till DoD6 i antågande.)

--
Åke
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Recensioner, fortfarande OT

Nja, rollspel som propaganda är nog inte så värst effektivt. Finns för mycket fantasi och fri vilja däri. Spelar ingen roll om konstruktören skapar spelet för att vara på ett visst sätt. Folk spelar ändå som de vill och rätt ofta har de inte samma vision som konstriktören...

Men visst vore det kul om vi är hjärntvättade och handlar enligt Den Store Ledarens vilja. Och ledaren - det är Gary Gygax... :)

Vidare: Gondica
Tillbaka till Aristosoferna, har de någon mer koppling till kommunismen förutom att de är totalitära? Och vad betyder ordet Aristosof?

Och det kommer alltså ingen Gondica Kampanj inom en överskådlig framtid då... Vore ju skoj med mer världsbeskrivning, det är ju det som verkar riktigt tufft med Gondica. Men det som finns/kommer på hemsidan är ju gratis och det är ju väldigt ovanligt att ett svenskt rollspelsföretag är så pass snälla mot sina fans :) Smart taktik också, eftersom det publiceras så lite tryckt måste man ju hålla kvar intresset för produkten oxå...

Hmm... Borde inte du ha admin-status på Gondica-forumet?

weatherman
------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Weatherman on 2001-07-20 17:16.</EM></FONT></P>
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Recensioner

Jovisst är det oundvikligt för en recensent att inte inkludera sin egen smak, men det är ju viktigare att berätta om spelets värden och förutsättningar. Eget tycke kommer IMM i andra hand. Jag anser att en recensions viktigaste uppgift är att upplysa allmänheten så de kan bilda en egen uppfattning, Bosses recension är enligt mig snarare ett kåseri...

Trosåskådning :gremlaugh: kul!

weatherman
------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Dark Fantasy?

Sagon om Ringen? Andra väldskriget? Har han verkligen sagt det?!

weatherman
------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Re: Dark Fantasy?

Warhammervärlden påminner i varje fall väldigt mycket om vår värld, vilket någon tidigare skrev var känneteckande för dark fantasy. Den påminner faktiskt så mycket att man i princip kan använda en karta över Old World istället för en över Europa, eller vice versa, utan att skillnaden blir särskilt stor... ;-)
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Re: Dark Fantasy?

Warhammervärlden påminner i varje fall väldigt mycket om vår värld, vilket någon tidigare skrev var känneteckande för dark fantasy. Den påminner faktiskt så mycket att man i princip kan använda en karta över Old World istället för en över Europa, eller vice versa, utan att skillnaden blir särskilt stor... ;-)

/Odd
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Recensioner, fortfarande OT

Justja, glömde den här.

<I>Tillbaka till Aristosoferna, har de någon mer koppling till kommunismen förutom att de är totalitära?</I>

(tänka...) Om man nu vill så kan man säkert göra en Marx-parallell av att de baserar sin ideologi på en död filosof som förmodligen inte skulle ha känt igen sina idéer i det de håller på med.
Men det kan man återigen säga om Hitler (Nietzsche) också...

<I>Och vad betyder ordet Aristosof?</I>

(tänka HÅRT...) Det var Anders som tog fram namnen, så nu är jag ute på gungfly, men 'arista' har jag för mig betyder skörd, att skörda... och 'sofi' är ju en vis man, tänkare.  "De visa som skördar (frukterna av sitt arbete)", typ. Det <I>är</I> ju de själva som har hittat på namnet.

Hmm... "The Wise Reapers"?

<I>Smart taktik också, eftersom det publiceras så lite tryckt måste man ju hålla kvar intresset för produkten oxå...</I>

Framför allt är det inget <I>kul</I> att skriva grejor som sen bara samlar damm på hårddisken där ingen ser dem.

<I>Hmm... Borde inte du ha admin-status på Gondica-forumet?</I>

Jag har för mycket testosteron för sånt; då skulle jag bara vara frestad att låsa trådar så fort nåt pucko inte håller med mig. (-:

--
Åke
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Recensioner, fortfarande OT

"Justja, glömde den här."
Ingen fara på taket...

"(tänka HÅRT...) Det var Anders som tog fram namnen, så nu är jag ute på gungfly, men 'arista' har jag för mig betyder skörd, att skörda... och 'sofi' är ju en vis man, tänkare. "De visa som skördar (frukterna av sitt arbete)", typ. Det är ju de själva som har hittat på namnet."

Aha. Då kanske aristokrat betyder "person som får andras skörd" :)

"The Wise Reapers"
Låter som ett universitetsbaserat MC-gäng!

"Jag har för mycket testosteron för sånt; då skulle jag bara vara frestad att låsa trådar så fort nåt pucko inte håller med mig. (-:"
Skulle nog känna samma frestelse. Makt korrumperar...

Justja, kom på en anledning till varför Byrr skulle kunna kopplas till kommunister, på s.105 jämförs de med Stalin (Djingis Khan också iofs...). Undrar varför kommunister inte gillar när man säger att Stalin var ond?

weatherman
------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Recensioner, fortfarande OT

Aha. Då kanske aristokrat betyder "person som får andras skörd" :)

Rättelse: Nu har jag frågat Anders, och jag blandade ihop "arista" (latin) med "aristo" (grekiska) som helt enkelt betyder "bäst" - aristokrater är "de som härskar bäst".
Så ordet 'aristosof' betyder kort och gott... "besserwisser".

Hr Blixts humor är snustorr men oftast j-igt träffsäker. (-:

--
Åke
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Recensioner, fortfarande OT

Kul! Dessutom liger ordet aristosof jävligt bra i munnen...
Har förstått att det finns en motsvarighet till latin i Gondica, finns det en dito till grekiska också?

Här kommer en fråga jag klurat länge på men aldeles glömt av: Varför heter spelet Gondica?

Usch vad frågvis jag är!

weatherman
------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Recensioner, fortfarande OT

Vad i... Jag <I>skickade</I> ett svar, men det dök aldrig upp här.
Nå, provar igen. Om det plötsligt dyker upp en dublett här imorron eller nåt så får ni väl slå mig...

<I>Har förstått att det finns en motsvarighet till latin i Gondica, finns det en dito till grekiska också?</I>

Jo; det är en gammal Blixt-grej som man även känner igen från Ereb, att jordiska språk används för att <I>representera</I> olika fantasyspråk - helst såna som haft en liknande roll i verkligheten. Latin och grekiska används för att representera de forntida språken azuli och daladh.

<I>Här kommer en fråga jag klurat länge på men aldeles glömt av: Varför heter spelet Gondica?</I>

Han tog helt enkelt två namn från verkligheten - kontinenterna Pangea och Gondwanaland från dinosauriernas tid - och gjorde om dem lite. Världen heter Gondica, och dess primära kontinent Pangaia.

En rolig detalj är att om man gör en sökning på nätet efter namnet så kan man hitta en person (ingen aning om det är en kille eller tjej) som <I>heter</I> Gondica Nguyen... (-:

<I>Usch vad frågvis jag är!</I>

Tja... Du har inte funderat på att ta frågorna till Gondica-forumet istället? (-:

--
Åke
 
Top