Nekromanti Gemini - vilken typ av rollspel?

aldur

Veteran
Joined
14 Jul 2001
Messages
17
Location
Falköping
Jag undrar vad Gemini är för storts rollspel. Är det ett rollspel i fantasymiljö med allt vad det innebär, eller är det ett som utspelar sig i en medeltida "riktigt" värld (utan tomtar och troll, orcher osv.)?

Orkar inte läsa mig till det utan det är lättare att fråga :)

Nothing but Metal is eternal
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Tja.... man skulle kunna säga att Gemini är ett fantasy spel som utspelar sig i en fantasy värld som inte är lika otrolig som DoD (inga drakar eller liknande) men inte heller helt och hållet realistisk. Dessutom tycker jag att det innehåller en aning skräck, det beror förstås på hur man spelar spelet så alla håller säkert inte med mig på den punkten.

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Jag skulle vilja säga att det är en medeltida värld med fantasy inslag. Det är långt från "standard" tolkien inslag när det gäller dvärgar och alver dock. Gemini innehåller versioner av dessa två raser som är mer eller mindre unika. De raser som finns är människor, dvärgar, alver, och sedan mörkrets demoner.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
Gemini spelas i en värld helt utan skumma monster och liknande utan en värld som består av de 3 "grundraserna":
Människor, Alver och Dvärgar
Man har dock gjor om raserna från vad som anses normalt..
Magin och sådant fungerar inte heller som "normalt" eftersom en magiker är alltid ond. m.m

Det hela är en kamp mellan ondskan och godheten i en väld full av intriger, föräderi och vänskap..
Hmm låter lite som en såpa.

Mörkrets vrede är min bundsförvant.
Malachdrim
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Geminis värld är snarare en medeltida värld med fantasyinslag än en renodlad fantasyvärld. Det förekommer inga monster eller liknande, de enda "avvikande" varelser som finns är järnalverna, dvärgarna och demonerna. Världen påminner mycket om dne historiska medeltiden på flera sätt, bland annat så påminner Kyrkan mycket om den katolska kyrkan under inkvisitionens dagar.

Gemini kan även beskrivas som "Dark Fantasy". Mörkret har släppts löst och växer ständigt i styrka och inflytande. De tre släktena, människor, dvärgar och järnalver, är alla djupt splittrade. Ingen kan sägas vara riktigt god, eller riktigt ond. Sedan mörkret släpptes fritt är solen ständigt förmörkad, vilket gör att en kuslig halvdager ständigt råder. Allt detta ger världen en lätt undergångsstämmning och en mycket mörk underton, och gör Gemini mer lämpat som skräckrollspel än som traditionellt fantasyrollspel i stil med till exempel Drakar och Demoner.

/Odd
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Dark Fantasy?

Jag tycker inte att Gemini är ett spel där det finns en god eller ond sida. För hur god är Kyrkan egenteligen? Inte särskilt. Och hur ondskefullt är mörkret... är det "ondare" än kyrkan? hmmmm
Nä det är en intressant och förmörkad värld där det "goda" och det "onda" är enskilda människors olika åsikter.
Att dra en parallel till att det antingen är gott eller ont fungerar inte särskilt bra i Gemini. Hellre då att säga att nästan alla är onda.

Dark Fantasy är väl annars något som man kan förknippa med lite mer jordnära fantasy. Medeltidskänsla, mörker, regn, lera, smuts, en förmörkad sol, och så vidare. Samt att det inte finns några jättesnälla och trikåklädda nissar som luktar på blommor och är genomgoda. Men vad Dark Fantasy är beror nog på var och ens åsikter.

I'm just thinking aloud, is not thinking allowed?
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Dark Fantasy?

"Att dra en parallel till att det antingen är gott eller ont fungerar inte särskilt bra i Gemini. Hellre då att säga att nästan alla är onda.
"

Som i vår värld då /images/icons/wink.gif

Jag skulle säga att Dark Fantasy är någonting som är mer likt vår mörka historia, lägga det i en annan värld och lägga till lite fantasyelement som magi och andra arter och raser.

weatherman
----------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Dark Fantasy?

Ja som vår värld.. Det var någon recensent som kritiserade Gemini för att den avbildade kyrkan på ett sådant sätt så att den sågs som god men egenteligen var ond? Allså han klagade på det (den recensionen finns någonstans här på Rollspel.nu). Fast han är väl den typen av rollspelare som föredrar klassiska AD&D äventyr där gott och ont är som svart och vitt.

I'm just thinking aloud, is not thinking allowed?
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Dark Fantasy?

Hmm... Gillar överlag inte recensioner, på tok för mycket egen smak som spelar in i de flesta fall...

Ond/Gott - Svart/Vitt, ser inget fel med att spela så, kan vara kul att göra det enkelt och utan en massa moralpanik ibland...

weatherman
--------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD


det är helt klart ett rollspel värt att spela.
det är ett spel med en unik "stämning" i

Let's face it,
Gemini rocks..
 

aldur

Veteran
Joined
14 Jul 2001
Messages
17
Location
Falköping
Ok, tack för svaren. Det verkar rätt intressant, ska ta mig en titt på det en dag när jag har möjlighet. Kan säkert bli intressant att spela.

Nothing but Metal is eternal
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Dark Fantasy?

<I>Det var någon recensent som kritiserade Gemini för att den avbildade kyrkan på ett sådant sätt så att den sågs som god men egenteligen var ond? Allså han klagade på det</I>

Nja... Han skrev så här:

<BLOCKQUOTE>"Speciellt avsnittet om kyrkan känns för mig som ett mindre helvete eftersom det där uttryckligen står att den Ende finns och har rätt, inkvisitionen gör ett bra jobb och bönderna som revolterar är en dum pöbel. Detta hade väl varit okej om det inte vore för att Geminis kyrka påminner så mycket om våran egna historia att man genast kopplar till detta (till exempel den sjuka inkvisitionen som tog livet av fruktansvärt många oskyldiga människor) och får en dålig eftersmak av detta. Även om Johan Sjöberg (författaren av Gemini) inte är trogen kristen så får man då det intrycket, och precis som jag inte gillar hur Anders Blixt lagt in sin politiska åsikt i Gondica (som jag också kommer att recensera här på www.rollspel.nu) gillar jag inte de religiösa åsikterna som finns i Gemini."</BLOCKQUOTE>Recensenten tolkade med andra ord Gemini som <B>kristen propaganda</B> och att det som står i den om kyrkan ska läsas som en bokstavlig sanning... (Hans påstående om politik i Gondica har fö också dissikerats rätt grundligt på Gondica-forumet; det bygger på förmodade paralleller som inte finns där.)


I början av recensionen finns också en brasklapp om att han egentligen inte gillar genren för att han är less på fantasy, och
<BLOCKQUOTE>"Om jag sedan "måste" spela fantasy så spelar jag då helst mörk fantasy (den är mindre "klyschig" och ligger närmare skräck rollspelen, min egen favoritgenre).</BLOCKQUOTE>Vilket får åtminstone mig att undra vad han egentligen tolkade Gemini som...

--
Åke
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
För att lägga till en personlig åsikt angående Dark Fantasy. För att visualisera min åsikt.
Om normal fantasy är boxning med boxningshandskar och regler, då är Dark Fantasy boxning utan handskar och regler.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Recensioner

Vad var det för paraleller han hittade? Har hört någon mer som hävdar att Anders Blixt "prackar" på sina på ideal på rollspelare. Piff & Puffism i mina ögon...

Som jag tidigare sagt, allt för många recensoiner innehåller för mycket av recensentens egna smak (läst DN:s jämförande recension av Eon, Gondica, och DoD:Chronopia? huja).

weatherman
------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Du menar alltså att Dark Fantasy gör ondare? /images/icons/smile.gif

Rätt lätt att se om ett rollspel gör anspråk på att vara Dark Fantasy; Omslag med mörka färgtoner, bild med mörk stämning (alltså inte Royo!) och titeln skriven med en kryptisk font.

IMM är Dark Fantasy Fantasy (dvs. annorlunda historisk värld med inslag som andra arter och magi) mer lik vår historia och att man saxar ur de flesta muntra element som kan uppstå. En överhängande ondska skulle inte skada. En Kampanj i Nidland skulle helt klart vara Dark Fantasy och IMM är Chronopia Dark Fantasy (dessutom är båda signerade Sjöberg!)

weatherman
------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Jag menar att i Dark Fantasy behandlar man inte världen med silkesvantar. Världen är precis lika ful och hård som vår egen. Spelarna är inte automatiskt hjältar som vadar igenom horder av fiender eller är immuna mot sjukdomar. Kort sagt, Dark Fantasy är som vår egen historia, mörk, hård och fylld av hemskheter. Detta behöver inte vara sammankopplat med att det är mörka bilder, mörkt (bokstavligen) ute osv. Detta är snarare ett sätt vissa spelproducenter har valt för att försöka försätta spelare i en speciell mörk stämning som annars krävs mycket text och ROLLspelande att uppnå.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: Dark Fantasy?

Det står ju t.o.m. i boken att texterna om kyrkan är skrivna ur kyrkans eget perspektiv, dvs. inte ur en objektiv 00-talsmänniskas, och absolut inte ur Cells.

/Horus - RIP Blümchen
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Recensioner (OT)

<I>Vad var det för paraleller han hittade?</I>

Han beskrev aristosoferna så här:

<BLOCKQUOTE>"Aristoferna <I>(sic!)</I> är på många sätt och vis skurkarna i Gondica och parallellerna till vår världs kommunister är svår att missa. Aristoferna är nämligen extremt i sina åsikter och vill störta ned den rådande ordningen och skapa ett nytt perfekt samhälle ("deras utopiska ideal" är en formulering som man ofta råkar på i Gondica)."</BLOCKQUOTE>Notera att med den definitionen skulle man kunnat kalla Hitler och Pinochet för kommunister också... Aristosoferna är magiker som vänder sig mot (vad de anser är) Gondicas utveckling mot ett teknologiskt, mindre andligt samhälle, och vill ersätta det med ett där man använder magi för att manipulera och förändra levande ting - storymässigt sett ligger de närmast klichén om galna vetenskapsmän ("Med dessa varelser som jag odlat fram kommer jag att behärska världen. Bwuaahahaa!!"). Idén var helt enkelt att hitta några andra standardskurkar än de rätt uttjatade onda kultisterna.

<I>Har hört någon mer som hävdar att Anders Blixt "prackar" på sina på ideal på rollspelare. Piff & Puffism i mina ögon...</I>

Jo, det var nån här på forumen häromåret som påstod att de utomjordiska byrr i Wastelands (som samhälleligt är närmast att jämföra med det gamla feodala Japan) var en kommunistisk allegori eftersom de fångar människor och spärrar in dem i arbetsläger.  Det riktigt mysko var att han inte verkade vända sig mot att det <I>fanns</I> tyranniska arbetsläger i vad han tyckte var en kommunistparallell - det han opponerade sig mot var att arbetsläger framställdes som nånting <I>dåligt</I>.....

--
Åke
 
Top