Nekromanti GEMINI SUGER!

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Gemini är det sämsta spel jag någonsin spelat. Reglerna suger (färdighetssystemet är uselt, och stridssystemet skulle jag inte ens peta på med en lång pinne) och världen är tråkigt svart/vit.

Jag förstår inte vad folk överhuvudtaget ser i spelet. Om det nu ens förtjänar att kallas spel.

/Horus - RIP Blümchen
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Den åsikten får du själv stå för, personligen så tycker jag spelvärlden uppväger 80% av spelets brister i regelsystemet. Och de regler jag inte är förtjust i ändrar jag, så enkelt är det.

Personligen så anser jag att det är ett av de få spel som är skrivna för oss lite äldre spelare, inte för totala nybörjare. Med detta menar jag att det inte är skrivet för att ha en vrålhög "häftighetsfaktor".


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
"Gemini är det sämsta spel jag någonsin spelat."(Klipp)"Jag förstår inte vad folk överhuvudtaget ser i spelet. Om det nu ens förtjänar att kallas spel."

Ojdå, och ändå ville du vara med och arbeta med Crenel modulen?

Jag förstår för övrigt inte varför någon gör sig besväret att posta ett sådant obetydligt meddelande utan något som helst konstruktivt innehåll. Hatar du spelet så mycket att du bara måste berätta det för någon?

Nej, lägg ner.

"Is that thunder, or are you just rolling damage"? - Sett på WebRPG
 

Robert_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
28
Location
Umeå (eller Övik)
Ojsan, vilken urladdning.

Vad är det hos stridssystemet och färdigheterna som du inte gillar? Vilka förändringar skulle du vilja göra, och varför då inte göra dem? Som jag ser det existerar det inte direkt något perfekt system, utan det är en frågan om att låta spelare, spelledare, spelvärld och system växa samman över tid med små förändringar här och där.

Det jag ser som bra med världen är att den just inte är svart/vit. Den är visserligen mörk och har sina "ondingar", men den möjliggör också ett bredare beskrivningsperspektiv och en gråskala där man faktiskt kan förstå varför folk gör som de gör.

- Robert
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Varför...

..måste vissa helt enkelt skriva totalt okonstruktiva inlägg mot vissa spel (jag har för mig att jag såg något liknande nyligen) istället för att lugnt och sansat fram föra VETTIG kritik på ett hyfsat sätt?

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Konstruktiv kritik i all ära, men att bara spy galla på något utan att ens motivera varför man tycker som man tycker är inte särskilt intelligent, och det lär inte vinna en någon större respekt och akting precis. Jag ämnar trots detta försöka bemöta Horus lösryckta påståenden. För det första, varför skulle spelvärlden vara svart-vit? Majoriteten av världens befolkning bor ju i fursteprovinsterna och tror sålunda varken på gud eller på mörkret, och dessutom så beskrivs ju faktiskt mörkret och dess historia ur mörkrets synvinkel i kapitlet om det i grundboken. Mörket har trots allt lyckats ta över en hel provins, så helt jätteförkastligt kan det ju inte framstå som, i så fall skulle inte så många männiksor förlja det av egen fri vilja. Personligen så tycker jag att mörkrets budskap mest påminner om nyliberalismens... För övrigt så är inte kyrkan alltför trevlig heller, inkvisitionen använder sig ex. av ganska brutala metoder och har varit ännu värre en gång i tiden och ordensriddarna mosar väl alla som gör ett seriöst försök att tänka själva. Kyrkan i Gemini påminner ju om den i Europa när den var som väst, med häxjakter och hela köret, varför den inte framstår som så värst jättetrevlig den heller. Vad gäller stridssystemet så är det väl ungefär samma system som gamla hederliga äventyrsspel hade i ex. klassiska DoD och Kult, och min rent personliga åsikt är att det är det enda system i dag som lyckas med att vara extremt snabbt utan att vara orealistiskt. Angående färdighetssystemet så tycker jag att det är klart mycket bättre med breda kunskapsområden istället för de snäva färdigheter som fanns i ex. DoD (som exempel kan tas att man hade en separat färdighet för varje vapen-Hur stor är egentligen skillnaden mellan ett bastardsvärd och ett bredsvärd). Att en rollperson kutar runt med FV 18 i något svärd och FV 2 i sköld och slagsmål är bara orealistiskt. För övrigt är inte systemet något absolut, Gemini har en exremt cool värld och ett system som i varje fall i stort är jävligt bra. Är det något man inte gillar är det bara att ändra på det helt enkelt, jag betvivlar att Cell kommer och slår dig för att du bestämmer att det ska finnas fler färdighetsområden e.dyl. Själva huvudsaken med Gemini är ju ändå världen, sedan kan folk sitta och köra med alltifrån Mutant 1-systemet till Eon regler utan att någon blir särskilt irriterad över det.

"När allt kommer omkring är det äventyret som betyder något"-Gertrude Stein

/Odd



/Odd
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Heureka

O Yes... Du låter ungefär som mig när jag kritiserar Drakar och Demoner ver 6.. Fast DoD Suger Ju Bologny och det är ju värre än något.
Så du gillar inte Gemini. Synd för dig, jag tycker att det är ett underbart spel. Om man bara Ändrar lite saker som vapenskada, alver & Dvärgar osv..
Men annars helt underbart,.

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Därför...

Vissa får tillfredställning av att spy galla över spel som de anser vara dåliga.. Personligen så njuter jag verligen av att klaga på spel som gamla Dungeons & Dragons och nya Drakar & Demoner.. Och där blev kanske inte kritiken så vettig (fast å andra sidan inte svaren heller.

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Varför inte bara ändra själv svaret.

Jag tycker förvisso att Horus inlägg var en aning omotiveat och han kunde ha tagit upp en del mer fakta om vad han inte gillade.
Men det ständiga standardsvaret när någon inte gillar något i regelsystemet är att han skall göra om det. Det är faktiskt lika konstruktivt som att spy galla över hur dåligt spel är utan att förklara varför.

Till exempel nya DoD som jag klagat rejält på så är det vanligaste svaret : ändra själv. Även på regler som är stora frågetecken... Skall man behöva ändra hela spelet?

I Gemini (ett av mina favoritspel) så har jag ändrat en hel del.. Bland annat tagit bort den fasta vapenskadan (så att man kan få en skråma av en tvåhandsyxa).



Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Ojdå, och ändå ville du vara med och arbeta med Crenel modulen?

Det kanske var så att han var sugen att jobba med Crenel modulen innan han testat Gemini. Eller så kanske han ville sänka spelet något.
Personligen så skrev jag och en kamrat ett mail och erbjöd oss att frilansa för Riotminds.. Men sedan så kom spelet ut och efter att ha tittat i det så ändrade jag ganska snabbt uppfattning.

Eller... så kan det vara så att Horus är avundsjuk för att han inte fick jobba med modulen och därför hatar Gemini.. ja svaren är många.

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 

Robert_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
28
Location
Umeå (eller Övik)
Re: Varför inte bara ändra själv svaret.

Blasphemy har naturligtvis rätt i att ett man inte ska behöva ändra allt i ett rollspel för att få det bra. Är ett spel bra gjort skall man i stort sett inte behöva ändra på någonting. Fast å andra sidan är också smaken synnerligen delad, vilket innebär att man inte alltid kan få allt man vill ha. Rollspel är inte billiga (i jämförelse med den generella rollspelarens inkomster) och när man köpt något och ser att man inte gillar det blir man förstås arg och jag tycker faktiskt att man på något sätt ska ha rätt att få häva ur sig det någonstans - helst till förstående kompisar eller liknande. Att få ur sig ilskan är en förutsättning för att kunna ta sig vidare till en nivå där man kan göra någonting åt problemet.

Gillar man världen och hatar systemet är det inte mycket att göra något då värld och system för det mesta är starkt sammankopplade (vilket jag tycker är något bra). De flesta system som jag mött på har dock varit sådana som jag kunnat leva med och det är nog tyvärr det enda man kan göra förutom att skriva ett eget system eller byta till ett annat.

-Robert
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
The truth uncovered

Jag har ett erkännande att göra: JAG LJÖG!
Jag gjorde mitt inlägg för att få igång en diskussion på det här forumet. Det hade ju för f-n inte gjorts ett enda inlägg på en hel vecka! Sanningen är den att jag älskar vartenda litet ord i Gemini. Gemini är fantastiskt, underbart. Hoppas ni inte är sura på mig.

En sak som är ganska intressant dock är att en del verkar ta kritik mot Gemini väldigt personligt.

/Horus - RIP Blümchen
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
psykologiska experiment

Men så var det inget experiment heller.

/Horus - RIP Blümchen
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: The truth uncovered

"en del verkar ta kritik mot Gemini väldigt personligt."

Jo. Skulle även vilja påstå att ett meddelande blir bemött med samma attityd som det är skrivet i.

"Is that thunder, or are you just rolling damage"? - Sett på WebRPG
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Varför inte bara ändra själv svaret.

Är ett spel bra gjort skall man i stort sett inte behöva ändra på någonting.

Oj... Då finns det inte många bra gjorda spel. Inte något faktiskt. Enda chansen är ju att skriva spelet själv.

/Azagthoth
 

Robert_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
28
Location
Umeå (eller Övik)
Re: Varför inte bara ändra själv svaret.

Vad jag menar är att det inte finns ett spel/system som passar alla. Det enda man kan göra, som du säger, är att skapa ett eget system, men det innebär också att du måste samsas med de personer som ska spela spelet vilket gör att det inte heller då kan bli perfekt.

Men, perfektion må vara eftersträvansvärt, men det är också i stort sett omöjligt att uppnå vilket innebär att man faktiskt får ta och nöja sig med de produkter som finns (vilka f.ö. är mycket välskrivna och bra). Även solen har sina fläckar, eller vad man nu säger.

-Robert
"Pengar är bara snålhet som lämnar kroppen"
 
Top