Geekpodden gör liveinspelning av avsnitt 300!

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Hej alla forumiter!
Jag behöver er hjälp.
Jag har fått uppgiften att sitta med vid live-inspelningen av Geekpoddens 300:ade avsnitt 26/2. Där ska jag snacka 10-15 min om vad som är aktuellt i rollsvärlden just nu.
Jag har några saker som jag redan funderar på att väva in förutom rena nyheter tex:

Samtidigt som Fria Ligan släpper nya ”The one ring” och en TV serie är på g har filmrättigheterna lagts ut till högstbjudande. Vi lever i en tid där upphovsrätter löper ut och blir allmän egendom. Ganska nyligen hände detta med Nalle Puh och 2023 händer samma sak för Sherlock Holmes. Jag tycker mig se en trend där rollspel jagar fräcka IP, men hur kommer det påverka rollspel att verk blir allmän egendom. Är det ok att göra Sherlocthulhu Holms tex?
Kommer vi svämas över av märkliga crossovers etc?
(Sedan kommer jag fråga publiken om det finns några IP/verk som dom skulle vilja se som rollspel)

Har ni några bra bra idéer eller bara vanliga rollspelsnyheter som kan vara värda att nämna får ni gärna posta dessa i denna tråd!

91526720-84AB-4FFE-9ED8-DEBDF5C8F704.jpeg
 
Last edited:

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Ps. Om någon kring Trollhättan har en X-Wing pilothjälm att låna ut 🥰
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Ok, jag har en spaning som jag säkert nämnt förr. Det är knappast en trend än, så det kanske inte duger för syftet, men ändå.

Jag är rätt övertygad om att fler rollspel kommer gå mot att producera färdiga helhetsupplevelser i stil med kampanjinriktade brädspel. Det vill säga sälja ett upplägg där du får regelsystem, rollpersoner och en fullt utarbetad kampanj skräddarsydd för sammanhanget (gärna med många fina handouts med högt produktionsvärde). Samtidigt kommer de kapa bort RP-skapande, överflödig spelvärld och gör-det-själv-vägledningar. Sådant finns i så fall i alternativa produkter. Dessa blir en slags förbrukningsvara som inte självklart lägger grunden för vidare spel på egen hand, utan istället köper man en ny uppsättning av samma slag.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Ok, jag har en spaning som jag säkert nämnt förr. Det är knappast en trend än, så det kanske inte duger för syftet, men ändå.

Jag är rätt övertygad om att fler rollspel kommer gå mot att producera färdiga helhetsupplevelser i stil med kampanjinriktade brädspel. Det vill säga sälja ett upplägg där du får regelsystem, rollpersoner och en fullt utarbetad kampanj skräddarsydd för sammanhanget (gärna med många fina handouts med högt produktionsvärde). Samtidigt kommer de kapa bort RP-skapande, överflödig spelvärld och gör-det-själv-vägledningar. Sådant finns i så fall i alternativa produkter. Dessa blir en slags förbrukningsvara som inte självklart lägger grunden för vidare spel på egen hand, utan istället köper man en ny uppsättning av samma slag.
Guerilla gaming? In o ut, testa nytt hela tiden.
Passar nog en viss thp av spelare?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Guerilla gaming? In o ut, testa nytt hela tiden.
Passar nog en viss thp av spelare?
Det tror jag inte nödvändigtvis. Min bild är att konceptet nog skulle kunna rymma rätt matiga kampanjer på 20 spelmöten eller så. Det snabba ligger snarare i att inte behöva preppa (men utan att behöva improvisera).
 
Top