Nekromanti Ge ut nördig fantasy eller Scifi?

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Ifall man skulle skriva en fantasy eller scifi roman. Vilka förlag ger ut den typen av böcker?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Oj, många gör det - iaf någon enstaka bok. Få förlag för skönlitteratur i dag är särskilt "nischade". (Eller, små förlag är ofta väldigt nischade, men större förlag ger numera ut mycket mer SF/fantasy än någonsin tidigare - de har lärt sig att det säljer, iaf ibland, och ser det inte längre som "oseriös litteratur"...)

En ganska bra lista finns här: https://rebeccamortberg.wordpress.com/2015/01/01/forlagslista-2015/

Jag har hamnat på den ett par gånger, när jag sökt info om olika förlag. (Hon uppdaterar den dessutom varje år.) Den är en bra utgångspunkt, men beskrivningen är inte särskilt detaljerad, så kanske du behöver kopiera den och rensa från tex rena faktaboksförlag mm och sen systematiskt gå igenom de som ger ut skönlitteratur. (Av deras utgivning kan en ju se om de gett ut SF/fantasy tidigare eller tycks undvika de genrerna.)

En annan variant är att leta fram topplistorna över mest sålda titlar, från tex Bokus eller så, om du kan sortera på genre där. (Vill minnas att det inte går med Förläggarföreningens statistik, och den brukar vara förlagsvis, inte boktitelvis - så den är nog inte användbar.) Då ser du ju vilka förslag som ger ut - vilka som säljer mest är kanske inte egentligen viktigt, men däremot att förlagen ger ut böcker inom det området. Det ger en fingervisning om att de kan vara intresserade av fler manus inom området.

Det är de tips jag kan komma på, på rak arm.
 
Top