Ge mig tips på bra,billiga och enkla att tillreda drinkar.

De bästa klassikerna har ju redan nämnts, men eftersom du uppenbarligen klarar Cuba Libre så borde du klara att blanda en Dark 'n Stormy också: Rom och ginger beer. Fast det hänger ju på att man inte avskyr ingefära då.
Guldkant är också en sötsliskig klassiker: Lika delar konjak och punsch.
En klassiker som jag kör är att blanda ihop en 6a av bourbon eller blended whisky med punch. Beroende på om man föredrar sötman från punschen eller ej så kan man skifta i förhållandet mellan de två.
Typ Tullamore dew + punch eller Bulleit + punch.

skämt åsido, om du inte är nån GT-fantast tycker jag du ska ge gin+grape tonic en chans, dra inte i för mycket gin eller köp en tropical gin eller dylikt, funkar med pink gin eller befeeter/gordons oxå. Ett av mitt livs största fiaskon (ja jag är bortskämd medelålders vit man osv) var när min farfar skulle ge mig min första GT, han drack GT närmast religiöst varje fredag, och den smakade fan. När jag testade att byta ut Indian Tonic mot Grape öppnade sig en ny värld.

En klassiker som jag kör är att blanda ihop en 6a av bourbon eller blended whisky med punch. Beroende på om man föredrar sötman från punschen eller ej så kan man skifta i förhållandet mellan de två.
Typ Tullamore dew + punch eller Bulleit + punch.
Oj oj oj, har ju inte ens tänkt tanken på att blanda punsch och whisky, samtidigt som jag ohämmat befläckat konjak med alla möjliga likörer (Benedictine funkar galant), måste ju provas! Ikväll blev det dock en Negroni, för jag hann inte läsa tråden innan…

skämt åsido, om du inte är nån GT-fantast tycker jag du ska ge gin+grape tonic en chans, dra inte i för mycket gin eller köp en tropical gin eller dylikt, funkar med pink gin eller befeeter/gordons oxå. Ett av mitt livs största fiaskon (ja jag är bortskämd medelålders vit man osv) var när min farfar skulle ge mig min första GT, han drack GT närmast religiöst varje fredag, och den smakade fan. När jag testade att byta ut Indian Tonic mot Grape öppnade sig en ny värld.
En anekdot som jag inte kan sluta dra är att det dröjde många år för mig att inse att jag faktiskt gillar gin. Det var tonic jag inte var så förtjust i, visade det sig.

Kenneth Burke brukade, enligt legenden, dricka en drink kallad en ”Burka” som är 3 fjärdedelar vodka och en fjärdedel burbon. Den är helt okej!

Old fashioned. Bourbon, lite socker löst i vatten, några droppar angostura bitter, med is. Eftersom man använder ett par droppar bitter åt gången räcker en flaska hur länge som helst.

Margarita. 2 delar tequila, 1 del cointreau, 1 del limejuice, skakas med is.

Last edited:
Om man vill ha något större att släcka törsten med så kan man piffa upp den vanliga ölen genom att göra en Snakebite med lika delar öl och cider, och kanske en skvätt saft eller likör för att leka med smaken.

Back