Nekromanti Ge mig förslag till den kommande andemodulen...

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Med eller utan c?

Om det nu hade varit så enkelt att Schamanerna är de enda som nyttjar andeplanet (förutom undantaget drakarna som tidigare nämnts).
Det har jag inte påstått att de är. Jag har påstått att de flesta som i mitt Mundana har någon möjlighet att nå drömplanet gör det medelst schamanism. Dvs att jag tycker att det huvudsakligen ska vara schamaner som sysslar med drömvandring. Därav mina namnförslag.

Ska man följa mönstret från V&N borde väl det självklara namnet på modulen vara 'Andar och schamanism', eller 'Andeväsen och schamanism', förstås?

Alla anderesare sysslar väl inte med att försätta sig själva i trance, långt ifrån, men eftersom man kan förmoda att majoriteten gör det tycks mig 'Schamanism' ändå som ett relativt gott begrepp att rama in det hela med. Sedan uppkommer givetvis frågan om det ska stavas med eller utan 'c', vilket redan låtit märkas i den här tråden. Hur förhåller sig svenskan till det egentligen?

- Ymir, som alltid stavar 'schaman' md 'sch'.
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Med eller utan c?

Själv tycker jag att det ser snyggare ut utan C, men neogames använder C. Och i ordboken fungerar bägge stavningarna.

// Radagast
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Ironi eller?

På releaseplanen så stavas det med 'sch'.

Om det du skrev var ironi så ursäktar jag att jag inte uppskattade det.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Ande & Spiritsm - Andeplanets Invånare ( namnet en kombination av "XXX & XXX" som frekventeras i Eon, samt det epitet man giver de olika raserna i deras respektive moduler)

Andar - Drömvandrarens Herdar (har jag missuppfattat Andens roll?)

Andeplanet - De rastlösas boning

Andar & Spöken - De motvilliga tjänarna (i minst två av kapitlen tages Dödens rike upp enligt visionen, samt ett kapitel som uttryckligen sägs innehålla "allt från spöken till gengångare")


Lite fler förslag från mig (Titlarna i sig kanske inte är så nydanande, men undertitlar behövs för boken=)
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Vad är qadosh? Den eviga frågan...

jag har lät den tråden och många andra men jag skulle upskatta en samanhängande oficiell förklaring
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
"Lite fler förslag från mig (Titlarna i sig kanske inte är så nydanande, men undertitlar behövs för boken=)"

Undertitel? och gå ifrån Neogames sätt att namnge sina moduler? De enda som har undertitlar är deras rasböcker (Dvärgar, Alver och Tiraker) samt religionsmodulen.

// Radagast
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Jag tycker att undertitlar behövs för den här boken då man faktiskt beskriver så mycket om så många olika saker. Därför kan man lättare få folk att förstå vad boken handlar om när man har en titel, samt en undertitel... om du förstår vad jag menar?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Ironi eller?

Hur skulle det där kunna tolkas som något ironiskt? Allt han sade var att han föredrog "shaman" framför "schaman", det var väl knappast riktat mot någon. Dock tycker jag att "schamanism" bör användas i den kommande modulen eftersom Neogames använder den i grundboken. På så vis blir det konsekvens i benämningarna.
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Ironi eller?

"Dock tycker jag att "schamanism" bör användas i den kommande modulen eftersom Neogames använder den i grundboken. På så vis blir det konsekvens i benämningarna."

Det håller jag med om, men hur det skall stavas är upp till Neogames att besluta. Så jag ser inte att t.ex. Schamanen eller Shamanen är två förslag, på ett namn, utan ett med två olika stavningar :gremgrin:

// Radagast
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Du bör ha med någon del som beskriver hur det är att vara på andeplanet, hur det ser ut och fungerar.
Det är lite svårt att rollspela en situation där i nuläget.
Undertitlar är en bra idé.
Jag hoppas ni beskriver poltergeis och motsvarande och ett passande yrke kunde kanske vara:
- spökjägare
- drömforskare/tydare
Förslag på namn kanske skulle va typ: "Andarnas Boning" eller det latinska namnet för "andar & dödsriket"
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Ett bra namn vore Schamaner och Andar. Innehåll som borde finnas med är häftiga platser med mystik och mäktig magi, som portar till andeplanet eller artefakter som har med schamaner och andar att göra. Typ helig trumma eller stav med dödskalle som gör en massa fint.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Kommentar till kommentarer...

Tjena!

Jag måste säga att det var väldigt intressant att läsa den diskussion som uppstod rörande andemodulens namn, men också dess innehåll. Imorgon förmiddag (onsdag, 11/2) kommer jag försöka kommentera detta utförligare (i en ny tråd), så ni som önskar hålla er uppdaterade bör sålunda läsa den. Fortsätt dock gärna att posta fler förslag - eller skicka meddelanden/mejl till mig - i denna tråd; ju mer info, förslag och idéer som dyker upp, desto bättre! =)

Ha´re bra!

// Drakvrede
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Till till Kommentar till kommentarer...

Först och främst - ursäkta att jag delat upp dessa två inlägg. Orsaken är helt enkelt att jag använder en offentlig dator, där man inte får stå hur länge som helst. Så nu behöver ni inte kommentera det... =)

Jag tänkte dock poängtera några saker. För det första, ta andemodulvisionen (vars länk finns med i mina inlägg) med en nypa salt; modulen har, sedan den lades ut, ombearbetats en smula, vilket innebär att vissa saker som står i den inte längre är aktuella. Exempelvis kommer det enbart finnas åtta kapitel, då kapitlerna rörande andevärldens innevånare och monster slås ihop till ett enda - distinktionen framstår som meningslös, efter en smula fundering från min sida. Likaså kommer inte lika mycket information rörande Dödsriket att presenteras, främst eftersom jag vill lämna över mystiken (& kontrollen) över Dödsriket till de enskilda spelledarna.

För det andra, så ja - andevärlden och Drömriket har en koppling, eftersom också Drömriket har en andlig spegling; det existerar trots allt besjälade drömvarelser, och kanske ännu viktigare, besjälade varelser kan ju faktiskt inträda där, varför Drömriket har en andlig spegling. Men notera att Drömriket och andevärlden inte är samma plats - de är åtskilda världar, på precis samma sätt som andevärlden är skiljd från den fysiska världen; sålunda behandlas Drömriket i ett eget kapitel. Och det är också delvis därför som jag anser att modulens namn bör reflektera att den behandlar både Drömriket och andevärlden, eftersom man annars mycket lätt får intrycket av att Drömriket är en underavdelning till andevärlden (vilket det alltså inte är).

Och för er som undrar om det inte vore enklare att lägga Drömriket i en egen modul, så blir mitt svar: måhända, men det är ingen aktuell lösning. Jag har faktiskt föreslaget just detta för Neogames, för att på så vis få mer utrymme till andedelen av denna modul (jag har nämligen fått det klargjort för mig, att det inte är aktuellt att utöka modulens sidoantal). Men då Neogames inte ansåg att det fanns tillräckligt intresse för en modul rörande Drömriket, bestämde vi att det skulle "pressas in" i samma modul som andemodulen. Så, nu vet ni det!
=)

För det tredje, så kan jag snabbt kommentera er som vill ha med "spiritism" i modulens titel; andelen existerande spiritister är mycket mycket liten, om man jämför med schamaner. Detta, eftersom spiritism är en förhållandevis ny vetenskapsgren inom Mundana. Så ni som tror att schamanism är en underdisciplin till spiritism, har sålunda helt fel - det är faktiskt tvärt om! Av detta skäl anser jag det omotiverat att ta med termen "spiritism" i modulens namn.

Nåja, mer info kommer - som sagt - imorgon! Fortsätt gärna posta fler inlägg och förslag; ju mer, desto bättre! Dock har ju fokuset på de mess jag fått, och också inläggen, legat på modulens namn. Detta är förvisso intressant, men det vore också kul att veta vad ni vill se i själva modulen. Mer förslag på sådant vore alltså att rekommendera. =)

Jag önskar Er alla en trevlig kväll!

// Drakvrede
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Andar & Schamanism (ev. Andar & Drömmar)

Hellre 'Andar & Drömmar' i så fall...

Fast personligen anser jag att 'Andar & Schamanism' både klingar och passar bäst in.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
På detta ovanstående fåtal namnförslag så lägger jag på lite tankar om innehållet i boken. Nu har jag föga koll på själva schamanismen inom Eon och sålunda även Andevärlden. Men dock vill jag påpeka, liksom många andra, att ett par sidor med Artefakter som har med andevärlden att göra (ngn form av fetischer?) är en enorm källa till äventyr och plotter runt spelare och andra intriger.

Andra saker man vill se är nog jämförelsen mellan en levande varelse och en Ande. Vad har Anden för egenskaper som dess mänskliga form hade och vad har den inte?

Sedan ngt självklart... som andevandrare (person från Mundana som kliver in i andevärlden) vad för förmågor tar jag med mig? Vad klarar jag att göra inom andeplanet. Skriv gärna detta något luddigt så att man inte är helt säker, om man så levt 150 år på andeplanet skall man veta allt som finns att veta där... =)

Jag återkommer med fler idéer snart.
 

Tesfforp

Warrior
Joined
3 Dec 2003
Messages
226
Location
Stockholm
Re: Schamaner och qadosh

Schamaner förlorar bara qadosh (Ob1t6) om de har varit i en kropp som senare dör.
 
Top