Nekromanti Ge mig ett spel!

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Letar efter ett roligt spel för one-shots. Kom me förslag, följande kriterier gäller:

*Det ska vara nedladningsart som PDF
*Det ska inte vara någon form av samberättande i spelet
*Karaktärskapningen ska vara någorlunda traditionell.
*Systemet ska INTE vara revolutionerande.
*Desto mera traditionellt desto bättre.
*Gärna någon form av Deus Ex Machina mekanisn exepelviss: Inspiration,Öde etc.
*Det ska lämpa sig bra för one-shot alternativt upp till 3 spelmöten.
*Gärna Sci-Fi men settigen är inget krav.

//Flurtis, sätter höstens kriterier
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
MPD

Eftersom folk alltid rekommenderar sina egna spel tänkte jag testa att också göra det. Det av mina spel som uppfyller kriterierna är dogmaspelet MPD. Det går att ladda ner här. Det är bara två sidor långt, har en traditionell spelledare och inget samberättande, vanligt karaktärsskapande och vanliga regler. Det som är annorlunda är att det bara ä en av spelarna som spelar en person. De andra spelarna spelar huvudpersonens alternativa personligheter, och kan när spelet börjar inte göra mycket annat än snacka, men förhoppningsvis kommer det att ändras under spelets gång. Spelet är avsett för one-shots.

/tobias
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Namedroppare ska dööööö!

Nu har jagvisserligen Savage Wold i hyllan redan, men jag har bara skummat igenom den. Vad jag kommer ihåg har den väll ingen Deus Ex Machina i systemet, eller kommer jag ihåg fel?

//Flurtis
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Re: Namedroppare ska dööööö!

I bokhyllan gör det väl ingen glad, det skulle vara nedladdningsbart som PDF. :gremwink:
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Re: Namedroppare ska dööööö!

Nope, inget 'deus ex machina' systemstöd i coreutförandet. Att läsa Savage World är trist som fan, man skall spela det. Snabbt, enkelt och går att spela nästan vad som helst, lämpar sig ypperligt för one-shots. Finns stöd för nästan vilken typ utav setting som helst, massor utav jäkligt bra fangjorda settingstöd.

Jäkligt lätt att flika in och modifiera systemet med den typ utav 'deus ex machina' mekanik du är ute efter. Själv puttade jag SoTC aspekter och egen agenda-mekanik utan några som helst problem (folk fick extra tärning att rulla om de närmade sig lösningen på deras agenda eller kunde väcka sin aspekter).

Som gjort för oneshots av vilket slag som helst. Traditionellt. Som gjort för dig flurtis.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
krank said:
Dilandau said:
Du kan "få" Coriolis av mig om du vill.
Om han inte vill ha det kan du väl ge det till mig istället... =)
Jag tycker vi kunde börja skicka runt boken till varandra. Jag vill läsa spelet, men inte spela det. Den siste som får boken får behålla den tills någon annan vill läsa den.

/Han som tycker det vore ballt med ett sådant system om man hade fler rollspelsböcker
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Namedroppare ska dööööö!

flurtis said:
Nu har jagvisserligen Savage Wold i hyllan redan, men jag har bara skummat igenom den. Vad jag kommer ihåg har den väll ingen Deus Ex Machina i systemet, eller kommer jag ihåg fel?

//Flurtis
Det skulle väl vara "bennies". I standardreglerna har varje spelare tre bennies han kan spendera för att slå om slag och, om jag minns rätt, undvika svåra skador.

Erik, de rekommenderar att en bennie representeras av nån sorts plupp i verkligheten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Han said:
Jag tycker vi kunde börja skicka runt boken till varandra. Jag vill läsa spelet, men inte spela det. Den siste som får boken får behålla den tills någon annan vill läsa den.

/Han som tycker det vore ballt med ett sådant system om man hade fler rollspelsböcker
Jag tycker också att det vore en cool idé. Jag skulle säkert kunna upplåta en eller ett par rollspelsböcker för sådant ändamål.

Vore ju som mest praktiskt att göra med folk som kan träffas IRL, men så jädra dyra är inte portokostnaderna nuförtiden.


Skulle dessutom behöva vara ganska mycket tillit inblandat. Finns säkert folk som inte skulle respektera principen utan bara sitta och trycka på böckerna =)
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Haha nej tack,

Grund princip för mig: Jag Varken lånar/laddar ner pirat svenska rollspel som fortfarande är i produktion. Jag köper dom.

//Flurtis som hoppas att det inte är en Coriolis PDF torrent du dillar om i såna fall borde du skämmas
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
OT

Nja, jag är lite emot ideén. Gärna utländska rollspel men svenska bör var man köpa ifall man vill ha det, för att visa sitt stöd till utgivaren.

//Flurtis, morgontrött får inte ihop korrekturen
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Re: Namedroppare ska dööööö!

Nightowl said:
Det skulle väl vara "bennies". I standardreglerna har varje spelare tre bennies han kan spendera för att slå om slag och, om jag minns rätt, undvika svåra skador.

Erik, de rekommenderar att en bennie representeras av nån sorts plupp i verkligheten.
Det har du rätt i. Jag är lite osäker på vad flurtis menar med Deus Ex Machina, så jag lät det vara osagt. Bennies kan ju ses som ett utav spelaren avvägt verktyg för att påverkar utgång. I stand corrected, gissar jag.
 
Top