Re: Knark [Spoiler: Mina spelare]
Risings inlägg täcker det mesta, så jag tänkte mest slänga in några grejer jag tänkt mig förekommer i den kultur, Västlanden, som jag skriver på till Eon.
Isha'al är en väldigt beroendeframkallande drog som injiceras i blodet via en blommas taggar. Den kan också destilleras ur blomman genom pressning och sedan intas via slemhinnor. Isha'al ger ett avdomnande, heroinliknande rus som i grunden är ganska behagfullt, men det är en väldigt tärande och avtrubbande drog, som mest används för att hålla ostyriga lyxslavar i schack. Dels genom att just passivisera dem, dels genom att de blir så beroende att de inte står ut länge utan sin dagliga dos. (Socialrealistisk drog enligt Risings uppdelning).
Mûhadinsk vallmo är en blomma vars saft blandas i vin och drickes, och ger ett opiumliknande rus. Den är den mûhadinska överklassens gissel, då många omsider går ned sig helt i beroendet. (Social och socialrealistisk drog).
Lotussaft är ett samlingsnamn för en uppsjö av droger från olika hallucinatoriska växter; generellt rör det sig om mystiska, outforskade substaner som bara riktiga hardcore-typer brukar. Dessa hardcore-typer är framförallt medlemmar av diverse mysticistiska krigarsekter och religiösa sekter i Västlanden; som sysslar mycket med meditation, flumm och tantristiskt bös. Lotussafter är droger för folk som vill nå bortom det köttsliga, och få kraftfulla spirituella upplevelser. Bieffekterna varierar; somliga lotusdroger är säkert förödande på alla upptänkliga sätt, andra är tämligen ofarliga. Härvill är jag frestad att lägga till en ny kategori, typ...Transcendentala droger. Med lotussafter kan man liksom komma åt andeplanet och drömplanet i Eons värld, och liknande saker jag inte riktigt tycker passar in på Prestationsdrog-mallen. Det är upplevelsedroger liksom, men upplevelsedroger vars machine elves är på -riktigt-. Så, (Upplevelsedroger, Transcendentala droger).
Den belladonnaliknande (läs: belladonnarippade) thónblommans saft droppas i ögonen för att vidga pupillerna. Det ger en drömskt ofokuserad blick och anses mycket vackert bland västerländska damer, men överdrivet användande kan så småningom leda till nedsatt syn eller blindhet. Somliga slavägare gör medvetet sina konkubiner blinda med thónsaft för att de ska bli bättre massöser, vana att känna sig fram överallt. Det här passar inte heller riktigt in på Risings skala, för det är mer en...nyttodrog/kosmetisk drog, typ. Fast, ah, jag antar att det inte är en 'drog' per se överhuvudtaget, egentligen.
Sedan har de såklart nån slags social och harmlös rökdrog i Västlanden, som jag inte döpt än. Å andra sidan, jag kanske skippar den altogether, bara för att göra upp med fördomen att araberna alltid rökt hasch i sina vattenpipor. Det är (tyvärr) inte sant. Å andra sidan vågar jag min högerhand på att turkfolken pundat satan, och äh va faen, det är ju -dem- som Västlanden är inspirerat av...här ska knarkas!
Det finns nån drog i Tekumél som gör en sprängkåt. Jag måste ha nåt sånt i Västlanden också, slår det mig, för det är den ballaste drogen som finns att utsätta rollpersoner för.
Men sedan får man inte glömma den mest underskattade drogen av dem alla, då den har typ fantastisk potential som plotdevice i skräckrollspel i historiska miljöer och fantasy:
Mjöldryga.
Liksom, en substans som smyger sig in i mjölet och på så vis har förgiftat och mer eller mindre slagit ut hela byar i historisk tid, bara måste äga. Tänk er att en hel bys befolkning simultant utvecklar kramper, störningar och bisarra hallucinationer, samt missfall och kallbrand i specifika fall. Jag bara måste göra något av det. Nu vet vi hur de grönländska nordborna dog ut, till exempel.
- Ymir, inspirerar sig själv