Nekromanti Ge den en chans

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det här med att man ska ge vissa böcker eller en TV-serier lite tid för att bli såld på den, gäller det för er?

Det är ett råd jag får ibland för vissa böcker eller serier, "man måste komma in i den", eller "det blir bättre sen". Men jag har nog aldrig läst en bok som blir bra på sidan 100 som inte redan var bra på sidan 10.

Så jag har slutat läsa böcker som inte fångar mig från början nu.

Vad är era erfarenheter?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Hmmm.... Vissa riktigt bra saker behöver lite tid för att komma igång. Som Game of thrones tv-serien eller boken Snowcrash. Så jag kan läsa 10% av en bok, eller se två, tre avsnitt av en tv-serie.

Men folk som säger saker som att Final Fantasy 13 blir bra efter 20 timmar måste hålla käften. Fuck you! Varför är det inte bra nu?! 20 fucking timmar!!!

Det är samma med tv-serier som blir bra "säsong 2". Nope, ingen chans! Om de är typ Star Trek TNG eller en sitcom är det ok för man kan bara hoppa in där det blir bra. Men måste jag se det som kommer innan? Glöm det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Illuminatus! Trilogy och det jag läst av China Mieville har varit tungt i början. Det tog också ett tag innan jag kom in i Peter F. Hamilton, tro't eller ej.

Illuminatus! Trilogy och Mieville kan vara tunga språkmässigt eller formmässigt; det tog några hundra sidor att komma in i dem ordentligt och vänja sig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag är okej med att det är trögstartat eller svårt att komma in i så länge det inte är DÅLIGT. Det här citatet är ju ganska talande för den typen av böcker:

Someone asked Alan Moore why he wrote the first chapter of his book in an invented 1st person pseudo-neolithic minimal-vocabulary style designed to reflect the world view of a mentally challenged young man in a prehistoric world. He said “to keep the scum out.” The only people reading the rest of the book are the ones who could get through the first chapter. So you don’t have to deal with any stupid questions later on.
Jag kan hantera lite grann dåligt eller lite mer än det svårstartat men om det är dåligt länge så struntar jag i om det bir bra senare.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
För mig är det tvärt om, nästan helt. Jag läser första sidan, och den måste vara bra för att jag ska köpa boken. Sen får jag inte lov att ställa mig frågan om jag ska sluta läsa förrän efter 100 sidor eftersom jag märkt att det ofta (särskilt när jag är trött och stressad) krävs för att jag ska få ro nog att zooma in och fastna.

Vad gäller teveserier så tycker jag det mycket handlar om att köpa konceptet. Glee gillade jag inte först och satt och muttrade över. Nu har jag köpt grejen och genren och assdiggar den-för vad den är. Utifrån mina förväntningar så är den grym.

Film är svårare. Ser sällan film son jag gillar. Tror inte formatet passar mig.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
Jag gillar ju Robin Hobb och brukar komma in i hennes böcker väldigt fort.
Men Soldier son trilogin tog mig nästan en och en halv böcker att komma in. Jag tror jag fortsatte bara för att min fd man berättade samma sak att han hade väldigt svårt att komma in och det tog en hel bok eller mer, men att det sedan var värt det och blev riktigt bra.
Nu att jag har kommit igenom kan jag bara säga jag håller med. Det var absolut mycket värt det och hon gör igen just det hon gör så bra och jag gillar så mycket, med personens inre liv. Men hon tog den här gången en helt otrolig mängd av ord för att sätta in läsaren i historian så att den kan uppskatta det som sedan händer i inre utveckling.

En annan sak är Ghormenghast. Här handlar det inte om att det tar tid att komma in. Trilogin var lite svårläst och seg från början till slut tyckte jag, men ändå är det så mycket i den som gjorde det väldigt värt att ta sig igenom.
Fjärde boken däremot tyckte jag var nästan oläsbart och tillför i princip inget nytt, den kan man lätt låta bli.

Illuminatus trilogin som krank nämner ligger för mig också i kategori 2. Jag kom aldrig riktigt fullt IN på ett emotionellt sätt, och det blev inte mindre av en kamp mot slutet. Ändå värt för mig att läsa en gång, men jag skulle nog inte läsa om den. En gång räcker, då vet man vad det är.
Sedan är just det en bok som jag kan tänka mig har betydligt mer att ge en ung manlig läsare än mig.
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Jag vet att Fellowship of the ring var riktigt skittråkig första 100 eller så första gången jag läste den. Bara kulturkoncervatism, pipor och födelsedagar. Sen kickade den ju igång lite

Jag tycker nästan alla böcker tar ett tag att komma in i; det är alltid lite slit i början för mig. Mitt nuv. projekt är Tales of a dying earth av Jack Vance. Den är rätt boring nu efter 50s men så välrenomerad som den är förväntar jag mig att det ändras!

Så jag brukar behöva ha tålamod med böcker. TV-serier är inte alls samma investering för mig, så måste det funka på en gång.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Zimith said:
Jag vet att Fellowship of the ring var riktigt skittråkig första 100 eller så första gången jag läste den. Bara kulturkoncervatism, pipor och födelsedagar. Sen kickade den ju igång lite

Jag tycker nästan alla böcker tar ett tag att komma in i; det är alltid lite slit i början för mig. Mitt nuv. projekt är Tales of a dying earth av Jack Vance. Den är rätt boring nu efter 50s men så välrenomerad som den är förväntar jag mig att det ändras!

Så jag brukar försöka ha tålamod.
När jag rekommenderar Fellowship säger jag till dem att läsa fram till kalaset och sedan hoppa 100 sidor fram. Strunta i packningen av huset och vem som får vad och skit och stanna till och spotta på sidorna med Tom Bombadil innan du bara hoppar över dem. Sedan blir boken grym :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
gizmo said:
Sedan är just det en bok som jag kan tänka mig har betydligt mer att ge en ung manlig läsare än mig.
Tja, den är ju för pretentiösa unga män som gillar konspirationer vad Grottbjörnens Folk är för unga kvinnor som gillar historia och naturen =)

Eller nåt sånt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Ska kanske nämna att jag numera inte spenderar någon alls energi på att "upptäcka" litteratur, TV-serier, filmer eller spel. Jag har liksom redan en backlog, det handlar mer om att sålla. TV-serier sållar jag bort om de inte skapat intresse inom 4-5 avsnitt eller om en säsong ligger halvkollad mer än ett halvår. Litteratur... Jag läser nästan bara saker av författare jag redan känner till. Sedan har jag några författare jag rekommenderats tidigare, som jag tar itu med i en ordning som beror på vem som rekommnenderat. Jag slutar sällan eller aldrig läsa böcker eller se filmer mitt i.

(Senaste boken jag gav upp på är f.ö Mievilles The Scar. Mest för att jag hade lättlästa Agatha Christie och Philip K Dick liggandes. och sen råkade jag köpa första CUlture-romanen som E_bok...)
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
krank said:
Tja, den är ju för pretentiösa unga män som gillar konspirationer vad Grottbjörnens Folk är för unga kvinnor som gillar historia och naturen =)
Eller nåt sånt.
Inga problem med konspirationsteorier. Mitt kommentar syftade mer på andelen av boken som ägnar sig åt sexuella fantasier.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
gizmo said:
Inga problem med konspirationsteorier. Mitt kommentar syftade mer på andelen av boken som ägnar sig åt sexuella fantasier.
Det vad det jag syftade på med min referens till Grottbjörnens Folk, ja =) Fast där är ju sexet mer beskrivet ur kvinlig synvinkel, om jag minns rätt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jag tycker man ofta kan få en känsla tidigt om boken/serien är något man kan tycka bli intressant. Utan för det att det är intressant just nu.

Men om man känner "det här är inte för mig" i början på boken/serien så brukar det oftast vara så.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Jag föredrar hellre de serier som börjar segt och sedan bli bra än de som börjar bra och sedan blir sega.

Jag har tagit mig egen om hel del serier som började sega, men som sedan blev bra. Och kan förstå varför de behövde börja som de gjorde. Dock så har jag också haft välrekommenderade serier som jag försökt se/läsa men sedan droppat för att jag inte orkade med den långsamma starten.

Svårt att säga var man ska dra gränsen, vart den måste börjat bli riktigt bra. Beror nog mycket på hur man själv känner sig just då, och hur seg starten är, det är ändå en gråzon.

Samtidigt så känner jag att många av de serier man följt riktigt långt (20+ ep i en tv-serie eller 1-2 böcker i en bok serie i alla fall), oavsett om de är bra eller dåliga, har man riktigt fastnat för, inte så förvånande kanske. Men om man tvingar sig se eller läsa något bara för att man tror att det ska bli bra senare så tror jag att det ibland mer en fråga om att man vant sig och ignorerar seriens brister när man väl börjar gilla serien, än att den faktiskt blivit bättre.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
krank said:
Det vad det jag syftade på med min referens till Grottbjörnens Folk, ja =) Fast där är ju sexet mer beskrivet ur kvinlig synvinkel, om jag minns rätt.
Vad är Grottbj... ah, svensk titel! Ändå aldrig hört talas om det. Är det något man bör läsa?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
gizmo said:
Vad är Grottbj... ah, svensk titel! Ändå aldrig hört talas om det. Är det något man bör läsa?
Tja, det är tantsnusk. Jag läste dem i högstadiet eller gymnasiet. Utspelar sig typ på stenåldern. Cro magnon och neanderthalare.

Jag misstänker att det finns information här, men jag är inte säker.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Slow Crash?

God45 said:
Hmmm.... Vissa riktigt bra saker behöver lite tid för att komma igång. Som Game of thrones tv-serien eller boken Snowcrash.
What? Den första sidan i Snow Crash är den mest briljant överspända text som någonsin tryckts på ett papper!

The Deliverator belongs to an elite order, a hallowed subcategory. He's got esprit up to here. Right now, he is preparing to carry out his third mission of the night. His uniform is black as activated charcoal, filtering the very light out of the air. A bullet will bounce off its arachnofiber weave like a wren hitting a patio door, but excess perspiration wafts through it like a breeze through a freshly napalmed forest. Where his body has bony extremities, the suit has sintered armorgel: feels like gritty jello, protects like a stack of telephone books.

When they gave him the job, they gave him a gun. The Deliverator never deals in cash, but someone might come after him anyway-might want his car, or his cargo. The gun is tiny, aero-styled, lightweight, the kind of a gun a fashion designer would carry; it fires teensy darts that fly at five times the velocity of an SR-71 spy plane, and when you get done using it, you have to plug it into the cigarette lighter, because it runs on electricity.

The Deliverator never pulled that gun in anger, or in fear. He pulled it once in Gila Highlands. Some punks in Gila Highlands, a fancy Burbclave, wanted themselves a delivery, and they didn't want to pay for it. Thought they would impress the Deliverator with a baseball bat. The Deliverator took out his gun, centered its laser doohickey on that poised Louisville Slugger, fired it. The recoil was immense, as though the weapon had blown up in his hand. The middle third of the baseball bat turned into a column of burning sawdust accelerating in all directions like a bursting star. Punk ended up holding this bat handle with milky smoke pouring out the end. Stupid look on his face. Didn't get nothing but trouble from the Deliverator.

Since then the Deliverator has kept the gun in the glove compartment and relied, instead, on a matched set of samurai swords, which have always been his weapon of choice anyhow. The punks in Gila Highlands weren't afraid of the gun, so the Deliverator was forced to use it. But swords need no demonstrations.

The Deliverator's car has enough potential energy packed into its batteries to fire a pound of bacon into the asteroid Belt. Unlike a bimbo box or a Burb beater, the Deliverator's car unloads that power through gaping, gleaming, polished sphincters. When the Deiverator puts the hammer down, shit happens. You want to talk contact patches? Your car's tires have tiny contact patches, talk to the thee asphalt in four places the size of your tongue. The De liverator's erator's car has big sticky tires with contact patches the size of a fat lady's thighs. The Deliverator is in touch with the road, starts like a bad day, stops on a peseta.

Hur kan man överväga att sluta efter att ha läst det där?

/tobias
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Re: Slow Crash?

Eftersom vad som kommer efter den sidan är en ganska lång bit om att leverera pizzor. :gremtongue: Exitment!
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
krank said:
(Senaste boken jag gav upp på är f.ö Mievilles The Scar. Mest för att jag hade lättlästa Agatha Christie och Philip K Dick liggandes. och sen råkade jag köpa första CUlture-romanen som E_bok...)
Jag gillade The Scar jättemycket, en av Mievilles bästa. IMHO.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Jo faktiskt... Big bang theory, hade jag lite svårt för först, men det var ju lite småkul ibland, så det blev nåt avsnitt mer och mer och mer

Och nu?

Tja älskar't-

Men det är nog också det enda som jag kommer på just nu
 
Top