Gastkammaren - Ett kammarrollspel

Murmelgnu

Karaktärsflummare
Joined
15 Jun 2017
Messages
9
Hej!
På min presentation fick jag önskan om att berätta mer om rollspelet jag skrivit/håller på att skriva. (Den är i vakuumet mellan att vara färdig eller kanske revideras en sista gång)
Så jag tänkte berätta lite om det. Nu sammanfattar jag bara nyckelpunkter. Om någon vill ha en fullständig genomgång av spelet, kan jag gärna göra det med.

Gastkammaren är spelledarlöst rollspel som är tänkt för 3-5 spelare. Det tar ungefär 3-4 timmar att spela med uppstarten och beroende på hur aggressivt man klipper mellan scener. Min tanke för det var att jag ville göra ett rollspel som begränsar sig till en fiktiv plats, bara har karaktärer som bråkar sinsemellan och på bara ett par timmar spela igenom en karaktärsutveckling. Det är ett spel som handlar om giftiga relationer, karaktärer med dålig självinsikt, missförstånd och social makt.

Set-up/Uppstarten börjar med att man väljer en fiktiv plats, en tid och en tillhörande genre (eller något som förankrar spelet i en viss genre) i en mening. Det kan var till exempel: I ett radhus i nutida Trelleborg eller På en rymdstation tvåhundra år in i framtiden.
Efter det så ska man ställa "öppna" frågor till de andra spelarna. Frågorna ska helst inte vara ledande utan det är meningen att personen som svarar ska definiera hur deras relation tolkas. I steget efter frågorna, definierar man vilka relationer karaktärerna har till varandra: älskare, ex, rivaler, barndomsvän, kollega osv.
När det väl har etablerats, så skriver samtliga personer ner tre livslögner till sin karaktär. Livslögner är lögner karaktären berättar för sig själv. Det kan vara: Jag är unik; Hon älskar mig, inte mina pengar; Jag kan kontrollera alkoholen och så vidare.
Efter livslögnen, så skapar samtliga spelare ett rykte om annan karaktär som då spelaren till karaktären får välja i spel ifall den är sann eller inte.
Sedan kommer man på en hemlighet som ens egen karaktär har. Då kan man välja om man vill spela med öppen hemlighet(de andra spelarna får se den och spela kring den) eller dold hemlighet (andra spelare får inte se din hemlighet).
När alla karaktärer är klara och alla har fått en någorlunda bild av varandra, väljer man friktionen.
Friktionen är det som sammanför karaktärerna och det som behöver lösas innan spelet är slut.

Till sist utser man social makt i rummet. Jag har valt att använda tokens för att representera social makt. Som fyra spelare får man tre tokens var och delar då ut två tokens till den som har mest social makt över en, och sedan en till nästa och noll till den som har minst social makt. Efter detta får man en rangordning över den sociala makten mellan karaktärerna och det kommer bli viktigt när man kommer till en konflikt.
Konflikter är oftast de sociala(eller fysiska) sammanstötningar som sker mellan karaktärer. Den som har mest social makt vinner över den som har mindre. De spelarna kan välja att stötta den som har mindre social makt och flytta tokens från den som har högst till den som har lägst i konflikten. På så sätt flyttar ständigt den sociala makten runt på grund av de konflikter som uppstår mellan karaktärerna.

När spelet börjar så spelar man scener och den som håller i scenen räknas som scenägare och då bestämmer över allting som inte är karaktärerna. De andra spelarna kan ställa frågor för att förtydliga hur saker ser ut, känns eller låter för att få en bättre bild av scenen. Sen går man oftast klockvis eller efter den originella rangordningen av social makt. Man får endast skapa scener som har friktionen, hemligheter, rykten, livslögner eller relationer i fokus. Scenen behöver inte handla om det, men det kan ha det i stark subtext.

Det finns lite fler fler spelfunktioner kring livslögner, hemligheter och hur det relaterar till konflikt, men jag tror det här är en bra genomgång av spelet och vill ni spela det är bara att hojta till så kan jag ta fram en fullständig version av reglerna.

Hoppas ni tyckte det var intressant och om ni har några frågor så är det fritt fram!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,689
Location
Göteborg
Jag diggar verkligen Gastkammaren och har spelat det många gånger nu. Tycker att det är ett av Sveriges bästa rollspel. Momentet när man inser en livslögn är väldigt bra drama. Jag tycker ju att det ska spelas i sekelskiftes-Europa och att allt det här med rymdstationer och radhus i Trelleborg är helt fel (fast jag har lirat en omgång i en fantasyvärld och den var riktigt bra).

Jag har ju lite tankar och kommentarer kring spelet sedan de senaste gångerna jag har spelat det, och feedback från fransoserna jag lirade det med nyligen. Tror att du hört en del av det innan. Vet inte om du vill ta det i den här tråden eller om jag ska skicka ett PM?
 

Murmelgnu

Karaktärsflummare
Joined
15 Jun 2017
Messages
9
Kul! Blir verkligen jätteglad av det.
Min personliga favorit har blivit diskbänksrealism och den mest intensiva omgången handlade om ett kompisgäng som skulle fira midsommar!

Du kan gärna skicka det över PM!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,715
Har bara spelat en gång (online på HemCon, tror du poppade in och tjuvlyssnade lite, Emil?) och det var riktigt gött.

Vi körde ett gäng rikingar på ett adelsgods under franska revolutionen, och jag och min vän E var väl nästan lite subversiva när vi (var för sig) lyckades skriva livslögner som i slutändan drev våra rollpersoner in i varandras armar/på gemensam flykt istället för att deras hemliga kärlek skulle dra ner dem i skiten.
 

Murmelgnu

Karaktärsflummare
Joined
15 Jun 2017
Messages
9
Ja just det! Blev supernyfiken och bara behövde lyssna in lite grann. Härligt att ni hade kul!

Livslögnerna är menade att utveckla karaktärerna på vilket håll som helst, det kan vara från väldigt uppblåst självbild till en väldigt kritisk självbild. Jag brukar blanda för att det blir sjukt tragiskt med en karaktär som har både uppblåst ego och en kritisk självbild.
 
Top