Gaslighting som plot

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Gaslighting, här saxar jag in Wikipedias definition:

Gaslighting är en form av manipulation där information förvrängs, förvanskas eller utelämnas eller där falsk information presenteras med avsikten att få offer att tvivla på sina egna minnen, uppfattning och sinneshälsa.

Skulle inte det kunna bli ett bra äventyr? Att spelarna tror att dom vet vad ploten är, men sen börjar tvivla på sina egna upplevelser. Har någon sett detta i ett äventyr?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Skulle inte det kunna bli ett bra äventyr? Att spelarna tror att dom vet vad ploten är, men sen börjar tvivla på sina egna upplevelser. Har någon sett detta i ett äventyr?
Känns spontant som vad Kutulu gör med sina galenskapsregler?

Just "gaslighting" används ju oftast i sociala sammanhang och ofta där det finns en obalans i maktfördelningen. Chefer som förringar anställdas visselblåsande, exempelvis. Så för att uttrycket skall passa in bör det ju vara en SLP i en maktposition som står för manipulerandet, och rollpersonerna befinner sig i underläge (eller tvärtom).

Jag älskar ju såna saker i spel. Hade en kort kampanj för länge sedan där rollpersonernas ledare (i en liten grupp riddare som jagade rätt på ockultister, typ) manipulerade gruppen för att göra det motsatta till vad de skulle göra och förringade deras bild av vad som hände. De hade stor respekt för den personen (jag gjorde en grej av att alltid resa mig upp och höja rösten lite när jag gestaltade denna SLP), men tvingades till slut inse att det var han som var fienden.

I praktiken gaslightar väl rollpersoner varenda stadsvakt som säger "nej" när de vill komma in i staden...
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Tänker att det vore kul att använda med fantasy-troper som aldrig ifrågasätts. Typ, rollpersonerna blir skickade att hämta en artefakt från en ondskefull kult. Men när dom kommer tillbaka till byn är uppdragsgivaren borta och ingen känner till hen. Alla byborna är upprörda över den attack som skett mot det närliggande templet (dvs, det som rp trodde tillhörde en ond kult).
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Alltså, gaslighting är ju vad som händer varje gång spelarna missförstår SL om vad som helst.

Va, är de beväpnade? Finns det ingen andra utgång? Har vi inga fallskärmar? Finns det ingen järnvägsstation i den här staden? Var det TVÅ drakar?

Skämt åsido - det gäller ju att få det annorlunda mot rent SL-abuse.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Finns ett fan-skapat monster till D&D kallas för "The false Hydra" som bygger på Gaslighting.

Länk till en spelrapport på reddit

Och


Kortfattat är hela mötet med monstret en Gaslighting upplevelse. Bybor som blir uppätna glöms bort av de som finns kvar. Det leder till saker som att personer försvinner över natten och ingen säger till spelarna att de ens hört talas om den fösvunna innan.

Det är et koncept jag länge velat spela för en utvald grupp.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Skulle inte det kunna bli ett bra äventyr? Att spelarna tror att dom vet vad ploten är, men sen börjar tvivla på sina egna upplevelser. Har någon sett detta i ett äventyr?
På sätt och vis är det väl kärnan i Kult? Att hela verkligheten är helt annorlunda mot hur vi uppfattar den.
Och underförstått att SL kan överraska spelarna när som helst.

//EvilSpook
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
På sätt och vis är det väl kärnan i Kult? Att hela verkligheten är helt annorlunda mot hur vi uppfattar den.
Och underförstått att SL kan överraska spelarna när som helst.

//EvilSpook
Ja, absolut! Jag är dock mer ute efter att det ska bli en plottwist för spelarna, där de börjar fundera över vad som egentligen hände i första delen av äventyret. I kult upplever jag att spelarna är med på noterna, även om deras rollpersoner kanske inte är det.
 
Last edited:

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Ofta en del i de bästa äventyren.

Spelarnivå. När en spelares ögon blir jättestora och utbrister plötsligt. Men det var ju "X all along" och alla börjar förstå metaploten bakom. Har inte någonsin sett någon bli arg över att det fanns en twist. Spelare tycker det är kul

Rollpersonnivå.
Kan bli bra till dåligt.
Spelarna brukar ofta kunna sitta och le över sina dumma rollpersoner som inte alls förstår hur mkt de blir lurade (om spelarna har kvar agens eller om de ser att historien går framåt av det)
Men om de förlorar agens och inser att allt bara kommer att sluta fast de som spelare ser problemet men de får inte agera....då blir det dåligt.

Ex spelarna inser att maten är förgiftad, men tycker inte att deras rollpersoner borde förstå det ännu .
Om giftet gör att de somnar och sedan tillfångatas och sedan kan fly från fänglesehålan. Dvs historien ändrar riktning men går framåt. Bra.
Om giftet gör att RP dör och de får skapa nya rollpersoner......nah....lär nog inte vara roligt och kräver då att spelarna måste använda Metakunskap för att spela...vilket inte är bra design.


Men goda minnen rent generellt när saker visat sig vara falska och man inser att det finns en annan verklighet bakom ridån.....ofta bra äventyr.

/Thz
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Ex spelarna inser att maten är förgiftad, men tycker inte att deras rollpersoner borde förstå det ännu .
Vill bara förtydliga här att jag alltså inte syftar på att SL gaslightar spelarna. Inte heller en vanlig plottwist i stil med: "Var det butlern som var mördaren!?". Vad jag är ute efter är att rollpersonerna blir gaslightade som en del av en utstuderad konspiration, och att dom blir lurade att, helt paranoidt, ifrågasätta sina egna upplevelser.
 
Top