Nekromanti Gary Gygax död

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Mycket tråkigt att vi aldrig kommer att få se en slutförd publicerad version av Castle Greyhawk - världens mest legendariska dungeon. Gary har ju i långsam takt (med ålderns och hälsans rätt) fortsatt skapa rollspelsmaterial fram till sin död och jag kan tänka mig att många old-school-fans nu är besvikna över att många av hans projekt aldrig kommer att bli slutförda.

Själv påverkas jag nog i praktiken mer av Bob Bledsaws nära förestående död, eftersom det riskerar att leda till att vissa Wilderlandsprylar aldrig släpps.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Tavernorna är fyllda med äventyrare som samfällt höjer stånkor mot taket med tårar i ögonen. I dungeons i otaliga världar, officiella likväl som inofficiella, snyftar vandrande monster tyst i sina hörn, medans drakar, sittandes på sina högar av skatter och äventyrarben, unisont sänker sina huvuden i respekt och saknad.

Oavsätt vad man kan tänkas tycka om D&D i dess olika former så får vi inte glömma att han inte bara var med om att skapa det utan framförallt var en av dem som uppfann rollspelandet som vi känner till det. För det är han värd vår respekt och våra blottade hjässor.

/Anders
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det var tråkiga nyheter.
Synd att han har lämnat den här världen.. :gremfrown:
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Ja det finns inte så mycket att säga, som inte blivit sagt. Jag hoppas att han blir ihågkommen och respekterad som en av dom största vilket han var.


//Flurtis
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
En skål för Gygax

Jag kände inte karln personligen, jag har inte direkt kommit i kontakt med hans personliga produkter eller ens varit superförtjust i D&D som rollspel.

Never the less, hans avgörande inverkan på en av mina och mina vänners favorithobby går inte att förneka. Hans idéer lär dock fortleva honom, oavsett om det är direkt eller indirekt. Jag kommer iallafall komma ihåg mannen och namnet Gygax som skaparen av rollspel och det lär nog en stor del av nördarna och avvikande individer därute också göra.

Nu har ju alla sina individuella värderingar, men personligen så skulle jag se det som den största äran att bli ihågkommen av världens nördar efter min död. Man får väl bara hoppas att Gygax tyckte samma sak.

Skål för Gygax!
 

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Re: "Ingenting undgår mig. Ingen undgår mig."

Jag måste kolla... är titeln på ditt inlägg ett Pratchett-citat? Jag är så gott som säker på att jag har läst Döden säga något i den stilen men å andra sidan så kan säkert en annan personifikation av döden säga samma sak.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Han var en av de stora!

Jag har haft mycket kul med ADD under mina år som rollspelare.

Må han vila i frid!

C.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Klarläggande

Rubriken är från Sjunde inseglet

Dikten är en bit ur Heidenstams epitaf till Gustaf Fröding

Slutcitatet är från Hávamal.
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
Gygax arv

Nån som vill läsa mitt blogginlägg om Gygax? Närmare bestämt om Dungeons & Dragons kontra Drakar och Demoner (mycket nostalgi och navelludd) och om Gygax arv i dagens datorspel. Jag tror att de flesta här, kanske alla, är mer aktiva bordsrollspelare än jag. Vore roligt med kommentarer:

http://iloblog.tupplur.com/blogg?Home&post=12

/D
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Re: Gygax arv

Intressant att se hur du kontrasterar vissa av mina gaming-approacher med Gygaxs.Jag gissar att de springer ur hur vi blev spelkonstruktörer.

Gygax gick från att ägna sig åt table-top-figur-spel till att skriva D&D.

Mina erfarenheter som EDD-konstruktör 1985 baserades i mångt och mycket på den komplexa uppsättning Traveller-kampanjer som jag drev 1978-82. Jag ville ta till vara många av de positiva erfarenheter som jag fått från två spelgäng som äventyrade i samma universum. Därav spelkoncept som livsmål, vilka var en husregel som kom att få stor betydelse för hur Traveller-spelarna lät sin rollpersoner agera.
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
Re: Gygax arv

Aha, det är du som är Mekanurg. Oj.

Jag uppfattar fortfarande livsmål som ett bra sätt att ge rollpersonerna riktning och personlighet. Problemet för mig var att den karaktärsfokuserade spelstilen som väl livsmålen hör till inte fungerade för mig i längden. Samma sak i ännu högre grad med det simulationistiska arvet (begrepp lånat från GNS-teorin som jag trillade över på wikipedia nyligen) från Basic Roleplayings färdighetssystem.

Dina hjälteregler som i likhet med D&D belönade rollpersonerna för prestation istället för erfarenhet och träning representerade egentligen en approach som hade kunnat leda till mer livaktigt spelande i min grupp.

Jag måste berätta om den här idén: Om jag designade ett bordsrollspel nu skulle jag dela belöningssystemet mellan å ena sidan Självförtroendepoäng som kunde användas till att öka grundegenskaper och färdigheter och köpa förmågor (en sammanslagning av HP, erf och mina Gerf) och å andra sidan Revanschpoäng som man skulle få genom att misslyckas med viktiga saker. Revanschpoängen skulle ha en enda funktion, hämtad från dina HP, nämligen att modifiera eller ersätta tärningsslag.

Poängen skulle också kunna rollspelas: Den som fått mycket SP skulle vara ungefär som Matrix-Morpheus, medan den med mycket RP skulle vara som Rocky Balboa.

Man skulle ha mer tid och pengar.
 
Top