Nekromanti Garglias Hål-i-Reglerna

punkt

Veteran
Joined
21 Aug 2005
Messages
4
Jag har ett tag suttit med Mystik & Magi-boken för att lära mig hur man skapar besvärjelser, ritualer och sånt själv.

Nyss tittade jag på Garglias Bryne (den ger +Ob2T6 stick- och huggskada på vapnet man berör, och varar i en minut).

Den besvärjelsen modifierade jag sedan så att man istället alstrar pyrotropi, och transformerar det till geotropi, eftersom karaktären som skulle ha besvärjelsen inte kan alstra geotropi. Nåväl, inget konstigt där. Efter det fick jag för mig att två magnituder var lite futtigt, så jag ökade det till fyra istället (alltså +Ob4T6 skada). Sen fick jag för mig att det skulle vara väldigt bra att också lägga på effekten provisorisera till besvärjelsen. Problemet blir dock att man då slutligen måste alstra åtta pyrotropiska filament, och omvandla hälften till ataxatropiska (eftersom man ju bara får alstra en gång i besvärjelsen).

Besvärjelsen ser slutligen alltså ut såhär:
Garglias Megabryne
Alstra Pyrotropi, 8 filament (Ob8T6)
Transformera, 4 pyrotropi till 4 ataxatropi (Ob2T6)
Transformera, 4 pyrotropi till 4 geotropi, utan förlust (Ob4T6)
Besvärjelse, skärpa 4 magnituder (Ob4T6)
Besvärjelse, provisorisera 4 magnituder (Ob4T6)

Vad man direkt märker är att inte en enda magiker skulle våga sig på att kasta den här besvärjelsen, eftersom chansen att fumla på alstringen är så stor. Visst kan man använda sig av kongelerade filament, men...det gör man inte.

När jag hade funderat en stund kom jag att tänka på att man med improviserad magi får alstra hur många gånger man vill, eftersom varje effekt sker separat.

En improviserad version av samma besvärjelse skulle alltså kunna se ut såhär:

Alstra Geotropi, 4 filament (Ob4T6)
Besvärjelse, skärpa 4 magnituder (Ob4T6)
Alstra Ataxatropi, 4 filament (Ob4T6)
Besvärjelse, provisorisera 4 magnituder (Ob4T6)

Man kan nu konstatera att den improviserade varianten skulle ta totalt fyra rundor att kasta, medan den formaliserade skulle ta tre. Man kan också se att den improviserade varianten helt klart är mindre dödlig för magikern som vågar sig på att faktiskt kasta den.

Visst har jag förstått att man skall ha mer flexibilitet med improviserad magi, men något med det här exemplet gör att man spontant känner att improviserad magi just blev väldigt, väldigt bra.

Jag menar, att göra Garglias Megabryne till en Ritual istället skulle också låta mig alstra fler gånger under processen, men skulle då också ta upp emot sex timmar. Var det inte meningen att improviserad magi skulle vara den slöare sorten?

Sen kom jag att tänka på, att man borde kunna dela upp besvärjelsen i två delar: först kastar man en version av Garglias Bryne som har 4 magnituder istället för två, varpå man kastar en besvärjelse med enbart effekten provisorisera, på lika många magnituder. Eftersom effekten skärpa har varaktigheten temporär, så har man alltså god tid på sig att kasta besvärjelsen som gör varaktigheten på skärpan till provisorisk.

----

Så, nu har vi äntligen kommit till själva grundpoängen med inlägget; är det alltså fullt möjligt att göra så här? Vem som helst förstår ju att det är bättre med en besvärjelse som egentligen består av två besvärjelser, och som då tar från två till fyra rundor att lägga, än med en besvärjelse som tar tre rundor att lägga men som dessutom är livsfarlig för magikern som använder den. Egentligen är ju allting bra så, man kastar två besvärjelser som tillsammans tar en runda mer än den först uttänkta besvärjelsen, och som tillsammans är hälften så svåra att kasta som den först uttänkta besvärjelsen.

Men, jag kan inte komma ifrån känslan av hur skevt det verkar, rent regelmässigt. Liksom, om man sysslar med formaliserad magi får man bara alstra en gång per besvärjelse, men kan lätt undkomma det genom att skapa besvärjelser som enbart innehåller en del av effekten man vill åstadkomma. De där ovan nämnda två besvärjelserna tar ju upp precis lika många magnituder som Garglias Megabryne, vilket gör att man lika gärna kan ha tjugo "delbesvärjelser" som att ha tio riktiga.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Det som brukar nämnas som motargument mot att göra sådär är att du inte kan provisorisera en redan vävd efekt. sök lite på provisorisera och improviserad magi så hittar du massor.

Lijat - pekar.
 

punkt

Veteran
Joined
21 Aug 2005
Messages
4
Visst, det var så jag tänkte från början också, alltså att man inte borde kunna provisorisera redan vävda effekter. Men då blir det plötsligt omöjligt att provisorisera något om man är extemporatör. Om man skulle vilja göra en eldsflamma som brinner i handen provisorisk, så går inte det, eftersom improviserad magi ju är baserad på att man väver färdigt effekter snarare än hela besvärjelser.

Men, jag söker lite på det.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Men då blir det plötsligt omöjligt att provisorisera något om man är extemporatör.

Då får man la bli formaliseringsbesvärjare. Det står såhär i Mystik & magi sida 47, kapitel Improvisation, under rubrik Varaktighet.: Observera att man inte kan öka effekternas varaktighet med Temporalisera, Provisorisera och Permanenta.

Tips: Sök även på "Den tomma effekten".
 

punkt

Veteran
Joined
21 Aug 2005
Messages
4
Men shiet. Här har jag suttit och lusläst boken efter minsta hint om att de själva kanske har upptäckt det här problemet, och så står det ju, klart och tydligt på sidan 47.

Så som jag förstår det kan man bara öka varaktigheten på Besvärjelser, och inte på enbart effekter.

Fast det heter ju improviserade 'besvärjelser'. Innebär det inte man faktiskt kastar en sorts besvärjelse som extemporatör också?

[Edit] Hmmm... borde de kanske inte ha skrivit till att man inte kan öka varaktigheten på endast effekter i själva texten om just effekterna Provisorisera, Permanenta och Temporalisera?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Fast det heter ju improviserade 'besvärjelser'. Innebär det inte man faktiskt kastar en sorts besvärjelse som extemporatör också?"

Jopp. Fast de är improviserade, till skillnad från de andra som är formaliserade. Det finns alltså inte besvärjelser och vad nu extemporatörer sysslar med, utan det finns formaliserade besvärjelser och improviserade besvärjelser.
 

punkt

Veteran
Joined
21 Aug 2005
Messages
4
Ja precis, improviserade och formaliserade besvärjelser. I stycket om varaktighet på sidan 47 står det att man inte kan öka effekternas varaktighet med någon av Provisorisera, Permanenta eller Temporalisera. Vad är det då som gör att man inte kan ändra effekternas varaktighet, i och med att de är delar av en besvärjelse, precis som de effekter som ingår i en formaliserad sådan?

Jag ser ju varför man regeltekniskt vill ha det så (uppenbarligen, det var ju det mitt ursprungliga inlägg handlade om), men det finns ingen förklaring till varför.

Vad jag försöker säga är att det är lite svårtolkat: jag skulle lika gärna kunna tolka det som att man inte _kan_ öka effekternas varaktighet med Provisorisera, Permanenta eller Temporalisera, punkt. Det enda som säger att man antagligen endast menar improviserade besvärjelser är att texten återfinns i ett stycke som handlar om sådana. Det står dock inte att det endast gäller improviserade besvärjelser, eller att det ens _gäller_ för improviserade besvärjelser. Det står att man inte kan ändra effekters varaktighet med P, P och T. Punkt.

Hell, jag kanske är överkänslig, men dispyter har uppstått i min spelgrupp över mindre saker. Skall man vara spelledare vill man helst ha stenkoll.
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Vad är det då som gör att man inte kan ändra effekternas varaktighet, i och med att de är delar av en besvärjelse, precis som de effekter som ingår i en formaliserad sådan?
Jag skulle tro att det inte så mycket svårare än att improviserade blir för bra då. Efter som det är magi som reglerna ska styra upp så är jag rädd att alla försök till en logisk och trolig förklaring kommer att halta likt de försök att förklara varför magiker i DnD glömmer bort de besvärjelser som används eller varför en person som kan använda kraften i WoT kan lyfta andra människor och saker, men inte sig själv.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad är det då som gör att man inte kan ändra effekternas varaktighet, i och med att de är delar av en besvärjelse, precis som de effekter som ingår i en formaliserad sådan?"

Kortversion: effekter som laddats med filament är jefligt jobbiga att "hålla fast". Se det som en schysst spänd fjäder, ungefär. Att hålla fast effekten och modifiera den kräver något slags ramverk att "spänna fast" den i, så att man kan arbeta med den. Den formaliserade besvärjelsen är ramverket, i och med att den är så rigid och stel. Med improviserad magi så har du inget ramverk, så du får hålla i effekterna själv.

Kortare version: jag vet inte hur många gånger som detta har förklarats här. Sök.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
effekten "den tomma effekten" tycker jag är så vital att jag förklarar den här. magikern kan lagra effekter till en magnitud som motsavarar effektens magnitud. alltså, om man väver den tomma effekten magnitud 4. då skulle magikern kunna lagra t.ex effekten "skärpa" magnitud 2 och effekten "provisoriera" magnitud 2. sammanlagt 4.

detta är ett sätt att ändra varaktigheten och räckvidden på improviserade effekter. skulle man försöka utan så misslyckas det misslyckas. då effekten börjar så fort den vävs. t.ex om man väver effekten döda så får man effekten på sig själv (effekten är personlig) då man inte kan (eller hinner för den delen) ändra.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Den tomma effekten torde (enligt dess beskrivning i drakboken) gå att utnyttja aldeles utmärkt även i en besvärjelse.
Skapa ett "ramverk" för en hyfsad besvärjelse med de korrekta modifieringarna för avstånd och varaktighet. Släng in den tomma effekten på den "aktiva effektens" plats.

Sedan har du en bra besvärjelse att nyttja för såväl offensiva som defensiva besvärjelser. Det enda magikern behöver göra är att improvisera in den effekt han/hon tycker passar efter det att besvärjelsen är lagd.

Detta förutsätter dock att besvärjelsen har en varaktighet som är temporär eller provisorisk.
 
Top