KH Gard. och skuld.

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Men utöver det inget annat om man då inte knypplar in från hjältarnas tid etc. (som vi håller på att kolla på...)
För att komplettera så kostar även Jag har dig på kornet! och Stridsmagiker gard. Men rekommenderar definitivt att du tittar på Hjältarnas Väg!
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Införskaffade KH på Gothcon och har börjat fila på en serie äventyr för min grupp.
Men vad jag kan förstå utifrån ovanstående diskussion så kan det vara bra att ha även HT.
Undrar således vad som rekommenderas att köpa.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Införskaffade KH på Gothcon och har börjat fila på en serie äventyr för min grupp.
Men vad jag kan förstå utifrån ovanstående diskussion så kan det vara bra att ha även HT.
Undrar således vad som rekommenderas att köpa.
Allt till HT är ett rekommenderat köp :) Men om det är specifikt för att använda med KH så är just Hjältarnas Väg huvudrekommendationen
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Införskaffade KH på Gothcon och har börjat fila på en serie äventyr för min grupp.
Men vad jag kan förstå utifrån ovanstående diskussion så kan det vara bra att ha även HT.
Undrar således vad som rekommenderas att köpa.
Du behöver knappast grundboken för HT.
Däremot supplementet Hjältarnas Väg som innehåller en massa förmågor.
Magins Väv är inte lika PnP, du får fila en del på dess magiskolor för att de skall passa i KH - och dessutom är den boken OOP.
Resten är äventyr av olika slag, där kan jag bara råda dig att läsa synopsis och se vilken feeling du får.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Allt till HT är ett rekommenderat köp :) Men om det är specifikt för att använda med KH så är just Hjältarnas Väg huvudrekommendationen

Du behöver knappast grundboken för HT.
Däremot supplementet Hjältarnas Väg som innehåller en massa förmågor.
Magins Väv är inte lika PnP, du får fila en del på dess magiskolor för att de skall passa i KH - och dessutom är den boken OOP.
Resten är äventyr av olika slag, där kan jag bara råda dig att läsa synopsis och se vilken feeling du får.
Tack! Skall kolla upp båda men är nog mest ute efter förmågorna för att kunna balansera gard.
Blir nog ett PDF köp.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Magins Väv är en grym modul men kräver möjligen mer handpåläggning för att funka med KH
Jag som inte äger nått ur HT och som ännu bara är i planeringsstadiet av KH har lite svårt att avgöra vad som krävs. Har du lust att utveckla hade det varit uppskattat?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
I KH finns två magiska vägar Illusionism och skolmagi.
i ht är magikern mer som en trollkarl//häxa besvärjsre det är mer fritt. Om inte någon i din grupp ska spela magiker är pdfköpet kanske inte lika viktigt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag som inte äger nått ur HT och som ännu bara är i planeringsstadiet av KH har lite svårt att avgöra vad som krävs. Har du lust att utveckla hade det varit uppskattat?
MV innehåller en mängd nya besvärjelser, men de utgår från listan i HT, inte den i KH. Jag har inte gjort någon detaljerad jämförelse, men antar att det kräver en del jämkning om man vill porta över dem.
Den andra stora delen av MV är uppdelningen av magiker i skolor och regler för deras fokus. Allt detta skär sig nog en del mot upplägget i KH, eftersom färdigheterna och besvärjelserna är annorlunda.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Exakt detta. Samt att MV har regler för skuggvärlden Andra Sidan, där KH istället använder Multiversum som den "andra värld" dit magiker försvinner vid Skuld 0.

Ett antal besvärjelser är i princip varianter av varandra. Detta är inte alltid ett problem - t.ex. så har MV andra elementarer än KH - men Athos har ingen specifik gräns på olika typer av elementarer och de kan gärna samexistera.

Magitraditioner och metoder fungerar lite olika i de två systemen.

I sammanfattning är det en utmärkt produkt och väl värld att skaffa. Du kan hitta en hel del material i den som du med fördel kan använda i KH. Men det kräver lite handpåläggning.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Schysst!
Tack för all input.
Har fått lite mer förståelse för hur man kan tänka samt använda sig av HT
 
Top