Varulv Garanterat slumpade roller

Hägerstrand

Ballofix
Joined
2 Dec 2022
Messages
2,180
Ibland dyker det upp frågor om ifall spelledaren verkligen slumpat ut rollerna eller om hen varit lite schysst och slagit om tärningarna ifall en helt ny spelare blivit varulv. Jag tycker att såna diskussioner är lite tråkiga, eftersom de gör att diskussionen glider från att handla om analys av spelares inlägg till att psykoanalysera spelledaren. När vi drack varulvsöl så pratade jag lite om att jag hade tänkt ut en metod för att garantera att det slumpats rättvist, men sen postade jag aldrig den metoden. Dåligt va?

Om man som SL vill garantera för spelarna att alla roller är slumpade kan man göra såhär.
Steg 1
När anmälan stängt, ta deltagarlistan och slumpa ordningen. Lättast med ett kalkylprogram, typ excel eller google sheets (men om man är cool och analog kan man fippla med tärningar istället). Klistra in deltagarlistan i en kolumn, slumpa ett värde med funktionen =RAND() i en annan kolumn och sortera sedan efter den slumpade kolumnen. Såhär (jag lånade deltagarlistan från senaste blixtspelet):
1750511727830.png1750511754690.png1750511813952.png

Steg 2
Kryptera den slumpade deltagarlistan tillsammans med instruktioner för slumpning. Det går att göra på https://encrypt-online.com/

Spara krypteringsnyckeln (passphrase)

1750512079407.png

Steg 3
Posta den krypterade deltagarlistan i anmälningstråden och be någon i anmälningstråden att posta 4 slumpade nummer mellan 1 och deltagarantalet. Det spelar ingen roll om de alls slumpar talen, eftersom de inte vet vilken ordning namnen står i den krypterade posten.

Steg 4
När spelet är slut kan du posta krypteringsnyckeln, och spelare kan verifiera att du inte brustit i din hängivenhet till spelets renhet.
 
Känns lite overkill :)
Själv brukar jag bara köra random.org och rulla efter anmälningslistan. Enda gången jag gjort något för att hjälpa randomiseringen lite var under Dune när jag rullade två uppsättningar och valde den som såg roligast ut.
 
Känns lite overkill :)
Själv brukar jag bara köra random.org och rulla efter anmälningslistan. Enda gången jag gjort något för att hjälpa randomiseringen lite var under Dune när jag rullade två uppsättningar och valde den som såg roligast ut.
Det är väl overkill (fast overkill betyder att det tar 90 sekunder istället för 30).

Men jag tänkte inte att någon behövde hjälp med hur man skulle slumpa, utan hur man ska kunna garantera för spelarna att det är slumpat. Det är en metod för att komma runt en begränsning med formatet.
 
Back
Top