Nekromanti Gangster stad rollspel i Coriolis setting

en_müller

Veteran
Joined
16 Aug 2012
Messages
35
Location
Skåne
Jag tänkte släng ihopp ett äventyr för några polare till mig som aldrig har spelat rollspel för, jag tänkte då att setting kommer vara på någon ny planet som är extremt rik på resoursor, Men även om mäniskor kan bo på planet är större delen av världen täck av en öken som är giftig om du visstas förlänge där, finns även hav och sjöar som dess värre är ungefär lika salta som döda havet och giftiga som somalias kust (det är jätte giftigt). Dock existera konstigt nog stora skogar med träd som prouduserar syre, Gifterna och saltet dem sammlar från vattenet görs om till kristaler och hänger från grenarna.

Det finns dock Mega städer som har mellan 40-80 miljoner mäniskor som bor där, städerna ägs av enorma företag, dem byggde dem they make the rules.

Staden är uppdelad 4 sectioner/distrikt

1. Paradis Distriket(även känd som vita zonen)
Här bor alla högt uppsatta chefer och rika mäniskor med derras närmaste tjänstefolk. Det är som dubais rikaste områden

2. Industri distriktet (även känd som gula zonen)
Det är här alla byggarbterare, vanliga nasare, tjänste folk M.M. Kort sagt medel klassen bor här, det är inte lika fint som vi har det i sverige, så är det ändå rätt bra ställe att bo på, väldigt säkert med tanke på att många av dem stora företagen investrar mycket pengar på att motverka vålds brott för att det skadar arbetskraften, dock är saker som inte på verkar det väldigt vanligt och ses ofta mellan fingrarna på (för utom drog handel och vapen handel för det leder till vålds brott och påverkar arbetskraften, Dont do drugs kids!)

3. Yttre distriket ( Röda zonen)
Detta är slummen, det är sällan man ser säkerhetsvakterna lämna sina pansar fordon här inne om dem inte måste eller är i stora grupper
Här är var den mesta av alla droger skapas, arbetslösheten är stor och vräkningar är vanliga (kommer jag strax till) dem som har pengar där har antigen tjänat dem genom gatoförsäljing eller på illigal väg.
Gäng krig är vanliga och även dödsfall, men det kunde varit värre.

4. Kryptan ( svarta zonen)
Under många av städerna finns dem ökända Kryptorna, dem som blir värkta skickas ofta ner hitt, totalt anarki råder här nere, här är inte frågan hur mycket pengar du får idag, här är frågan om du kommer överleva.
//////

Min ide är att spelarna tillhör någon av dem "lägre" klasserna ( som bor i den röda/ svarta zonen) och sedan beronde på vad dem vill ha utav rollspelt så bygger jag på det. Men min första tanke var ju att dem ska vara någon typ av kriminela

Jag erkänner direkt att jag inte kan mycket om coriolis världen än, för jag äger inte böckerna, ska låna dem av en kompis.

Men om ni har några fråger syn punkter eller liknade säg gärna till
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
Det här låter super coolt :gremlaugh:

Hur kriminella tänker du att karaktärerna kommer vara? För att köra med dem som ett mindre gäng låter coolt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Det låter inte dumt hitintills. Att ha starkt skiktade städer är inte helt ovanligt, bland annat Noir har det. Vilket är bra, det betyder att du tänker rätt!

Det låter litegrann som att du tänker bygga en så kallad fisktank. Det är ett sätt att planera ett äventyr (eller en hel kampanj) som går ut på att det finns ett antal aktörer med agendor. Sen slänger man in rollpersonerna mitt i smeten och så att säga ser vad som händer.

Om det är lite det du strävar efter så kan dessa »aktörer« vara gängledare och andra kriminella på ungefär samma sociala nivå som rollpersonerna. Det kan också vara företagen, eller personer på företagen, som av olika anledningar har intressen i de lägre zonerna. Det kan vara riktigt givande när spelarna måste förhålla sig till riktigt mäktiga spelledarpersoner som vill massa grejer. Vem ska vi samarbeta med? Vågar vi trotsa denhär personen?
 

en_müller

Veteran
Joined
16 Aug 2012
Messages
35
Location
Skåne
Som det är just nu har jag inga gäng, inga företag och inga karaktäre. Min ide är att kolla upp vad vill mina spelare spela? vill dem spela ett gäng gangstrar som försöker ta sig till topen, eller är dem kanske ett gäng mercs som jobbar åt större företag, the possibiltys are endless.


Efter dem har bestämt vem dem vill spela som och vad, så kommer jag sätta mig ner och skriva en kampanj
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
Låter coolt :gremsmile: Om de vill spela mercs för företagen kan du hämta en hög inspiration från Shadowrun tror jag. Även om settingsen är ganska olika så är just legoknektar för megacorps som jobbar utanför lagen precis vad det spelet handlar om :gremsmile:
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Cassius älskar sociala uppror, jag hade kört på det!

Tänk ett ikondyrkande Costa Nostra. De tillber en ikon(antagligen Den ansiktslösa) och har massa riter och grejer runt den, man möts nere i kryptan men det finns personer från varje zon som är med i organisationen. De är en kriminell organisation som sköter droghandlen. Den största drogen är "Svart Sand". En kristall som bryts ute i giftöknen, kraftigt beroende framkallande men gör att du kan gå utan mat i flera dagar.

Organisationen har också en social dimension som menar att det måste ske förändring i staden, men det är mest en retorik för att kunna rekrytera folk till Fria Ligan som de självklart har stort inflytande över.

Det har också varit stora konflikter mellan den lokala kriminella organisationen och Syndikatet på Coriolis som hela tiden kräver allt större laster med Svart-sand. Syndikatet har börjat titta till andra personer att börja sköta handlen som inte är lika uppnosiga som den nuvarande ledaren. Där kanske spelare kommer in?
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Angående settingen, och att koppla den till resten av universumet: vilken eller vilka av de existerande faktionerna har fäste på planeten? Att döma av beskrivningen låter det lite som Zeniterna, och Hegemonin är etablerade där. Statsformen ser ut lite som Monoliten på Kua, Hegemonins maktfäste. Läs igenom dele om faktionerna, och spela lite på det.

Om du tänkt bygga en sådan Fishtankär min erfarenhet att intrigspel gör sig bra, så använd faktionerna och deras agendan. Kanske slåss de olika faktionerna om att få makt över staden?

Rita kartor. Kartor över hela staden. De behöver inte vara speciellt exakta från början, men ha gärna planer på vad du vill lägga till i staden, och var.
När det är gjort vill du skriva om de viktiga personerna. De dem namn, faktionstillhörighet (existerande, eller skapa egna faktioner), och personliga agendan som inte nödvändigtvis måste ligga i faktionens intresse, eller ens vara tillåtet enligt dess regler. Personlighetsdrag, gärna ganska överdrivna, och spela dem ordentligt. Och se till att det fins både manliga och kvinliga spelledarkaraktärer. Helst ungefär 50% av varje. mina spelare störde sig väldigt mycket på min övervikt av manliga spelledarpersoner.

En till sak som är rolig att spela på är den "Mystiska kraften". Karaktärer kan bli mystiker, och i mörkret mellan stjärnorna kan vad som helst hända. Kryptan låter som en utmärkt plats för mystiska varelser och krafter att gestalta sig. Spöken, varulvar, sekter, allt möjligt roligt kan hända :gremsmile:

Det var länge sedan jag spelade Coriolis nu, men det är ett riktigt nostalgi-spel för mig. Jag älskar allt med det spelet.
 

en_müller

Veteran
Joined
16 Aug 2012
Messages
35
Location
Skåne
Cassius said:
Cassius älskar sociala uppror, jag hade kört på det!

Tänk ett ikondyrkande Costa Nostra. De tillber en ikon(antagligen Den ansiktslösa) och har massa riter och grejer runt den, man möts nere i kryptan men det finns personer från varje zon som är med i organisationen. De är en kriminell organisation som sköter droghandlen. Den största drogen är "Svart Sand". En kristall som bryts ute i giftöknen, kraftigt beroende framkallande men gör att du kan gå utan mat i flera dagar.

Organisationen har också en social dimension som menar att det måste ske förändring i staden, men det är mest en retorik för att kunna rekrytera folk till Fria Ligan som de självklart har stort inflytande över.

Det har också varit stora konflikter mellan den lokala kriminella organisationen och Syndikatet på Coriolis som hela tiden kräver allt större laster med Svart-sand. Syndikatet har börjat titta till andra personer att börja sköta handlen som inte är lika uppnosiga som den nuvarande ledaren. Där kanske spelare kommer in?
Den var inte dum alls kommer använda delar av det.
 

en_müller

Veteran
Joined
16 Aug 2012
Messages
35
Location
Skåne
Ok lite mer info om planet nu när jag har lyckast komma över en Corolis bok

Just nu är planetens namne stor sandhögmedmassamineraler(kanske kommer ändra det)
Planeten ägs av Konsortiet, men dem har öppnat up planet så att nästan alla kan för det mesta köpa upp en del mark där för att bygga städer och industrier. Detta har lett till att många mindre (med mindre menar jag inte total super duper mega stora) företag har slagit ihop för att bygga städer, även om de flesta ägs av super duper företagen som styr i konsortiet.
Även kyrkan och legionen har sina städer på planeten (dock brukar dem vara betydligt mindre runt ca 1-3 miljoner), Kyrkan använder platsen för att bygga stora missionärs poster med mera, medans legionen har det som en industrial bas samt träning för deras elit förband.

syndikatet har också sina egena städer som är mest liberala med saker och ting, Dem är dock misstänkta för att hjälpa smugglar och diverse företags spioner

Sen finns det även öken vargarna, som är en grupp mäniskor som på något mystiskt sätt har hittat ett sätt att leva i den gigantiska öknen, dem livnärar sig på att anfalla karavaner som åker mellan städerna.

Sen finns det även stora Plantage där mat odlas, som det är nu kan endast ca 80% av befolkningen matas och resten behövs köpas in från andra planeter.

En annan sak är att det finns inga fängelse i städerna utan det som finns är fängelse stationer i omlopsbana
där fångar tas, för att slippa slössa värdefull mark på planeten, dessa är också privat ägda. En annan lösning är att skicka ner folk i kryptorna
 
Top