Nekromanti Gammalkinesiska äventyr?

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag har ett uppdrag åt forumets främsta spårhundar. Det är nämligen så att jag är på jakt efter någon sida med äventyr som utspelar sig i Kina under Västra Han eller ännu äldre dynastier. Dryg som jag är har jag en kravlista som måste vara uppfylld för att sidan skall vara intressant för mig:

- Äventyren skall vara gratis: hemsnickrade eller gratisgjorda av något företag.

- Äventyren skall vara i klassisk stil, dvs med kartor, SLP, möten, början och slut. De behöver däremot inte vara det minsta snygga. Det spelar heller ingen roll om de är långa eller korta.

- Rena inspirationssidor och äventyrsuppslag vill jag inte ha (sådant har jag redan).

- Spelsystemet spelar ingen roll - jag kommer ändå att konvertera dem.

- Det får finnas inslag av skräck och/eller fantasy, men det är viktigt att de verkligen är tänkta att utspelas före Kristus (eller, ja, fram till år 24 eller när det nu var Västra Han slutade).


Väldigt tacksam för napp.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det verkar vara att förvänta sig lite för mycket att sådana äventyr skulle finnas samlade på ett ställe i någon större utsträckning. Mängden människor som spelar rollspel i kinesisk antik torde vara extremt jävla få.

That being said, Qin sägs vara det tredje största spelet i Frankrike, och fransmännen är ju tokiga i Kina. Så kanske kan du få napp om du förstår språket tillräckligt väl för att kunna surfa runt på franska rollspelssajter.

Vidare...varför är gränsen runt kristi födelse så viktig? Förändringarna mellan Västra Hans och Östra Hans dagar var inte direkt stora, och givet den stora kulturella kontinuiteten i Kina borde
alla tänkbara sorters äventyr som utspelar sig närsomhelst under antik och medeltid lätt kunna anpassas till specifika epoker. Det enda undantaget vore väl scenarier som explicit förutsätter något visst - typ buddism, en massiv invasion, etc, men även sådant går ju lätt att modda.

Helt enkelt, jag skulle nöja mig med att leta efter alla tänkbara plotter och scenarion som utspelar sig i Kina med omnejd i historisk tid, och sedan anpassa dem till den specifika epoken.

...eller helt sonika plocka saker från The Big List of RPG Plots och förlägga dem till Kina.

- Ymir, rekommenderar
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
That being said, Qin sägs vara det tredje största spelet i Frankrike, och fransmännen är ju tokiga i Kina. Så kanske kan du få napp om du förstår språket tillräckligt väl för att kunna surfa runt på franska rollspelssajter.
Min franska är inget vidare, men In Nomine Satanis/Magna Veritas stavade jag mig igenom en gång. Tack för tipset!

Vidare...varför är gränsen runt kristi födelse så viktig?
En fix idé i kampanjen ifråga. I övrigt är den full av anakronismer, myter och ren fantasy, men historieinslagen skall vara senast från Kristi födelse.
 
Top