Nekromanti Gammal moralpanik om serier

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Av en slump snubblade jag över den här skannade boken av folkbildaren Nilj Bejerot: Barn-serier-samhälle från 1954. (Skanningen är gjord av ett nytryck från -81.) Boken är skriven utifrån en amerikansk förlaga och är ett alldeles utmärkt exempel på gammal hederlig moralpanik. Serietidningar och deras innehåll betraktas som ett "moralhygieniskt problem" och tecken på "kulturellt förfall bland ungdomen". Man hittar formuleringar som idag blir ofrivilligt komiska på så gott som varje sida. Jag roas särskilt av sjätte kapitlet, "Seriefabrikanternas trettiotre argument" där Bejerot gick igenom 33 försvarsargument och sågar dem fullständigt ett efter ett, men sågningen är helt infantil och full av fördomar.

Jag ser en klar parallell till den moralpanik som funnits kring rollspelshobbyn tidigare. Liksom 50-talets debattörer och opinionsbildare inte begrep sig på seriemediet förstod man inte vad rollspel var när det kom - ändå drog man sig inte för att ha starka åsikter om det.

Jag vill ha en T-shirt med texten "Moral panic - never out of fashion!".

Gordeg
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Hoho, jag har faktiskt kollat i den här förut, när jag skrev min C-uppsats om serietidningar som litteratur. De starkaste paralellerna man kan dra är givetvis med "Seduction of the Innocent" av den fantastiske Fredrick Wertham, en riktig stolle i ordets rätta bemärkelse, som genom sin bok och sitt hängivna arbete skapade Comics Code, som under många år begränsade vad man fick och inte fick ha med i serier (kolla "Comics Code Authority" på Wikipedia) enligt ganska, eh, intressanta riktlinjer.

Ska man dra rollspelsparaleller så är det ganska lätt att jämföra titeln "seduction of the innocent" med "De övergivnas armé" av minst lika namnkunniga författare (där undertecknad faktiskt haft mailkontakt med ena halvan). Samma sorts moralpanikdramatiska titel, samma sorts argumentation. Det märks att Wertham var något av en föregångsman vad gäller hur moralpaniksböcker ska läggas upp för att slå igenom...

//Krank, som egentligen bara ville namedroppa nu när en bok han läst kom på tal...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nu har jag ögnat lite i det här. Farchinerande läsning tycker jag.
Ska läsa mer sedan.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Bejerotism

Nils Bejerot är en gammal välkänd moralpaniker. Han har länge drivit kampanj mot serier och hans efterträdare har på senare tid börjat hetsa mot våldsamma datorspel. Det skulle inte förvåna mig om han dragit av en och annan bredsida mot rollspel också, kanske i allians med Allan Rubin eller andra kändisar. Bejerot var aktiv i att bygga upp Carnegie-institutet, vilka har en finansiell gren i Carnegie Kapitalförvaltning (eller vad de heter idag). Lite OT, så undviker jag av den anledningen att placera sparpengar i Carnegie-fonder.

Tankesmedjan Eudoxa har skrivit en del om Bejerot och hans avnämare. Här finns en länk till en rapport. Bejerots forskning om narkotika har fått en del spridning, men många menar att det ligger en dold agenda bakom. Döm själv.

Hur som helst kan jag inte låta bli att vara lite avis på folk som kan få betalt för att läsa serier på heltid i ett halvår... så gick det tydligen till på 50-talet :gremwink:

/Sax, here be Dragons
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Bejerotism

Bejerots forskning om narkotika har fått en del spridning, men många menar att det ligger en dold agenda bakom.
Kanske. Jag tycker att det mest typiska draget för moralpaniker är att de anser sig beskydda barn och ungdomar ("Won´t somebody think of teh children! Teh children!!") när det i själva verket handlar om att de själva inte hänger med när kultur, språkbruk och normer förändras. Inte förbättras eller försämras, bara förändras.
Så jag tror inte att de är onda. Inte ens Piff & Puff. De har bara vissa vanföreställningar om att om inte världen fortsätter se ut som de är vana vid går allt åt helvete.

Gordeg
 
Top