Presentation Gammal hobby-rollspelare som börjat posta

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Tjosan,

Simon Hammar, i vissa kretsar även känd som Zimeon eller alternativt Lundström. 50 bast. Gammal animéentusiast. Varit i Japan en miljard gånger. Pratar flytande japanska. Jobbar som översättare och lågnivå-kodare.

Första mötet med rollspel var Mutant kanske 1986, men det var ju si och så med det, aldrig särskilt frekvent. Rollspel har för mig varit den där saken som jag liksom aldrig riktigt lyckats att komma igång med, utan bara spelat lite grann, nästan alltid som SL, ibland som spelare. Lite att det gått på startmotorn, men runnit ut i sanden i stort sett varenda gång. Gång på gång. I alla år. Jag har spelat brädspel oförtrutet genom åren, och dras framförallt till rollspelsartade brädspel (läs: sådana med äventyr i).

Jag har haft lite olika spurtar med rollspel sedan ungdomen. En dök upp runt '98 när jag träffade på japanska rollspel och, jag som bara sett Basic Roleplay i form av Mutant och DoD, blev fascinerad över den japanska attityden att rollspel var spel i förstone och inte försök till simuleringar. Då köpte jag en massa dumma japanska rollspel (oftast små och okända) och träffade på det som hemsökt mig ända sedan dess: Monster Maker. Mitt "to go"-tankeexperiment om ett Rollspel För Mig har sedan dess varit baserat på Monster Maker-världsbilden (även om det travat iväg ganska långt bort vid det här laget)

Den andra dusten kom någon gång 2015 (?) när BGG lanserade RPGG, och jag satt och laddade upp information om min underliga samling, och lite om svenska rollspel som jag hade. Det var inte förrän då jag märkte vad D&D var för stil på rollspel (hade aldrig spelat det). Jag grottade ner mig i olika system och fick dille på olika tärningsslagssystems för- och nackdelar. Under åren har jag ibland köpt något rollspel, och förnöjt bläddrat igenom regelböckerna, men aldrig kommit igång. Eon, Undergångens Arvtagare, År Noll, Trudvang… Lite i den stilen. Hade några sessioner Call of Cthulhu och faktiskt två gånger Rolemaster, men sen kom Covid och slog ihjäl det.

Den tredje dusten var nu, när rollspel kom upp på tal igen, jag var avundsjuk på min fru som spelade lite D&D online, och jag fick ett ryck, backade Drakar och Demoner, och passade på att också köpa Nordiska Väsen (hade tidigare köpt Skrômt), blev mäkta inspirerad, och tog det som ursäkt för att regelbundet träffa några av de vänner som man ser för sällan pga familj och barn. Vi har hunnit med en (1) session, till en början bara en gång i månaden, men bättre än ingenting, och i samband med det hittade jag till rollspel.nu. Jag kan bara hålla ett enda internetforum igång i taget, har jag märkt, så nu blev det här. Hittade till min förvåning att jag hade ett konto sedan 10 år. Undrar lite varför.

Jag filosoferar väl lika mycket (eller mer) kring rollspel (och rollspelslilknande brädspel) som jag spelar dem. Jag älskar knasiga tärningsslagssytem som vrider bort sannolikhetsberäkningarna ur huvudet. Har som säkert många haft en egen idé på ett rollspel som jag då och då i kreativa ryck filat på, men som aldrig blivit klart, och nog aldrig blir det. Eftersom jag bara skrapat på ytan på de spel jag spelat, har jag ingen direkt favorit, men det jag drivs av är tanken på äventyr, gärna inte så dystra, och jag gillar att slå tärning. Spelar en hel del TV-spel och filosoferar runt dem också – sätts jag igång kommer jag ganska snart att orera kring videospelens konstnärliga möjligheter och hur de kan användas till att förmedla budskap och beskriva stämningar på ett sätt som böcker och filmer bara kan drömma om. Men jag är en sucker för sällskap i rummet – brädspel och rollspel spelar jag för människorna. Online är verkligen inte min grej, inte ens för videospel. Hemma i soffan ska det vara.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Välkommen! Hoppas du ska hitta en spelgrupp som inte rinner ut i sanden!
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Tack tack. Framförallt skulle jag vilja ha lite fler grupper, och kanske få vara spelare också. :p
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Oj! Så kul att se dig här! Då är vi två mangaöversättare på forumet – inte så pjåkigt, inte. (Jag är alltså Samuel, som du träffade på senaste Mattarikon – tack för det för mig oförglömliga mötet!) Man vet ju att herr'n är flitig brädspelare, men inte visste jag att du hade ett dramatiskt förflutet som rollspelare också. Spännande att höra.

Jag önskar dig lycka till med det här rycket! Kanske är det det som sätter sig till slut. Du får berätta lite om dina äventyr nästa gång vi oundkomligt råkar hamna på samma plats!
 

Herr_Omar

Veteran
Joined
8 Aug 2023
Messages
24
Location
Stockholm
Hej Simon!
Vet inte varför men jag lyckas inte få iväg ett pm till dig med ett förslag. Kan du starta en konversation med mig? Jag bor i Täby, är 50+ och rollspelare sedan 1984.
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
115
Location
Stockholm
Ha! Välkommen hit! Dig träffade jag ju redan på Mangakai (kan det ha hetat så?) för en hel livstid sedan. (Skrämmande att du är 50 numera...)
 
Top