Nekromanti Gammal är äldst

Tsigalah

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
94
Location
Uppsala
Var precis ute med hunden och slogs av en tanke: är inte färdighetsystemet mer anpassad för kortlivade karaktärer? Skulle man inte kunna utöka ökningen av Yrkesfärdigheter och ökningen av slag på Huvudtabellen upp till kanske det tiodubbla (1000 år), inte för att det kan vara speciellt troligt att kunna gestalta en 1000 årig karaktär på ett givande sätt men för att ha lite utrymme att spela med.

Betänk exemplet:
Alean Sevane fin Valaina, Sanarihantverkare, skräddare från Haléa Teren; 473 år. Om jag skulle skapa en sådan karaktär så skulle han få följande bonusar:
+ 30 i yrkesfärdigheter.
+ 5 slag på huvudtabellen.

Om jag nu skulle designa hans son:
Lunerian Sevane fin Valaina som bara är 108 år skulle han få exakt samma bonusar. Hmm. inte så bra tänkte jag så jag fixade det genom en sån där y = roten ur x kurva (har glömt vad dom heter) men en ökning som bara minskar över tid.

Vad tycker ni? Hur ska en åldersökning i färdigheter se ut? Ska den flacka ut eller ska den rent utav öka? Om man är snorgammal har man givetvis förstått mer av allt (om en hjärna inte torkat ihop till nån sorts senil-dement sörja) borde man inte då få mer yrkesfärdigheter osv. ? Vidare har ju de flesta varelser i civiliserade trakter men lite tid över en hobby eller nåt liknande. Borde man inte få mer valfria enheter också? Jag tycker det. Mina bonusar efter lite tänk blev då således (för en 403 åring):

+ 50 i yrkesfärdigheter
+ 11 slag på huvudtabellen
+ 15 i valfria färdigheter (halva yrkes)

Hur låter detta?

Sen har jag en till fråga:
Känner någon till (eller läser en kreatör detta?) om det kommer att finnas sysselsättningsperioder i Eon 3? Neotech systemet känns riktigt bra men skulle givetvis behöva ändras lite om man ska använda det i eon....

/Marcus
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"+ 50 i yrkesfärdigheter
+ 11 slag på huvudtabellen
+ 15 i valfria färdigheter (halva yrkes)

Hur låter detta?
"

Som att han borde få 25 valfria :gremwink:. 50 / 2 = 25.

Annars finns det redan en fix för detta i husregeldokumentetFoxtail.

Krille for president.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Ett problem, eventuellt...

+ 50 i yrkesfärdigheter
+ 11 slag på huvudtabellen
+ 15 i valfria färdigheter (halva yrkes)
Alla de där extra slagen på huvudtabellen känns lite fel. Ok, låt gå för att en äldre lirare kanske har fler kontakter och lite prylar. Men ska han ha fler fysiska och mentala förmågor också?

"Jag var 247 år gammal när jag insåg vilken Vacker Kropp jag har..."

Nej, dessa ska nog begränsas till just Kontakter och Föremål/Ägodelar.

/Duddmannen
:gremlaugh:
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Re: Ett problem, eventuellt...

För att inte prata om händelser. Om man ska begränsa nått så borde det ju vara att man tvingas slå exempel vis 3 av 11 (ca 20-33%) av slagen på händelser. Dock så är ju inte alla mentala och fysiska eghenskaper fel. Man kan tolka extraordinärt stark som att man har spenderat en stor del av sin fritid på tyngdlyftning. Sen efter som det ÄR teoretiskt möjligt så om man gör en ny "urgamal" karaktär så kan man få upp til kanske 7 slag eller nått på sånt bara. Jag bara spånar lite men ja tycker att kontakter och föremål är för få tabeller att slå på. =)

Sen kan man ju ifråga sätta om alven är mentalt stabil i gamal ålder. Då kanske en uråldrig dvärg kan vara mer akuell? Visserligen gillar jag alver men man kan ju undra?

/Hartland - som undrar om en "odödlig" alv skulle drabas av förbanelsen på samma sätt som alla andra?
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Händelser borde man ju få en hel hög av, men exemplet är ganska meningslöst, eftersom man aldrig någonsin kan spela en karaktär som är så gammal.

Jag har ju gjort ett försök med sysselsättningsperioder, men som det påpekades är det inte logiskt i den sortens värld vi har i Eon. Dock kan man tänka sig att man delar in livet i barndom/lärlingsperiod/vuxenliv, där antalet färdighetspoäng från vuxenlivet kan variera beroende på hur gammal man faktiskt är.
Jag lutar åt att göra ett system på det viset...

Alver behöver egentligen en helt egen mall för skapande, eftersom de är så skiljda från oss (kanske inte Pyar då).

/regelslaktaren, som tvingades slakta sina perioder
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Ett problem, eventuellt...

Egendom och Börd kan man även drabbas av på äldre dag... Det är konsekvenser man ibland måste ta av att vara gammal och vis/rik... (speciellt det senare)

Det enda som borde restrikteras är vissa saker på Mental, Fysik och Övernaturligt-tabellerna.
Men jag ser att t.ex "Gott rykte" på Mental-tabellen mycket väl kan drabba vem som helst.. och det passar egentligen inte in under "Mentala egenskaper"...

"Det är bara folket i mitt huvud som vet vad jag gjort."
 

Tzam

Warrior
Joined
16 Oct 2002
Messages
328
Location
öhh... nära Sundsvall
Re: Ett problem, eventuellt...

Jag tycker ändå att fysiska borde funka, dock vissa bättre än andra... man kan ske inte upptäcker att man har en vacker kropp men man kan mycket väl träna den så att den ser vackrare ut... Sen saker som ambi och friskt blod kan man slå om...
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Ett problem, eventuellt...

Visst fungerar det... men som jag sade, vissa saker bör inte en roll få hux flux... och att träna sig till en bra kropp verkar omöjligt.. iaf för mig :gremtongue:
 
Top