Tell
Hero
- Joined
- 21 Feb 2008
- Messages
- 1,083
Hej!
Jag sitter med början av förstaversionen på texten kring perserna. Upplägget jag har valt, är att ge varje epok 5 2,5sidors ämnen, där persernas är
4. Persiens världsrike........................................................................................................................................................ 17
1) Omvandlingstrycket från Neoassyrierna, Zarathustra, Deioces och hans stad Ha?gmat?na, Fravartis, Cyaxares och Medernas allians med Babylon......................................................................................................................................................................................... 17
2) Astyages, och Cyrus den store – en sonsons mord på morfadern, Cyrus världsvälde och rättighetskatalog, Kriget mot Crösus, och erövringen av Lycien, satraperna, döden mot Tomyris.................................................................... 17
3) Den persiska civilisationen, byråkratin, skönhetsidealet, enucker och drottnignmödrar. 17
4) Den tomulta höjdpunkten, Cambysses II, Bardya, Amestris, Darius I och slaget vid Marathon, Xerxes och det andra kriget mot grekerna. Esther. Fokus på intrigerna. Artaxes II, det indirekta kriget mot grekerna och persiens fall. 17
5) Morden efter Artaxes, Cyrus IIs omgjorda politik, Sateira kungamakerskan. Darius III, den flyende, och kontinuiteten med makedonien genom drottning Barsine.............................................................................................................................................. 17
Introtexten under rubrik 1 är:
---------------------------------------
När det neoassyriska riket stod på sin höjd, hade det trängt ut ur Mesopotamiens floddal, och underkuvat större delen av Levanten (medelhavets östra kustländer). Det hade också trängt upp bland de persiska bergen, och folket där hade uppmärksammat hurdana de nya erövrarna var, och svarade därefter. Assyriernas behandling av erövrade folk såg för persiska ögon ut som massslaveri av värsta sort, och de skatter de plundrade från dem, och de folkförflyttningar de genomdrev, innebar att de förslavade inte bara förlorade sin frihet, utan också sin själva identitet, sina gudar, och sin möjlighet att resa sig när väl det neoassyriska riket föll (och med den cykliska tidsuppfattning som tycks ha varit spridd under antiken så är det troligt att många av de erövrade förutsatte att assyrierna snart skulle falla oavsett vad de gjorde – destå värre föreföll det systematiska förgörandet av deras kulturer efter kapitulationerna). För att överleva, tvingade de persiska stammarna sig själva in i en utvecklingsspiral, som efter ett par generationer skulle göra dem till det mest framstående folket i dåtidens världsbild (till dess de blev för bekväma för att fortsätta utvecklas, då den rollen istället togs av Makedonierna).
På grund av sin oro för Assyrierna, började Perserna för första gången bygga stater, och explosionsartade utvecklingar av nya religioner och ny vetenskap gav de här staterna verktyg för att kunna motstå den Neoassyriska anstormningen. Koalitioner melllan stammar blev permanenta, spionnätverk byggdes upp, armeer och stadsstater började dra sig samman och började övervaka vad som hände runtomkring de egna bosättningarna, och vissa stammar började bygga pseudoimperier vid gränserna mot Assyrien, för att bättre kunna stå dem emot.
Den persiska religio-magiska huvudstammen, magerna, började kartlägga himlen, och använda resultaten för navigation (även om Egypten kartlagt himlen tidigare, förefaller det som om de i hög utsträckning behållit kunskaperna för sig själva). Man började också arbeta med att försöka nedkalla gudarna själva, för att arbeta för Persiens (eller den enskilda prästens) väl. Försökens framgång var diskutabla, men vad värre var, de upprörde några av de få allierade perserna hade - i form av brödrafolket Arya i indien, som började klassificera de gudar som Perserna trodde sig kunna nedkalla som demoner, och de gudar som inte svarade för de sanna gudarna; ingen riktig gud skulle låta sig befallas av en människa!
Perserna svarade med samma mynt, och menade att de gudar som inte brydde sig om människorna inte borde kallas för gudar alls, utan tydligt var onda, eller som bäst neutrala till människornas lidanden och öden.
Andra stammar använde teknologi för att förbereda sig. Genom byggandet av vindfång (ett slags naturliga ventilationssystem) började de bygga städer långt ut i öknen, på platser som annars hade varit alldeles för varma för människor att leva i, och genom utveckling av högkvalitativa metall- och stenarbeten och långtgående handel, började man skaffa kapital nog för kunna motstå Assyriernas arbeten.
Inget av detta hjälpte dock.
--------------------------------------------
Texten beskriver hur perserna svarade på den assyriska erövringen av deras land, och är början på introduktionen till Deioces och hans meders manipulationer av assyrien för att göra persien fritt. Detta är alldeles för långt i förhållande till hur det borde vara. Vad kan skäras bort? Är stilistiken vettig för att skapa en historieskrivning som vanligt folk kan ta till sig och är intresserade av? Är det något som förefaller konstigt, kontraintuitivt, eller som jag borde kolla upp en gång till?
Jag sitter med början av förstaversionen på texten kring perserna. Upplägget jag har valt, är att ge varje epok 5 2,5sidors ämnen, där persernas är
4. Persiens världsrike........................................................................................................................................................ 17
1) Omvandlingstrycket från Neoassyrierna, Zarathustra, Deioces och hans stad Ha?gmat?na, Fravartis, Cyaxares och Medernas allians med Babylon......................................................................................................................................................................................... 17
2) Astyages, och Cyrus den store – en sonsons mord på morfadern, Cyrus världsvälde och rättighetskatalog, Kriget mot Crösus, och erövringen av Lycien, satraperna, döden mot Tomyris.................................................................... 17
3) Den persiska civilisationen, byråkratin, skönhetsidealet, enucker och drottnignmödrar. 17
4) Den tomulta höjdpunkten, Cambysses II, Bardya, Amestris, Darius I och slaget vid Marathon, Xerxes och det andra kriget mot grekerna. Esther. Fokus på intrigerna. Artaxes II, det indirekta kriget mot grekerna och persiens fall. 17
5) Morden efter Artaxes, Cyrus IIs omgjorda politik, Sateira kungamakerskan. Darius III, den flyende, och kontinuiteten med makedonien genom drottning Barsine.............................................................................................................................................. 17
Introtexten under rubrik 1 är:
---------------------------------------
När det neoassyriska riket stod på sin höjd, hade det trängt ut ur Mesopotamiens floddal, och underkuvat större delen av Levanten (medelhavets östra kustländer). Det hade också trängt upp bland de persiska bergen, och folket där hade uppmärksammat hurdana de nya erövrarna var, och svarade därefter. Assyriernas behandling av erövrade folk såg för persiska ögon ut som massslaveri av värsta sort, och de skatter de plundrade från dem, och de folkförflyttningar de genomdrev, innebar att de förslavade inte bara förlorade sin frihet, utan också sin själva identitet, sina gudar, och sin möjlighet att resa sig när väl det neoassyriska riket föll (och med den cykliska tidsuppfattning som tycks ha varit spridd under antiken så är det troligt att många av de erövrade förutsatte att assyrierna snart skulle falla oavsett vad de gjorde – destå värre föreföll det systematiska förgörandet av deras kulturer efter kapitulationerna). För att överleva, tvingade de persiska stammarna sig själva in i en utvecklingsspiral, som efter ett par generationer skulle göra dem till det mest framstående folket i dåtidens världsbild (till dess de blev för bekväma för att fortsätta utvecklas, då den rollen istället togs av Makedonierna).
På grund av sin oro för Assyrierna, började Perserna för första gången bygga stater, och explosionsartade utvecklingar av nya religioner och ny vetenskap gav de här staterna verktyg för att kunna motstå den Neoassyriska anstormningen. Koalitioner melllan stammar blev permanenta, spionnätverk byggdes upp, armeer och stadsstater började dra sig samman och började övervaka vad som hände runtomkring de egna bosättningarna, och vissa stammar började bygga pseudoimperier vid gränserna mot Assyrien, för att bättre kunna stå dem emot.
Den persiska religio-magiska huvudstammen, magerna, började kartlägga himlen, och använda resultaten för navigation (även om Egypten kartlagt himlen tidigare, förefaller det som om de i hög utsträckning behållit kunskaperna för sig själva). Man började också arbeta med att försöka nedkalla gudarna själva, för att arbeta för Persiens (eller den enskilda prästens) väl. Försökens framgång var diskutabla, men vad värre var, de upprörde några av de få allierade perserna hade - i form av brödrafolket Arya i indien, som började klassificera de gudar som Perserna trodde sig kunna nedkalla som demoner, och de gudar som inte svarade för de sanna gudarna; ingen riktig gud skulle låta sig befallas av en människa!
Perserna svarade med samma mynt, och menade att de gudar som inte brydde sig om människorna inte borde kallas för gudar alls, utan tydligt var onda, eller som bäst neutrala till människornas lidanden och öden.
Andra stammar använde teknologi för att förbereda sig. Genom byggandet av vindfång (ett slags naturliga ventilationssystem) började de bygga städer långt ut i öknen, på platser som annars hade varit alldeles för varma för människor att leva i, och genom utveckling av högkvalitativa metall- och stenarbeten och långtgående handel, började man skaffa kapital nog för kunna motstå Assyriernas arbeten.
Inget av detta hjälpte dock.
--------------------------------------------
Texten beskriver hur perserna svarade på den assyriska erövringen av deras land, och är början på introduktionen till Deioces och hans meders manipulationer av assyrien för att göra persien fritt. Detta är alldeles för långt i förhållande till hur det borde vara. Vad kan skäras bort? Är stilistiken vettig för att skapa en historieskrivning som vanligt folk kan ta till sig och är intresserade av? Är det något som förefaller konstigt, kontraintuitivt, eller som jag borde kolla upp en gång till?