Gamla rolliga/taktiska/strategiska spel till dator

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Fick ett sug att under 2022 spela igenom ett par gamla datorspel, eller mer. På listan just nu står Lands of Lore 1, som jag aldrig spelade för det kom bara till PC när det begav sig och vi stackars förkämpar för motorola fick spela om Eye of the Beholder 2 en gång till istället. Fler saker som står och väntar är såklart gamla Goldbox-spel, Ishar-serien. På den taktiska sidan är väl gamla X-Com och kanske även Sabre Team högt upp på listan, men också att spela igenom hela Space Hulk. Strategiska sidan är mer tom, än så länge typ Storm Across Europe, gamla Civ/Col-spelen och kanske Third Reich.

Så, vad finns det för guldkorn från förr? Mina krav är att det helst inte ska vara 3d, svinbra och finns de på GOG än bättre.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
The Lost Vikings (platforms-pusselspel med vikingar med specialförmågor), Syndicate.

Båda finns på siter som https://www.myabandonware.com/

Har testat siter som har dem som spel i webbläsaren, men de har varit rejält buggiga.
Just ja, Syndicate åker upp på listan. Spelade det extremt mycket på min gamla Amiga som kanske får jobba igen med att spela detta med andra ord.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag minns Jagged Alliance (1:an) som väldigt underhållande.
Yeah! Det har jag aldrig spelat faktiskt och helt glömt bort att det var poppis bland vännerna med datorer det kunde köras på, det kom bara till PC tror jag så spelades aldrig av mig. Klockrent också då jag föredrar turbaserat än realtid för dessa!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ja en hel drös av CC-spelen hamnade på önskelistan på GOG, är Normandy bäst? Ser spontant klockrent ut!
Det är det enda jag har spelat, så kan inte säga annat än att jag hade väldigt roligt med det. Spelade nog kampanjen fyra gånger innan jag tröttnade.

EDIT: en bra sak är att terrängen är rätt varierad, så varje karta är ett eget litet taktiskt pussel.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
War in Middle Earth var ett strategispel som jag körde på min gamla Amiga men som jag tror fanns på fler format. Spelet utspelar i Tolkiens Midgård och du kan både kontrollera brödraskapet på individnivå samt styra över stora arméer. Det som jag minns som roligt är att du kunde följa böckerna till punkt och pricka om du ville, låta alla i brödraskapet göra precis som i böckerna, eller helt strunta i canon och istället göra din egen grej. Det var dock länge sen jag spelade det, så jag vet inte hur det står sig idag.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
När folk börjar nämna Heroes of Might and Magic kom jag på detta gamla spel som var riktigt kul, men kanske bara för att jag själv spelade Magic? Dock ändå ett förvånansvärt bra spel.

 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Har lirat en massa Sid Meier's Alpha Centauri de senaste dagarna. Scifi-Civ = sitter som en smäck!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Apropå HOMM fanns det ju det där riktigt udda och coola liret i samma stuk som RPS snackade sig varma för.. ja, för kanske 10-15 år sen? Har för mig det var av ryska devs men kan ha fel för mig. Det hade riktigt skönt skumma grejer, som typ att man gick in i sitt eget bälte och hade några battles där.. Lirade det aldrig själv.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Dune 1 är ju också riktigt skoj, och något helt annat än Dune 2 (som i princip grundade hela RTS-genren).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det här var ju lite småmysigt, en föregångare till fantastiska Heroes of Might and Magic?
Ja, det finns stora likheter. Det taktiska djupet är väldigt stort i Warbarons. Och motståndet är bra. Jag har spelat det i flera år utan att tröttna.
 
Top