Nekromanti Gamla Riken [Spoiler]

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
I legender och hemligheter finns det ett gäng gamla riken listade som av en eller annan anledning gått under. Några av dem finns kort förklarade och några saknar helt information. Så jag är lite nyfiken på om någon sett mer information någonstans? Eller har eget material eller åsikter.
Se.M. = Senaste Mörkret 7002 f.D. (Mörkret började 7032 f.D.)

Akpilos År: Se.M. - 2450 f.D (Förstört i översvämningar)
Coloniska Imperiet År: 7002 f.D. - 1330 e.D.
Berenholt? (Tirakiskt rike utplånat av Zargan) År: Se.M. - Okänt
Danarth År: Se.M. - 179 f.D
Dazhûr År: Okänt (omnämns bara på sid 54 i L&H)
Edron År: 2450 f.D. - 567 e.D (Större delen förstört av Drakar 367 e.D. och resten 200 år senare av Troll)
Genrjo: År: Okänt (finns utmärkt på karta nordväst om jargien 128 e.D.)
Kynborea År: Okänt (Ingen vet om riket verkligen existerat men det finns många annaler och skrifter enligt L&H sid 19)
Lemira År: Okänt (finns utmärkt på karta 128 e.D.)
Maulio År: 5003 f.D - Okänt (finns utmärkt på karta 4000 f.D.)
Radh-Kamra År: Se.M - 463 f.D.
Ramora År: ca: 3525 f.D. - 154 e.D.
Torlin År: Okänt - 2810 f.D.
Urath År: 5003 f.D. - Okänt (finns utmärkt på karta 4000 f.D.)
Vambolien År: cirka 2000 f.D. (Cirefaliernas första stat)
Zargan År: Se.M. - 100 f.D.

Allt spånande är av intresse...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Dabu är också viktigt, det står en hel del om det i Geografica och Fjärran Riken. och tirakriket Ragnash, dunno var det står om det, men det nämns i encyklopedin iaf.

Det finns också de edronitiska kolonierna Udorion och Nadaria.

i Västlanden-manuset tillkommer åtminstone, utöver redan nämnda:

Delkhang (bröt sig fritt från Akpilos 5300 f.M.)
Melûcka (grundat 5033 f.M.)
Sung (Delkhangs successor state, Sungs lära grundad 4921 f.M.)
Ashua (ödelagd 3316 f.M.)
Loulan (på höjdpunkt på 3000-talet)
Kashi
Alkarzan
Kaal
Taskhar (allesammans viktiga stadsstater runt år 2700, ihop med tidigare Melûcka och Sung).
Ebla (blomstrar på 1200-talet f.M)
Erlan
Umma
Khoraj
Zahalin
Jaccumta (ihop med Alkarzan, Kaal, Ebla och Sung de viktigaste stadsstaterna år -1000 ).
Ghalden-riket (3100-talet e.M.)

I Mitt Mundana tillkommer också:
Ast'catie
Kahar
Mikda-riket
Tirgova
(alla i krokarna runt nuv. Kraggbergen/Mithera/Drunok).
samt den mystiska sjunkna kontinenten.

Edron är särskilt viktigt i Västlandens historia, så jag kommer skriva en hel del om det. Jag har redan ett gammalt inlägg på ämnet.

Mundana har generellt alldeles, alldeles för få historiska statsbildningar givet sin absurt långa historia, och de få som finns tycks ha varit groteskt långlivade och statiska. Jag vill därför uppmuntra alla och envar att hitta på fler gamla riken för glatta livet, för de behövs.

- Ymir, anser
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Mundana har generellt alldeles, alldeles för få historiska statsbildningar givet sin absurt långa historia, och de få som finns tycks ha varit groteskt långlivade och statiska. Jag vill därför uppmuntra alla och envar att hitta på fler gamla riken för glatta livet, för de behövs.
Fast mundanas historia är inte alls lång, iaf inte om man ska gå på det som står i drakar. Mundanas fysiska form är ju bara 110000 år eller så. Nu är ju inte ca 100k år inte kort i ett mänskligt perspektiv men givet hur få riken det funnits/finns på mundana och hur långsamt mundana utvecklas är 100k inte speciellt långt med mundanska mått mätt enligt mig. Jag menar; hur många riken, högcivilisationer, folkslag, osv har det funnits på vårat egna klot de senaste 3000 åren? Jämför med mundana. Att göra mundanas historia till bara lite mer än 100k år är nog det sämsta Neogames gjort någonsin.

I övrigt håller jag med dig. Mundana behöver mer dynamik, mer forna riken osv. Speciellt om man som jag kör på de äldre texterna som säger att mundanas ålder är "ob antal år".

Just det. Jag har förövrigt en hel del åsikter, idéer och tankar om Ragnash och Radh-Kamra. Om jag har kvar det materialet på datorn kan jag dela med mig. Det är förvisso gamla texter men de kan kanske bidra med inspiration :gremsmile:. Om de finns kvar så dyker de upp i den här tråden inom en snar framtid men jag vågar inte lova något för en framtvingad formatering har ätit upp massor av innehållet på mina hårddiskar :gremfrown:.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Fast mundanas historia är inte alls lång
historievetenskapen studerar det förflutna framförallt genom skriftliga källor. när jag säger 'historia' menar jag alltså 'historisk tid', dvs den tidsram inom vilken det existerat civilisationer som efterlämnat skriftliga kvarlevor av något slag. Allt innan dess är förhistoria.

Vår värld, om vi dissar vinča, sumerisk kilskrift; 5000 år.

Mundana; minst det dubbla. och då har vi inte ens börjat prata om te'chana och drakrunor än :gremsmile:

men givet hur få riken det funnits/finns på mundana och hur långsamt mundana utvecklas är 100k inte speciellt långt med mundanska mått mätt enligt mig
Vilken måttstock är det du använder då? Den enda rimliga måttstocken på något sådant, imo, är hur mycket vi empiriskt vet att det är möjligt för en människa att hinna med under sitt livsspann. Med denna utgångspunkt borde 100 000 år vara precis lika lång tid för en människa på Mundana som på jorden, haken är mest att historiska personer på Mundana tycks ha uträttat helt absurt lite, givet att varenda beskrivet rike bestod i tusentals år. Jämför det med tex Alexanders imperium, aztekerna, eller Tredje riket.

- Ymir, just sayin'
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Mundana behöver mer och mindre riken.

Givet att det finns så få länder och så många stormakter så känns världskartan väldigt liten. När det kommer till många länder och stor karta så är forgotten realms ganska bra exempel enligt mig.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Kolla GM: historiedelarna för de olika länderna innehåller en del info, t.ex. Lemira m.fl. som erövrades av Jargien.

Danarth är väl det mest beskrivna riket; kolla V&N och Thalamur, där kan det finnas mer (har inte jämfört med det som står i L&H).
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Härskarna skriver historien, så även i mundana, det skulle förklara varför alla mindre riken, som inte var imperium, uteblir för mundanas historieforskare. Eller?

Sannlikheten är ju rätt stor att det finns (minst) ett historiskt drunok för varje historiskt Jargien.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Härskarna skriver historien, så även i mundana, det skulle förklara varför alla mindre riken, som inte var imperium, uteblir för mundanas historieforskare. Eller?
Nej. Det gör det bevisligen inte i vår värld, varken för medeltida historiker eller för dagens.

- Ymir, hävdar
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Som alla talesätt ska man ta det med en skopa salt.

Men men, man kanske inte ska använda ett talesätt för att försöka få fram en poäng, finns ju en risk att någon övertolkar... :gremtongue:
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Som i de flesta fall måste man ögna igenom ganska många böcker (+ komma med en del gissningar) för att få en komplett historia. Ramora till exempel: Legender & Hemligheter, Diamantäpplet, Katres Gåtor, Asharien & Soldarn + Geografica Mundana (tror jag).
 
Top