Gamla program och flera operativsystem

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,278
Location
Örebro
Okej, så jag är inget fan av teknik. Det är mer ett nödvändigt ont än något annat. Nu (eller ja, tekniskt sett för länge sedan) har min dator bestämt sig för att operativsystemet (Windows 11 Home) är för nytt för att några av mina gamla program ska fungera. Jag vet att det fungerade på Windows 8 och är hyfsat säker på att det fungerar på Windows 10 också. Jag funderade på att göra en mindre partion där jag installerar ett av dessa operativsystem och installerar programmen där.

Så nu undrar jag: är det något särskilt jag bör tänka på?

Rent teoretiskt känns det relativt enkelt att göra (iaf. så enkelt att jag vågar mig på det), men innan jag gör det vill jag slänga ut frågan här. Jag har aldrig gjort det tidigare, och som alltid oroar det mig då. :gremcrazy: Så jag tänkte höra med forumet om man bör tänka på något särskilt, om vad för misstag man kan göra och så vidare. Kort och gott, vad jag kan ha missat att tänka på. Tänker det är bättre att fråga innan än upptäcka felen efteråt. :gremlaugh:
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Skall sägas att jag aldrig försökt ha mer än en version av Windows på en dator, så följande är mest sånt jag läst snarare än egna erfarenheter.

Ha flera versioner av Windows installerade på en och samma dator så att man kan välja vilken man bootar kan bli krångligt. Windows brukar insistera på att vara ensamt OS på en dator. (Windows + Linux eller annat icke-windows-os går, men då installerar man windows först och låter installationen av det andra OS:et ta hand om de praktiska detaljerna för att växla mellan dem.)

Vad som däremot borde gå är att installera en virtuell maskin där du kör den andra versionen av Windows.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag skulle kört en virtuell maskin. Ladda hem VirtualBox, den är gratis och skitenkel att använda. Installera sedan den äldsta Windows programmen funkar med (för att spara minne) i den, och installera programmen i den. Då behöver du inte boota om för att komma åt dem.

Jag kör själv några gamla program jag själv skrivit för länge sedan i en virtuell XP på det sättet.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,278
Location
Örebro
Okej, ddet verkar ju onekligen tur att jag frågade då! :D

Jag får checka in VirtualBox då antar jag. Tack för tipsen!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
DosBox kan fungera för äldre grejer, är en del spel som körs med det inbakat från GoG.
 
Top