Nekromanti Gamla Jack Kirby-serier gratis online...[länkigt]

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Innan amerikanerna ändrade sina vanor och började att bara konsumera superhjälteserier, fanns det många andra genrer - och en av mina favoriter är monsterserierna. Jag vet inte hur många som någonsin översattes till svenska serietidningar... Flera av de första tecknarna och författarna på Marvel Comics hade förut arbetat med monsterserier innan de började teckna de superhjälteserier som skulle skapa en ny era inom den genren - Spiderman, Fantastic Foru, etc - däribland Jack Kirby och Steve Ditko.

"Monstre Blog" är en fansajt för dylika serier, och här kan man läsa inscannade serier som aldrig tryckts på nytt sedan de dök upp för första gången på femtitalet. De utspelas i en märkligt charmig sagovärld som bara har mariginella likheter med verklighetens 50-tal, där radioaktivitet ersätter magi, mer eller mindre galna vetenskapsmän trollkarlar, piprökande amerikanska hjältar ersätter ädla riddare (eller ofta, eftersom de är enkla män från små städer som besgerar monstren med list, klipska vallpojkar) och utomjordingar ersätter troll, drakar och feer. En och annan kommunistskurk dyker upp också, en sorts fantasikommunister som aldrig funnits i verkligheten, ungefär som de trollliknande djävulsdyrkande "saracenerna" i gamla riddarsagor.

Några av mina favoriter:
<ul type="square">[*]I Lead The Seach For Manoo - en fattig student blir rekryterad för att fånga en utomjordisk brottsling. Bra exempel på "monsterhistorien" som en sorts modern saga - hur man kan känna igen monstren när de förklätt sig till människor, hur man vet vilket av monstren som är snällt och vilket som är elakt, och slutligen det lyckliga slutet - ett härligt barnsligt "up yours!" för den fattige studenten mot sina rika och bortskämda klasskamrater.
[*]The Scarecrow... WALKS! Ytterligare än saga med sens moral. För mindre barn, känns det som. :gremtongue: Men jag älskar monstret i historien - jag tycker vandrande fågelskrämmor är helnifty, och det här är en av de bättre jag sett! Han vinner tävlingen "vilket av de här monstren skulle du vilja vara din vän om du var sju år", all gånger. Notera också skämtet med den lille pojken som inte blir trodd och hans föräldrar skyller på hans serietidningar, och hur atombomben i historien är det gamla parets "goda fe"!
[*]I Created Mechano Serier för barn - så här är en serie med ett barn i huvudrollen. Eller ja, vid sidan om - Mechano! Vem skulle inte ha velat ha en vän som den snälle gamle uppfinnaren Mr Hopkins? Notera likheter i historien med den här sagan och "Järnjätten", och hur radioaktivitet än en gång fungerar som "magi". Den kan göra vad som helst![/list]

Erik
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
Re: Gamla Jack Kirby-serier gratis online...[länki

I Lead The Seach For Manoo
Underbar!
Riktigt kul att problemet med killens fattigdom "löste" sig på slutet också - genom att han blev rikare än de andra rika bratsen och kunde hämnas - en verkligt amerikansk lösning =)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Gamla Jack Kirby-serier gratis online...[länki

Och genom att han fick en diamant av en storlek man bara ser i serier med Joakim von Anka idag. :gremgrin:

Fast som sagt, jag ser det som en modern motsvarighet till gamla sagor där den fattige vallpojken eller yngste sonen ingen tror på får prinsessan och halva kungariket. Idag blir man den rikaste riskkapitalisten istället. :gremgrin:

Erik
 
Top