Nekromanti Gamla DoD versioner.

Hedning

Veteran
Joined
17 Sep 2003
Messages
7
Location
Lund
Inte sämre (OT)

som sagt har han inte blivit sämre, men han har heller inte tillfört något liv i bilderna. Nej, killen är helt enkelt ingen bra konstnär IMHO
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
Nu jäklar

Om man tittar i regelboken, under rustning, så ser man... öööh... jaha, det skulle inte tas bokstavligt... nähä... hmmmm... :gremgrin:

Fast det kan ju vara sant. :gremwink:

M.
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
91

versionen från 91 är den bästa jag spelat, faktum bästa fantsys systemet jag har spelat. Komplettera med magiboxen. krigarens handbok. monsterboxen. och tjuvar och lönnmördare i den ordningen. resten av böckerna har jag antagligen inte bekantat mig med eller så är de så kassa att man gråter blod (magikerns hanbok, Kaos väktare).
Vill du ha den optimalt sköna världen Ereb altor skall du investera i den boxen, sen skaffar du trakorien och Femte konfluxen.
Då kan jag dessutom garantera dig att du kommer till himmlen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Re: 91

"Versionen från 91 är den bästa jag spelat, faktum bästa fantsys systemet jag har spelat."
Det där säger absolut ingenting(!) då du inte ens säger hur många andra spel du spelat eller vilka det är..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som blir sur på sådana inlägg som är enbart subjektiva utan någon information
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Men vad fan har hänt med rollspel.nu?

Var fan försvann den trevliga forums stämningen, vänlighteten och intelligens-nivån i samtalen?
Inte till Drakar och Demoner forumet iaf.

Jäkla gnällspikar som verkar vara kvar nu här, men men, det är väl så det blir när inget nytt blod flyter till.

Ja, för att förklara vilka fantasy-system jag har spelat din förbenade gnällspik så skall jag lista dem här nedan.

Eon.
Exalted.
Viking (kanske inte fantasy, men likväl skägg-och-svärd)
Dungeons and dragons 3ed.
Drakar och demoner 6 (riot minds version)
Drakar och demoner v.2
Drakar och demoner Expert
Drakar och demoner -91
Drakar och Demoner Chronopia
Gondica
GURPS
SRR Rollspelet
och slutligen
LOTR (senaste d20 versionen).

Räcker det? När jag säger att det är det bästa systemet så har jag väl för fan också tyngd att lägga bakom dom argumenten, annars skulle jag väl inte komma med ett sådant påstående?

Vidare så borde du min bäste herre ta dig i kragen och vara lite trevligare!
Det låter som om du går runt och irriterar dig på en masa skitsaker helt i onödan, är det hybris eller har du en dålig dag?
Skärp till dig för tusan bövlar!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
LOTR d20?

"Var fan försvann den trevliga forums stämningen, vänlighteten och intelligens-nivån i samtalen?"

Med tanke på repliker som...

<blockquote><font class="small">Citat Kameli:</font><hr />
"Jäkla gnällspikar som verkar vara kvar nu här, men men, det är väl så det blir när inget nytt blod flyter till."[/quote]

...så undrar jag det också. :gremwink:

"Tag bjälken ur ditt eget öga, innan du tar grandet ur din grannes", som den där Jesus sade.

"LOTR (senaste d20 versionen)."

...fast den använder ju Deciphers Coda-system, inte d20 över huvud taget.

Och ska man nu vara kritisk, fem versioner av DoD och åtta andra fantasyspel tycker jag inte är så mycket. Kom igen när du spelat alla sex. :gremwink:
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
jodu..

Man är väl inte guds bästa barn, men jag anser nog att lite mer tillit till din nästa inte skulle skada.

Ja, då får man väl hålla tand för tunga tills des att man spelat vartenda spel på marknaden, inklusive den amerikanska.
Riktigt sarkastiska inlägg får väl vänta tills dess man plöjt igenom den Brazilianska och Japanska marknaden samt konstruerat minst tio egna system vara tre är i tryck.

Eller? Nää!
Det jag vill säga är att det verkar råda en unken stämmning här på forumet.
Inte för att man skall sitta och vara kompis med alla men man måste väl inte häva ur sig dylika förutfattade åsikter i all hast?
Skall man behöva sitta och lista vartenda system, äventyr eller upplevelse i framtiden för att ha ett giltigt argument?
Lika bra att pränta ut sitt släktträd, betygen från grundskolan och årsinkomsten så att man får göra sin röst hörd utan dyl, påhopp.

David Kamali
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Ett påpekande

"När jag säger att det är det bästa systemet så har jag väl för fan också tyngd att lägga bakom dom argumenten"

Den stora fördelen med att ha tyngd bakom sina argument är att man kan förevisa denna tyngd, och därmed undvika missförstånd. Vem som helst kan påstå att vilket spel som helst är bäst, så hur skiljer man de underbyggda påståendena från de grundlösa om ingen förklarar sig?

"annars skulle jag väl inte komma med ett sådant påstående?"

Du kanske inte skulle det, men det finns läskigt många som skulle göra det utan att blinka. Det fanns inget i ditt påstående som skilde det från något annat påstående. Som en individ bland många andra, har du samma förväntningar på dig att vara begriplig.
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Re: Ett påpekande

Eller så kan man lita på vad folk säger.
Att komma och påstå "Du måste ha tyngd bakom det du säger, annars är du en oerfaren liten mask" tyder på att det blivt ett livs levande XP-system. Endast om du är en viss level och kan bevisa det så har du rätt att tycka och tänka.
Låter ju skitbra.
"Applåder och hurrarop hörs i fjärran"

David Kamali
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Ett påpekande

Eller så kan man lita på vad folk säger.
Det här är internet. Det finns miljontals personer som är experter på allting, vare sig de är det eller inte. Det är sunt att ha en viss misstro, och därmed och sunt att backa upp det man säger för att visa att man vet vad man talar om.

Dessutom kan det ju vara intressant att se vilka referensramar du har och se om de överensstämmer med de egna innan man tar ditt råd som en sanning som gäller även för mig.

Att komma och påstå "Du måste ha tyngd bakom det du säger, annars är du en oerfaren liten mask" tyder på att det blivt ett livs levande XP-system. Endast om du är en viss level och kan bevisa det så har du rätt att tycka och tänka.
Jag tror inte att någon menade så.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: jodu..

"Inte för att man skall sitta och vara kompis med alla men man måste väl inte häva ur sig dylika förutfattade åsikter i all hast?"

Du menar förutfattade meningar som...

<blockquote><font class="small">Citat Han:</font><hr />
Det där säger absolut ingenting(!) då du inte ens säger hur många andra spel du spelat eller vilka det är..[/quote]

Är det ens ett påhopp? Hallå? Varför överreagerar du? Du säger att DoD91 är bäst* och vi känner inte till dina referensramar inom vilket DoD91 är bäst. När Han påpekar detta så exploderar du. Snälla vännen, det är just sådant som gör att forumen får unken stämning.

Tagga ner en aning, va?

*Vilket det inte är. DoD'91 är en gammal, tung och sönderpatchad regelmotor med ett osammanhängande lapptäcke till spelvärld och en klase regelmoduler som i högsta grad förvärrar symptomen. Det som räddar spelet är en av de bästa äventyrsserierna någonsin, men spelet är IMHO på sin höjd halvbra.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Ett påpekande

"Det finns miljontals personer som är experter på allting, vare sig de är det eller inte. Det är sunt att ha en viss misstro"

Exakt. Med argumentet "lita på vad folk säger" vore De övergivnas armé en trovärdig skrift. För om det inte var sant skulle de väl inte säga det?
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Väx upp...

EON
...
...
LOTR (senaste d20 versionen).


Så lite?
Jag har spelat alla ovanstående system + (lite exempel)
Rolemaster (Shadow world och Middle-Earth)
Ars Magica
Harnmaster
Runequest
ADD (version 2) och Dungeons and Dragons (svensk version)

Så om jag nu säger att dina argument suger, så vinner jag right? För jag har ju än mer tyngd att backa upp dem med än vad du verkar ha. För när vi har tillräcklig tyngd (i form av erfarenhet) så behöver vi inte längre motivera oss eller?


Vidare så borde du min bäste herre ta dig i kragen och vara lite trevligare!

Om du kommer med ett påstående om att ett visst spelsystem är bäst, så kan det vara på sin plats att backa upp påståendet med argumentation, istället för att visa upp någon "meritlista" bestående av spel man spelat. Det är fullkomligt ointressant.

Vill du diskutera, gör det med argumentation, det är det som Han efterlyser i sitt inlägg. Jag kommer aldrig att bli övertygad om att system X är bäst om jag inte får höra varför någon tycker att det är bäst.


Skärp till dig för tusan bövlar!

Väx upp.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Hupp! ...

Jag tycker nog att Hans kommentar var befogad. Jag tycker dessutom inte att den var särskilt taskig (även om Han helt klart kunde ha formulerat sig artigare).

Uttalandet »versionen [DoD] från 91 är den bästa jag spelat, faktum bästa fantsys systemet jag har spelat« är en dålig värdemätare om man inte vet vilka andra fantasyspel du spelat/uppskattar/ogillar.

Givetvis ska du inte behöva redogöra för vartenda spel du spelat för att få framföra dina argument. Problemet är att ditt uttalande bara var ett påstående som inte innehöll något argument.

Ett argument hade varit om du talat om varför du tycker DoD 4 är bäst.

Att tycka att ditt påstående var intetsägande är därför knappast en »förutfattad åsikt«. Ingen här på forumet är tankeläsare; ingen kan veta varför du gillar DoD 4 om du inte talar om det för oss.

Till viss del kan jag hålla med Krille (även om han, i mitt tycke, var onödigt sarkastisk); inte om antalet spelade spel, men om bjälken och ögat.

<ironi>Att jag är en »jäkla gnällspik« är väl bara väntat, jag är ju moderator.</ironi>
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Jag undrar detsamma ...

Som vi redan konstaterat på annan plats i denna tråd är det fler än Han som tycker att ett påstående utan argument är tämligen intetsägande.

Jag tycker inte det är någon anledning att vräka ur sig en massa otrevligheter. Jag blev uppriktigt förvånad över hätskheten i ditt svar.

Följ ditt eget råd och »ta dig i kragen« och var »lite trevligare«.
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Re: Ett påpekande

Men för tusan gubbar!
Jag har hängt på rollspel.nu i ett antal år med större eller mindre mellanrum. Vidare så har jag även sänt ett sörre antal inlägg till olika forum här på sidan vilket syns direkt då man läser mitt inlägg (kolla till vänster).

Detta slår hål på era teorier om Övergivnas armé eftersom jag bevisligen har rört mig i dessa kretsar en längre tid, har spelat rollspel och vet vad jag snackar om.

Om ni inte kan mena att man i framtiden måste styrka sina åsikter med bevis av div. slag så undrar jag vad fan denna disskussion handlar om?
Om jag hade varit inne och sagt att rollspel ofelbart leder till mord och sexuell dekadens så hade det varit en sak om jag inte kunnat backa upp det.
Nu säger jag däremot: "Detta är det bästa system jag har spelat". ungefär som om jag rekomenderat en bil, en brödrost eller ett par strumpor.
Eftersom jag hänger på detta forum, med ett antal år på nacken så borde jag rimligtvis ha en aning om vad jag talar om. Precis som att jag har ägt ett flertal strumpor och ett par fyra brödrostar så kan jag rekomendera en av dem och uttala mig som att den är "det bästa ur denna kategori"

Detta sökande efter bevis är bara ett utryck för att känna sig mäkig och ball, inte på något sätt motiverat så vit jag kan se det.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ett råd

"Detta sökande efter bevis är bara ett utryck för att känna sig mäkig och ball, inte på något sätt motiverat så vit jag kan se det."

Innan du har förolämpat och idiotförklarat varenda medlem på det här forumet så kanske det hade varit en bra idé att ta ett djupt andetag och lugna ner sig. Ta en promenad eller drick en kopp te. Inlägg skrivna i vredesmod blir sällan särskilt bra eller övertygande.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Oj då! [edit]

Jag håller med Dante om att "även om Han helt klart kunde ha formulerat sig artigare".. Jag ber om ursäkt för att jag inte uttryckte mig snällare (om man läser om meningen utan mina betoningar så är det inte såå hemskt skrivet :gremsmile:) och lägger till detta som den fjärde pinsamma händelsen i min wrnu-historia.. Dock så ansåg jag dig vara erfaren forumit nog för att inte göra sådana inlägg (då jag kände igen ditt nick).. Trots det kunde jag inte veta hur många rollspel du spelat och hur tror du Draokdodir skulle kunna veta det då?

Varför jag skrev ett sådant inlägg förklarar annars Insignia så bra i hennes inlägg.. Det jag begärde var bara att du skrev något som "och jag har ändå spelat dussinet andra fantasyrollspel" så att man hade någon referens till din åsikt.. Jag kunde inte hitta varken bland dina favoritspel eller i din presentation (som jag hoppas du fyllde i innan det här :gremwink:) vilka eller hur många rollspel du spelat..

Hehe.. Det är kul att DoD-forumet blev lite aktivt men det här sättet kanske inte är det rätta? :gremsmile: Dock är det rätt bra att detta kommer fram.. Det är faktiskt menlöst att skriva en sak på ett forum utan att utveckla vad man menar.. Då kan man lika gärna skriva en "Jag har en åsikt [NT]"-inlägg för det ger ungefär lika mycket.. Jag sneglar mot neogamarna som ett exempel och tänker på några av dem som skriver "Eon är bääääst!!!!" utan att förklara varför och när man väl tvingar dem kommer det fram att det enda rollspel de spelat är Eon..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som får en tanke att göra en ny användare då folk tydligen irriterar sig på hur länge Han har varit här (jag har trots allt gjort ungefär 5 ‰ av alla inlägg här)

PS.. Och jag vill inte starta en diskussion om neogamare bara för att jag nämnt dem DS..

<font size="1">[edit] Lite småändringar</FONT>[color:"green"]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ett påpekande

"Nu säger jag däremot: "Detta är det bästa system jag har spelat". ungefär som om jag rekomenderat en bil, en brödrost eller ett par strumpor."

Och vi undrar "varför då?", som i "vad jämför du med?" samt "vad är det som gör det så ämlans bra?", vilket också är fullt naturliga reaktioner, även om man pratar om bilar, brödrostar och strumpor. Så återigen, varför överreaktionen?

Du kan väl åtminstone tala om vad som gör DoD91 till ett så ämlans bra rollspel, istället för att namedroppa ett antal namn på moduler som är out of print sedan tio år tillbaka? Och du kan väl göra det utan att få spel?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Ett påpekande

Sansa dig lite nu, se dig omkring och fundera på hur du själv reagerar när någon kommer med argument i stil med "Det spelet är bäst!", "Den musiken är bäst!", "Den filmen är bäst!" eller "Den bilen är bäst!" utan att tala om vad som är bra.

Om jag säger att min Pontiac Firebird Formula är den bästa bilen, så kanske inte en som behöver en jeep håller med. Lite mer kött på benen underlättar för läsaren att relatera till innehållet.

Vi hoppar inte på dig för att du spelat mindre eller har färre inlägg, vi tycker att en motivering till varför du gillar det hade ökat användbarheten på ditt inlägg massivt.
 
Top