Nekromanti Gamla DoD får egen rubrik?

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Hallå!
Härmed föreslås att gamla DoD får egen rubrik.
På så sätt kan man skilja DoD från Trudvangsvarianten.
Bra för alla, eller?

/Bas
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Har redan.

Åtminstone jag anser att jag ser den tydliga skillnaden mellan [color:\\"red\\"]DoD4/DoD91[/color] och [color:\\"red\\"]DoD6[/color]. Förutom dessa existerar ju även de ännu äldre versionerna [color:\\"red\\"]DoD2-3[/color], som också skulle behöva egna "rubriker". För att inte tala om [color:\\"red\\"]EDD[/color] och [color:\\"red\\"]DoD5/Chronopia[/color] .

Slutsats: Jag tycker allt funkar bra som det är, bara folk kommer ihåg att nämna det spel de talar om tydligt vid namn.
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Re: Har redan.

håller med faktiskt. Det räcker ju faktiskt som det är! bara man skriver vilket spel det gäller... hmm, that's pretty much the thing..! =) må väl
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Kanske, om du...

...kan komma överens med alla på detta forum vad "gamla" DoD är. Jag tror att detta är helt omöjligt, att döma av tidigare diskussioner i ämnet. Själv ser jag inte att det skulle behövas. DoD är DoD, helt enkelt.

MVH

Magnus
 

Fenris

Veteran
Joined
7 Dec 2001
Messages
5
Låter som en bra ide, drakar och demoner ( ereb altor ) skulle man kunna ha som ett forum.
Jag har inget intresse av nya drakar, det har ju inget med det gamla att göra alls förutom namnet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Japp !!

Håller med dig!!
Skulle kännas lite mysko att ha flera forum DoD.
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Re: Japp !!

Håller med överstående.
Jag ahr en känsla av att denna diskussion har kommit upp ett antal gånger under de få år jag har varit aktiv här på forumet och det har aldrig lett till något. Det skulle, enligt mig, kännas bra onödigt med fler DoD-forum och tänk hur svårt det skulle vara att föra diskussioner angående skillnaderna på de olika utgåvorna (Chronopia någon?).

Min mening är att det fungerar bra som det är men tycker man verkligen att det hela är ett problem kan man ju börja skriva t.ex. DoDv4: Stridsregler som ämne (om det nu är det inlägget handlar om) för att tydligt visa vad det hela handlar om och att man inte vill ha några trudvangtomtar där inte.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Exakt !!

Bra idé !
Har man en bra överskrippt så fattar man ju vad som gäller för det inlägget.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
För att vara näsvis...

...vad har Ereb Altor med gamla Drakar och Demoner att göra?

Det fanns faktiskt en tid innan Ereb.

Det tog ju två eller tre versioner av grundreglerna innan Ereb dök upp i dem, om de nånsin dök upp i grundreglerna överhuvudtaget, så det är ytterst tveksamt om det verkligen kan räknas till gamla Drakar och Demoner. Ett medelålders Drakar och Demoner möjligen, eller för många kanske till och med den gyllene ålderns Drakar och Demoner. Men gamla Drakar och Demoner, det är utan Ereb, utan Chronopia och utan Trudvang.

Magnus

(som började spela med gamla Drakar och Demoner, alltså så gamla Drakar och Demoner man faktiskt kan ha det, alltså utan Ereb Altor)
 

Fenris

Veteran
Joined
7 Dec 2001
Messages
5
Re: För att vara näsvis...

Jaja, bara för att inte jag är en gammal relik från 70 talet:)

Jag tycker iallafall att likheten mellan drakar och demoner 6 och de drakar och demoner jag spelat är ungefär noll.
Några killar som ville skriva ett rollspel och köpte ett namn för att sälja bättre.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: För att vara näsvis...

"Det tog ju två eller tre versioner av grundreglerna innan Ereb dök upp i dem, om de nånsin dök upp i grundreglerna överhuvudtaget, så det är ytterst tveksamt om det verkligen kan räknas till gamla Drakar och Demoner."

Jag vill minnas att spelvärlden i första DoD hette "Fantasien", men jag är inte säker. Och där fanns det intelligenta babianer.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: För att vara näsvis...

Intelligenta babianer hade jag gärna haft kvar. De skulle nog vara riktigt kul spelledarverktyg :gremsmile:
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: För att vara näsvis...

Jag vill minnas att spelvärlden i första DoD
hette "Fantasien", men jag är inte säker. Och där fanns det
intelligenta babianer.


Klart det fanns :gremlaugh:

/Alexander Gyhlesten
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: För att vara näsvis...

Intelligenta babianer hade jag gärna haft kvar. De skulle
nog vara riktigt kul spelledarverktyg


Verkar som om du är inne på något stort här, utveckla gärna
hur de skulle kunna användas som spelledar verktyg.

Bläddrade lite i en kompis DoD-bok och det var huvaligen så
roligt. Sugen på att spela.

/Alexander Gyhlesten
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: För att vara näsvis...

Verkar som om du är inne på något stort här, utveckla gärna
hur de skulle kunna användas som spelledar verktyg.


De har ju massor av bra egenskaper:
* Alla vet hur babianer beter sig (i.a.f. disney-babianer :gremsmile:)
* De ser roliga ut
* De _är_ roliga.
* De utgör ett utmärkt svårlöst hinder. Säg att babianerna vet något gruppen behöver veta... Det är svårt att hota sig till det (för då blir de utskrattade/bombarderade med saker från säkra platser i grenverket). De kan inte vålda (babianer lever i _flock_ så om de bestämmer sig för att slåss är de ruskiga). De kanske kan resonera sig till det (men måste göra detta bra för att hålla babianernas intresse och inte bli utskrattade). De kanske kan muta sig till infon om de har något babianerna vill ha (bananer?)
* Flocken är en saftig konsekvens för vissa typer av handlingar. Om gruppen bråkar med en ensam babian (för att den ser fånig ut?) kan hela flocken komma och hämnas. Om gruppen räddar en babianunge från elaka jägare kan hela flocken vara dess vänner o.s.v...

Nu försöker jag se detta litet ur det perspektiv jag hade när jag började spela för många år sedan. Kraven på djup var inte de högsta då så en retsam babianflock skulle varit en riktig fällkniv av storymöjligheter. Jag kan se framför mig hur spelarna gör upp komplexa planer för att hämnas på de elaka babianerna som kastade kottar på dem :gremgrin:

Undras hur det vore att ha en hel grupp med bara babiankaraktärer...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: För att vara näsvis...

Kottar? Jag trodde det var andra saker babianer och andra apor var kända för att kasta...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Basenanji rättar!

Hej! Oj, vad många som tycker mycket!
Mitt sätt att sortera varianterna av rollspelat vi gillar är följande:

Drakar och Demoner
DoD version 1 tom DoD -91 Slarvigt kallat av mig för "Gamla Drakar och Demoner". Spindelkonungens pyramid.

Chronopia
Chronopia. Alver som rider på strutsar. Jo, du läste rätt.

DoD 6 Riotgames version
Ni vet, Snösaga mm Drakar goes Bauer.

-------------------------------------------

Varför på det här sättet?
Jo, gör man ett äventyr och beskriver det här på forumet lär det gå att konvertera enklast INOM dessa grupper.
Så stor skillnad är det inte mellan Expert och DoD-91 tex
Däremot är det stooor skillnad mellan DoD-91 och Chronopia.
Hajjar ni?

Men å andra sidan har många av dem som svarat på tråden rätt. Så noga behöver det inte vara.
Det är bara jag som tycker att det är störande att läsa något intressant och sedan inse att detta inte gäller mig bara för att jag inte kör DoD 6...

Jag ville bara förklara mig. Nu är det gjort.

I all enkelhet,
Basenanji
 
Top