DoD Gamla äventyr blir som nya

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Eftersom ämnet togs upp lite i tråden om kommande produkter tänkte jag starta en egen tråd om det.

Vilka äventyr eller moduler till tidigare versioner av Drakar och Demoner skulle du vilja se till DoD23? Antingen för att de var så bra att du vill se dem uppdaterade, eller för att de inte var så bra och du vill se dem gjorda på rätt sätt. Eller något däremellan.

Jag tycker FL hellre bör blicka framåt än bakåt och inrikta sig på helt nya grejor än att återuppväcka gamla äventyr. Det bästa från förr är ju redan gjort eller så ligger det på kö för nyutgivning. Undantaget tycker jag är Marsklandet som jag gärna skulle se få sig en uppdatering liknande den Ärans väg fick. Ett läskigt träsk för SL att slänga in någonstans. Den tror jag skulle passa in i det upplägg vi sett DoD23 hittills fått.

Jag hade gärna sett att FL plockade upp konceptet "Äventyrspaket" med en samling kortare äventyr. Själva äventyren som ingick i de gamla paketen känner jag inget behov av att återuppliva. De går för övrigt mycket enkelt att själv konvertera till DoD23, om man skulle vilja det.

Här är länken till en omröstning vi hade för några år sedan. Det är bara officiella äventyr, och inte äventyr som var med i SInkadus, så det finns säkert en massa andra äventyr som skulle passa att uppdatera.

Barbia: Siratsias vita formelsamling skulle passa utmärkt för nyutgivning då det ligger i linje med nya Drakar och Demoners vilja att utforska äventyrsmiljöer. Här är platsen, här får ni ett uppdrag att göra med en nedräkningen och här finns massa konflikter i riket som pågår. Vad gör du? Barbia har en massa coola äventyrsplatser som vore suveräna för spel.

Marsklandet på andra plats av liknande skäl, även om det inte alls är lika bra som ovanstående.

Jag tänkte att det kunde vara kul att göra något med Havets Vargar. Det är inte något speciellt bra äventyr, och det känns som om det är felfokuserat på många olika sätt. Poängen är att det ska vara ett vikingaäventyr, och man ska åka vikingaskepp. Det är vettigt. Tyvärr är resan bara en samling slumpmöten, och huvuddelen av äventyret utspelar sig i Spanien, som definitivt inte är känt för sina vikingar.

Så en uppdaterad version skulle behålla grundintrigen: att man ska åka vikingaskepp och spöa en rövarhövding. Men i den här versionen skulle det finnas något att göra på resan mer än att slå på en slumpmötestabell, och rövarhövdingen man ska spöa bor inte i Spanien, utan på Island. (Eller i alla fall på en fantasyversion av Island som man seglar till från en fantasyversion av Norge.)

Det vore kul med en samlingsvolym med de gamla smågrejorna från både Sinkadus och bokformaten. Från Sarkath Hans gravvalv, Spindelkonungens Pyramid och vidare till Äventyrspaketen. Låt oss säga grejorna pre-DoD91 med fokus på de rena fantasy-grejorna medan vikingar, samurajer och heraldik-artiklar hamnar nån annan stans.
För charmens skull bör äventyren putsas med varsam hand, inte skrivas om från grunden. Spelade t.ex. Skönheten och Odjuren nått år sen med lite lagom modernisering och det funkar bra för alla inblandade.

110-120 inbundna sidor i samma format som de nya böckerna, det borde gå att klämma in det mesta då.

Ändå rätt intressant att se hur många som vill/e ha Nidländska Reningen i nytryck. :rolleyes:

Jag tänkte att det kunde vara kul att göra något med Havets Vargar. Det är inte något speciellt bra äventyr, och det känns som om det är felfokuserat på många olika sätt. Poängen är att det ska vara ett vikingaäventyr, och man ska åka vikingaskepp. Det är vettigt. Tyvärr är resan bara en samling slumpmöten, och huvuddelen av äventyret utspelar sig i Spanien, som definitivt inte är känt för sina vikingar.

Så en uppdaterad version skulle behålla grundintrigen: att man ska åka vikingaskepp och spöa en rövarhövding. Men i den här versionen skulle det finnas något att göra på resan mer än att slå på en slumpmötestabell, och rövarhövdingen man ska spöa bor inte i Spanien, utan på Island. (Eller i alla fall på en fantasyversion av Island som man seglar till från en fantasyversion av Norge.)

Handlingen i Havets Vargar är ju en rak ripoff av den första längre episoden i Röde Orm. Det borde gå att springa med det och plocka mer grejor därifrån strukturmässigt - kanske en minikampanj på temat "I västerled" där man kan plocka upp olika quests / byten, riskera att bli shanghajade som galärslavar mm mm. Däremot tycker jag absolut vikingarna borde vara ute och härja i de civiliserade länderna snarare än på Island, dels är det ju där stålarna finns och dels är det ju mötet och utbytet mellan kulturerna som är mycket av det intressanta med vikingatågen.

Handlingen i Havets Vargar är ju en rak ripoff av den första längre episoden i Röde Orm. Det borde gå att springa med det och plocka mer grejor därifrån strukturmässigt - kanske en minikampanj på temat "I västerled" där man kan plocka upp olika quests / byten, riskera att bli shanghajade som galärslavar mm mm. Däremot tycker jag absolut vikingarna borde vara ute och härja i de civiliserade länderna snarare än på Island, dels är det ju där stålarna finns och dels är det ju mötet och utbytet mellan kulturerna som är mycket av det intressanta med vikingatågen.
Om äventyret handlat om vikingatåg skulle det såklart vara rätt att placera det i ett civiliserat land, men nu handlar det om hämnd på en rövare, och då vill jag placera det på den plats som ger mest vikingakänsla.

Om nu Fria Ligan har rättigheterna till alla gamla DoD-äventyr vore det väl en no-brainer att ge ut dem igen, mer eller mindre uppfräschade? Kan ju fila bort diverse nummerplåtar, göra dem mer generiska osv.

Jag hade velat se en tävling i vem som lyckas bäst med att uppdatera Sarkath Hans gravvalv, utan att gå för långt från originaläventyret.

Back