NYHET Games Workshop förbjuder generativ ai

Status
Not open for further replies.
Inspiration är fair use.
För en människa ja. Men på industriell nivå? Här finns ju fortfarande en juridisk snårskog att navigera.

Min speldesignbok är exempelvis del av ett stort inscannat bibliotek av tiotusentals böcker. Jag har aldrig gått med på det, och kommer aldrig få någon cred för det. Saker jag skrivit är ändå del av saker som olovligen utbildat vissa LLM:er. (Vilket väl är sant för alla som hänger på publika ställen på Internet, i praktiken.)

Det är för mig något helt annat än om en person läser min bok och tar med sig idéer eller tankar utan att ge mig någon cred. I det fallet fanns en interaktion med materialet -- en LLM suddar ut materialet helt, och därför även skaparen. Det leder till färre incitament att faktiskt vara skapare och även i längden till att LLM:er kommer utbildas på allt sämre, sannolikt tidigare genererat, material.

Kortsiktigt får vi kanske en bättre LLM, men på lång sikt blir det "dead Internet".

Kortsiktigt får vi kanske en bättre LLM, men på lång sikt blir det "dead Internet".
Jag tror inte det. Jag har hört samma argument i andra sammanhang. Digitalkameror, photoshop, CNC-maskiner, rättstavningskontroll, högnivåprogrammeringsspråk, you name it. Det ändrar spelplanen, men i slutänden så låter det proffsen bli mer produktiva och kvalitativa, och amatörerna kan göra något de annars inte kunde. Jag tror det är bra, och jag tror det är bra även för spelbranschen, speciellt för amatörsidan, som är vad jag vurmar för.

Kommer det att finnas skit? Sure. Sturgeons lag kommer alltid att gälla. Det är inte som om 90% av spelmarknaden inte är skit idag. Jag skulle säga att AI (när man håller den i strikt koppel, arbetar med den och manuellt justerar) skriver bättre än 90% av människorna som författar spel.

Men, det är en utjämnare. På samma sätt som, säg, högnivåprogrammeringsspråken lät vem som helst med bara lite talang utveckla en bra idé, så kommer det att göra att vem som helst kan få till ett ganska proffsigt spel.

Det här är vad som skrämmer GW (Games Workshop, inte Leif). Det här är precis vad som skrämmer programföretag som vill förbjuda open source. De tappar koll på konkurrenterna. Från att ha en handfull konkurrenter som de kan göra deal med, så har man helt plötsligt tusentals eller miljontals, som man inte kan kontrollera, och som gör saker för att de älskar att göra dem, inte för att de får betalt om de jobbar 40 timmar i veckan på dem. De är livrädda för att marknaden ska flödas av bra gratisprodukter.

Det är otäckt för dem. De vill hellre vara en stor fisk i en liten damm än en liten fisk i en stor damm. Helt plötsligt känner de sig som en haj som håller på att bli uppäten av pirayor. De är för många att slåss mot, och även om varenda tugga är liten, så blir det mycket sammantaget.

Som alltid med storföretag, det handlar om kortsiktig vinst (enligt lag, om de är börsnoterade) och kontroll.

Det leder till färre incitament att faktiskt vara skapare och även i längden till att LLM:er kommer utbildas på allt sämre, sannolikt tidigare genererat, material.
Om mina texter kan göra världen till ett bättre ställe spelar det inte så stor roll om jag står som skapare. Jag ser "mitt, mitt, mitt" som en rätt förlegad idé men det är också för att jag inte tar betalt för mina idéer. Jag förstår absolut att en konstnär känner sig hotat, precis som vi inte har operatörer för telefonväxlar idag.

Precis som @entomophobiac påpekar så finns det ju inget självklart eller ofrånkomligt i att LLM:er når universal acceptans eller blir en självklar del av skapandet "precis som andra verktyg".
Vi kommer sluta att prata om LLM/AI när det är en naturlig del i vår vardag. Ingen pratar om "hemdator" idag. Det är att lära sig av historien.

Om mina texter kan göra världen till ett bättre ställe spelar det inte så stor roll om jag står som skapare. Jag ser "mitt, mitt, mitt" som en rätt förlegad idé men det är också för att jag inte tar betalt för mina idéer. Jag förstår absolut att en konstnär känner sig hotat, precis som vi inte har operatörer för telefonväxlar idag.
Vill bara förtydliga att det inte har med pengar att göra utan om utbytet av idéer. Om vi vet vem som skapade en sak som är särskilt intressant (eller kass för den delen) så kan vi engagera oss i ett samtal runt det. På samma sätt som vi kan tycka om eller ogilla diverse rollspel och äventyr och därför fördjupa oss i vem som skapade dem och hur. Det samtalet försvinner när skaparen anonymiseras.

Jag tror att du vet att jag inte är ultrahöger eller Musk.

För mig handlar det om verket, inte verktygen. Jag tycker inte att ett foto är "riktigare" för att det tagits med en analog kamera och framkallats för hand.

Att förkasta ett verk för vad kreatören är står för mig väldigt nära till samma fenomen som tex rasism, sexism osv. Och, för att föregripa svar som säger att vissa kreatörer är usla människor, så handlar det om vad man är, inte vad man gjort. Det finns gott om kreatörer jag inte konsumerar för att de gjort väldigt dåliga saker. Det är skillnad på "personen har förgripit sig på barn" och "personen är kvinna/svart/gay/pastafarian/funktionsnedsatt/whatever". Detta är värderingar som många ställer sig bakom, och det är just därför som företag som väljer att ta en extremistisk position, som tex Games Workshop, kommer att känna det i plånboken.

Troberg said:
Än. Det fanns en tid när kvinnor inte hade rösträtt heller.

Det här sätter fingret på var den egentliga meningsskiljaktigheten ligger. Inte om hur man ska se på ett verk, eller om man ska skilja på verk och skapare, utan: du hävdar om jag läser rätt dels att LLM-ar är personer, och därmed implicit har mänskliga och konstnärliga rättigheter (ska jag tolka det andra citatet bokstavligt ser du dem också som en förtryckt minoritet), dels att bilder och texter de genererar är "verk" som har verkshöjd.

Det är där både vi haters och t ex amerikanska Copyright Office har motsatt mening.

Om vi vet vem som skapade en sak som är särskilt intressant (eller kass för den delen) så kan vi engagera oss i ett samtal runt det.
Ja, och framförallt kan vi kolla upp källor, särskilt i vår tid av informationsförvridning.

Men idéer, behöver dom skapare? Allt vi gör är ändå derivativt. Vi har pratat Big Model här på forumet utan skaparna.

MODERERING

Jag låser tråden en stund, eftersom folk, precis som de brukar, snabbt tappar ämnet och börjar skriva precis samma argument om hur bra eller dåligt det är med AI som de upprepar i varje tråd.

Vi får diskutera om det räcker med trådbanning eller om det krävs hårdare åtgärder för att lösa det.

Status
Not open for further replies.
Back