Byt ut "så fort" mot "om". Precis som
@entomophobiac påpekar så finns det ju inget självklart eller ofrånkomligt i att LLM:er når universal acceptans eller blir en självklar del av skapandet "precis som andra verktyg".
Där är jag av en helt annan åsikt och det kan ju bero på från vilken omgivning man kommer. Jag är omgiven av AI-positiva människor, både på jobbet och i privatlivet (utom min pappa som än så länge inte riktigt lyckats komma överens med internet och datorer överhuvudtaget

). Skälet att min omgivning är positiv är inte några miljardärers åsikter utan det faktum att de använder AI-verktyg och upplever att de förbättrar deras liv. Men, jag är helt öppen för att det är annorlunda i andra kretsar, det beror nog mycket på vad man jobbar med.
AI-behöver inte nå en "universell acceptans" för att GW ska omvärdera sin policy. Det behöver bara nå en acceptans som gör det lönande och det är mycket långt ifrån 100%.
Om AI gör det billigare och snabbare att producera högkvalitativa produkterna så kan GW öka sina marginaler och spotta ur sig mer produkter. Att en minoritet i det läget väljer att bojkotta dem spelar ingen som helst roll. De flesta AI motståndare kommer även att välja att inte bojkotta eftersom de vill fortsätta med sin hobby. Det är endast en fåtal fundamentalister som kommer att välja att avstå från något roligt för sin åsikts skull. Så är det alltid med bojkotter.
Men i dagsläget är det ett någorlunda lätt beslut för GW att exkludera AI-genererat material eftersom de bedömer att materialet inte är tillräckligt bra ändå. Och det är nog helt sant, rent AI genererat material är inte tillräckligt bra i dagsläget. Däremot är jag övertygad om att de använder en del AI verktyg, det går ju nästan inte att undvika numera.
Uttalandet i artikel gör det ju också klart att det är bara i nuläget som AI materialet inte anses tillräckligt bra.
We do have a few senior managers that are [experts on AI]: none are that excited about it yet.
Känslan jag får av artikeln är att de bara ser det som en tidsfråga förrän AI genererat material är tillräckligt bra och då kommer de få ompröva sin policy (och bedöma marknaden).
I övrigt så pekar de undersökningar som jag läst på att AI acceptans ökar. Det är en trend. Och dessutom visar undersökningarna på att de unga är mer positiva - typiskt för adaption av ny teknologi. Läs till exempel den artikel jag länkade till tidigare.
Det är så det brukar se ut för ny teknologi. Det vore mycket förvånande om opinionen för just AI skulle bete sig helt annorlunda mot alla andra historiska trender runt nya teknologier.
GW gör nog det som alla större företag gör, de överväger när det är värt att acceptera AI genererat material. Det är materialets natur och AI verktygens kompetens som avgör vart tidpunkten ligger. Kod var lättast att acceptera, massproducerat "content" på sociala medier var också enkelt, reklam har redan gått över och film är nog på gång. Musik, konst och litteratur dröjer lite till. Rollspel kan eventuellt tillhöra de sista bastionerna eftersom det är så pass komplext (kombinerar flera olika kreativa element) och kreativt, men det är bara min personliga bedömning.